A
H hempularen skrev:
Jag funderar på dne här elektrikern som är en bekant. Har han egen firma, eller är han anställd på en elfirma? Är han "bara" anställd så har han ofta inte egen behörighet, och kan inte fixa anmälan till nätbolaget själv.
Han har egen firma, med full behörighet men känns ärligt talat inte som att han är så uppdaterad med de nya sätten vattenfall arbetar på.
Vill inte vara för bråkig med honom heller nu i detta uppdrag, vi vill bara bli klara. Blir ingen nästa gång om jag får bestämma.
 
A
Som jag misstänkte, man lägger en synlig kabel som dras från lämplig plats till byggnaden.

Verkar vara enda alternativet för att lösa det fort och tillfälligt.

Tack!!

"Vattenfall Eldistribution anvisar platsen för anslutning som är intill en transformatorstation, kabelskåp eller ledningsstolpe."

Tillägg:
Lägger upp en bild på vad som finns på gatan, antagligen någon av dessa de drar ifrån.
 
  • Kabelskåp och gatulampa på gata med texter "Fiber b.la!?" som antyder osäkerhet om anslutningspunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Mellangården
  • Laddar…
Gjorde ni inte föranmälan om uppsäkring innan ni byggde?

Finns det inte plats i trafostation mm kan det bli låååång väntan. Känner en i Värmdö som fick vänta i nästan 2år på inkoppling för det inte fanns kapacitet före de bytt kiosken.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
R Robert-san01 skrev:
Gjorde ni inte föranmälan om uppsäkring innan ni byggde?

Finns det inte plats i trafostation mm kan det bli låååång väntan. Känner en i Värmdö som fick vänta i nästan 2år på inkoppling för det inte fanns kapacitet före de bytt kiosken.
Då får det vara byggström tills det går att lösa! :)


Nej, precis. Kontakt med vattenfall började egentligen EFTER bygget blev klart.
Vår smarta elektriker som alltid sa "det där går fort" trots att vi flera gånger bett om att höja säkringen.

Så nu är han förvånad att det är sån lång väntetid.

7 månader sa han på vattenfall. Känns som det borde funka, är villaområde med releativt nybyggda hus och vad jag vet har ingen något behov av värstingsäkring på 50A+.

Skräms inte nu! ;)


H Hjulbent skrev:
Finns ombyggnadssatser till ditt skåp, dom fysiska måtten är lika, för att få gänga 3 max 63 A och direktmätning som det heter. Blir ett större jobb för dom och det tar tid innan dom kommer till skott
Det med byggström kan gå, det får du ta med din elektriker om och hur det ska utföras, vad jag vet så hugger Vattenfall för sig bra på sådant, högre Kw/h pris ( så var det förr i tiden ) samt en anslutningskostnad ring eller kolla på deras prislista
Verkar inte himla dyrt.
https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/ny-anslutning/tillfallig-anslutning/
 
Redigerat:
Elskåpet på andra bilden bör vara platsen man kan koppla in sig på. Men det är inte säkert att de anser sig kunna dra ut så mycket ström ur det skåpet. Kablar för sådana strömmar är inte billiga, så det kan bli väldigt dyrt med en tillfällig byggströmsinkoppling. Står skåpet dessutom på fel sida gatan, så får du skaffa tillstånd för en tillfällig luftledning över gatan, sådant tar också rejält med tid.
 
Finns det inte kapacitet i stationen för uppsäkring så finns det inte för byggström heller.

Har ni frågat vattenfall om det finns kapacitet så det bara hänger på en ny servis kabel?

Det kan även vara läge att fråga Vattenfall och elektrikern så befintligt rör räcker/funkar så ni inte behöver gräva. På er tomt måste ni gräva själv.
 
Från 25A till 50A behövs troligen ny sladd från skåpet, om det inte är nedsäkrat sen förr, men der borde redan vara kollat, och ingen gräver längre sträckor nyförläggning på vintern, då grävs endast för att åtgärda fel..
 
Nyfiken bara men vart i landet är det så lång väntetid för att säkra upp ?
 
S slug68 skrev:
Nyfiken bara men vart i landet är det så lång väntetid för att säkra upp ?
Nu vet jag inte var TS bor men i Karlskrona har vi över sex månaders väntetid för nya elserviser hos Eon.
 
Jag var i kontakt med Vattenfall på ett jobb i Marstrand och de hade också 7 månaders väntetid på att byta en serviskabel. Ingen uppsäkring, kunden ville bara flytta mätarskåpet till baksidan huset. Slangen låg nedgrävd och klar.
Vi löste det genom att anmäla byggström, de kom på en vecka. Väl på plats insåg montören hur dumt allt var så nu är servisen bytt och alla nöjda. Så det där med 7 månaders väntetid verkar gälla över hela landet.
 
Det är inte alls säkert, men om området är nybyggt, typ >5 år, så borde det finnas effektöverskott i nätet.
Hur mycket är svårt att svara på, men 40 kW borde inte vara ett problem.
Hade området varit 30-40-50 år gammalt hade jag förstått om det var "fullt"
 
Men behöver du verkligen 50A ?
Hur ser effektbehovet ut? Hur stora ytor är det, vad har du för uppvärmning t.ex?
Du kanske skulle klara dig på 25A, då bör befintlig kabel funka.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
DjAlbert DjAlbert skrev:
Men behöver du verkligen 50A ?
Hur ser effektbehovet ut? Hur stora ytor är det, vad har du för uppvärmning t.ex?
Du kanske skulle klara dig på 25A, då bör befintlig kabel funka.
Håller med där DJ Albrekt, misstänker att det handlar om 10 uthyrda stugor samt ett större hus så kanske man skulle behöva upp till 35A ändå. Men testa med 25A så länge och logga gärna så du ser att ally är korrekt fördelat mellan faserna och samtidiga höga lastuttag minimeras.

En möjlighet kan vara att räkna på solceller och batteripaket, detta kan jämnaut kostnaderna under lågsäsong .
 
Müssli Müssli skrev:
Jag var i kontakt med Vattenfall på ett jobb i Marstrand och de hade också 7 månaders väntetid på att byta en serviskabel. Ingen uppsäkring, kunden ville bara flytta mätarskåpet till baksidan huset. Slangen låg nedgrävd och klar.
Vi löste det genom att anmäla byggström, de kom på en vecka. Väl på plats insåg montören hur dumt allt var så nu är servisen bytt och alla nöjda. Så det där med 7 månaders väntetid verkar gälla över hela landet.
Gäller nog endast Vattenfall, slött elbolag som verkligen vågar ta betalt också..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.