Vi har valt bort alla garderober...ca 20 tkr gör det. Sen beror det ju på vad man vill ha istället. Vi har valt ett garderobsystem på Ikea....tror onte det blir billigare men definitivt snyggare och mer paktiskt. Vi får mer förvaring med det systemet än det som är standard. Och förvaring får man nog aldrig för mycket av.

Det många har sagt till oss är att man ska satsa på en riktig köksfläkt....med takmotor och sugande effekt. Den vi har valt är på 27 decibel....men visst är det dyrt men jag tror man stör sig på det ljudet om resten av familjen tex ska titta på TV.
 
Bodil I skrev:
Vi har valt bort alla garderober...ca 20 tkr gör det. Sen beror det ju på vad man vill ha istället. Vi har valt ett garderobsystem på Ikea....tror onte det blir billigare men definitivt snyggare och mer paktiskt. Vi får mer förvaring med det systemet än det som är standard. Och förvaring får man nog aldrig för mycket av.

Det många har sagt till oss är att man ska satsa på en riktig köksfläkt....med takmotor och sugande effekt. Den vi har valt är på 27 decibel....men visst är det dyrt men jag tror man stör sig på det ljudet om resten av familjen tex ska titta på TV.
Tack för svar! Men jag har ännu mer frågor, hoppas det är ok?

Men vad är det för köksfläkt som ingår, är den inte tillräcklig?
Ni har alltså valt en dyrare?

Är det dyrt att ändra till tex lådor istället för skåp i köket?
Är det den billigaste luckan från HTH som är standard i Lyckan funkis?
 
Vi i Villa skrev:
Tack för svar! Men jag har ännu mer frågor, hoppas det är ok?

Men vad är det för köksfläkt som ingår, är den inte tillräcklig?
Ni har alltså valt en dyrare?

Är det dyrt att ändra till tex lådor istället för skåp i köket?
Är det den billigaste luckan från HTH som är standard i Lyckan funkis?

Vi har precis gjort om vår köksritning.. Vi valde dyrare handtag, utdragslådor istället för skåp nertill. Skafferi istället för städskåp, luckdämpare.. Vi kom upp i ett tillägg på ca 7.000:- , till skillnad ifrån standard köket.

Köksluckorna som ingick var precis sådana vi ville ha. Vit Kvadrat hette dom, och jag tror att det var prsigrupp 4 eller 5 på HTH. Kommer bli skitsnyggt ihop med rostfria vitvaror.
För övrigt kan jag ju säga att vitvarorna inte är nån direkt skit. Bland det bästa ur Husqvarnas sortiment.. Bara spisen ihop med hällen ligger på drygt 25.000:- i butik. När allt är beställt och man upptäcker hur bra allt är så är det ju bara en bonus :cool:

Fläkten som ingår är en rostfri ifrån Electrolux, helt ok!!
 
Vi har oxå valt vit kvadrat...helt i vår smak...men jag måste än en gång säga det med köksfläkten....jätteviktigt att tänka på hur ljud och lukt sprider sig i ett så öppet rum...vi har tänkt likadant med diskmaskinen...den ska gå så gott som ljudlöst för att inte bli störd i det stora öppna rummet...vi har varit runt hos dom som redan har byggt och på HTH i Jönköping var otroligt pålästa om kök och dess utformning och vad man bör tänka på i öppen planlösning....luckdämpare...är ett måste säger dom som har....tänker oxå byta alla skåp mot lådor....ett besök i Jönköping är nyttigt...dom är jätteduktiga...
 
Bodil I skrev:
Vi har oxå valt vit kvadrat...helt i vår smak...men jag måste än en gång säga det med köksfläkten....jätteviktigt att tänka på hur ljud och lukt sprider sig i ett så öppet rum...vi har tänkt likadant med diskmaskinen...den ska gå så gott som ljudlöst för att inte bli störd i det stora öppna rummet...vi har varit runt hos dom som redan har byggt och på HTH i Jönköping  var otroligt pålästa om kök och dess utformning och vad man bör tänka på i öppen planlösning....luckdämpare...är ett måste säger dom som har....tänker oxå byta alla skåp mot lådor....ett besök i Jönköping är nyttigt...dom är jätteduktiga...

Jag jag förstår detta när man bygger Lyckan Funkis med helt öppen planlösning.
Vi bygger vanliga Lyckan med vinkel.. Ville bara lägga mig i diskussionen för att det är samma standard på dessa två hus.
I en öppen planlösning så är det nog viktigt att ingeting låter för mycket ifrån köket.
 
Fortfarande ingen som har bilder från ett funkis?
 
Det undrar jag oxå! Vore jättekul att få se! Jag lägger gärna ut mina bilder sen, vi har leverans v 3....

/Bodil I
 
Lycka till Alla.
Våran Prodkalkyl var på 2.013.000 Kr (Inkl Garage) slut summa 2.470.000Kr (Exkl garage)

Var noga med att få en kontrollkalkyl från eran säljare, den ska både han och ni skriva under och det är då dessa siffror som gäller.

Ha koll på markarbeten, pålning, sprängning m.m.

Vi har nu bott 2 år i våran "lyckan" vi betalar 12.560 kr i månaden pga Eksjöhus felkalkylering av markarbeten.

Fler frågor sök på forumet.
Mvh
Jari
 
Jarppan skrev:
Lycka till Alla.
Våran Prodkalkyl var på 2.013.000 Kr (Inkl Garage) slut summa 2.470.000Kr (Exkl garage)

Var noga med att få en kontrollkalkyl från eran säljare, den ska både han och ni skriva under och det är då dessa siffror som gäller.

Ha koll på markarbeten, pålning, sprängning m.m.

Vi har nu bott 2 år i våran "lyckan" vi betalar 12.560 kr i månaden pga Eksjöhus felkalkylering av markarbeten.

Fler frågor sök på forumet.
Mvh
Jari
Måste få komma in och försvara Eksjöhus, har läst lite av er historia och vad jag förstod så var en anledning till att er kalkyl inte höll, att någon del (var det köket?) inte ingick i den första kalkylen så självklart så blev priset högre när man sedan la till ett kök. Nummer två var att markarbetena blev betydligt mkt dyrare, det här är ju en uppskattning från säljarens sida och det är något som ingen kan sätta ett fast pris på för du vet inte förrän du börjar gräva i marken exakt vad som behöver göras och vad det kommer att kosta.

Jag tycker delvis att du ger Eksjöhus för mkt kritik här på forumet. Dels för att du har haft kontakt med en säljare och det är han som felinformerat dig inte Eksjöhus.
Sen tycker jag att man om man ska bygga ett hus ( vilket är en affär för flera miljoner) får ha lite koll själv. Man kan inte lita på allt man hör. Ja jag vet att jag kommer få flera människor på mig nu men ja det är så ska man bygga hus och man vill undvika de värsta fällorna då måste man va lite påläst. Man kan inte lita på säljarna, man måste lusläsa alla papper innan man skriver på och sen är det faktiskt så att alla är mänskliga och alla kan göra fel just därför är det viktigt att läsa allt innan man skriver på.

Jag tycker jättesynd om dig att du har haft sån otur, men Eksjöhus förtjänar inte all den kritik du ger dem, det är säljaren som förtjänar en del av den
 
jessicaodanne skrev:
Måste få komma in och försvara Eksjöhus, har läst lite av er historia och vad jag förstod så var en anledning till att er kalkyl inte höll, att någon del (var det köket?) inte ingick i den första kalkylen så självklart så blev priset högre när man sedan la till ett kök. Nummer två var att markarbetena blev betydligt mkt dyrare, det här är ju en uppskattning från säljarens sida och det är något som ingen kan sätta ett fast pris på för du vet inte förrän du börjar gräva i marken exakt vad som behöver göras och vad det kommer att kosta.

Jag tycker delvis att du ger Eksjöhus för mkt kritik här på forumet. Dels för att du har haft kontakt med en säljare och det är han som felinformerat dig inte Eksjöhus.
Sen tycker jag att man om man ska bygga ett hus ( vilket är en affär för flera miljoner) får ha lite koll själv. Man kan inte lita på allt man hör. Ja jag vet att jag kommer få flera människor på mig nu men ja det är så ska man bygga hus och man vill undvika de värsta fällorna då måste man va lite påläst. Man kan inte lita på säljarna, man måste lusläsa alla papper innan man skriver på och sen är det faktiskt så att alla är mänskliga och alla kan göra fel just därför är det viktigt att läsa allt innan man skriver på.

Jag tycker jättesynd om dig att du har haft sån otur, men Eksjöhus förtjänar inte all den kritik du ger dem, det är säljaren som förtjänar en del av den
Tyvärr så är det så att Eksjöhus AB föll i STR/TMF`s Etiska råd i vårat fall, så punkterna du skriver ÄR Eksjöhus tabbar inte konsumentens. Materialet är non publicum för Eksjöhus skull..... Så min fråga till dig, hade du en kontroll kalkyl som både du och säljaren skrev under???
Det är detta jag försöker att hjälpa/informera här på forumet för att inte fler ska hamna i samma sits som vi.

Köket var en kostnad på 2 Tkr xtra vilket är långt ifrån problem. Jämfört med Markarbeten.

Du behöver inte tycka synd om oss vi klara oss ändå, ska precis ut och ta lite bilder så att ni kan få se hur det har tagit sig med tomten under dessa två år.

Mvh
Jari
 
Sluta nu JessikaODanne,

Trodde man slutade vara viktigpettrar när man gick ut första klass....

Nora
 
Nora skrev:
Sluta nu JessikaODanne,  

Trodde man slutade vara viktigpettrar när man gick ut första klass....

Nora  
Vadå sluta, vi har väl alla rätt att ha en åsikt? eller?

Det handlar inte om att vara viktigpetter, men det är precis som Jarpan säger jätteviktigt att man har koll på alla kostnader och framförallt markarbetena för det är där det drar iväg.
Jag tycker bara inte att man alltid kan lägga all skuld på husleverantörerna så fort de uppskattade kostnaderna för markarbeten spricker.
 
jessicaodanne skrev:
Vadå sluta, vi har väl alla rätt att ha en åsikt? eller?

Det handlar inte om att vara viktigpetter, men det är precis som Jarpan säger jätteviktigt att man har koll på alla kostnader och framförallt markarbetena för det är där det drar iväg.
Jag tycker bara inte att man alltid kan lägga all skuld på husleverantörerna så fort de uppskattade kostnaderna för markarbeten spricker.
Oki doki... Inget krig nu .... ;)

Han vill nog att ni ska förstå att det är HELA husleverantören det handlar om i vårat fall. Pga att Säljaren är anställd av företaget och representerar Eksjöhus... Att då tro att det inte är Eksjöhus fel är och se mellan fingrarna, tyvärr så fick inte säljaren någon som helst stöd från något håll varken sin närmsta chef eller VD. Därför anmälde vi hela företaget och fick rätt.....

Nåväl.. Har nu lagt upp lite nya bilder ifall intresse finnes...

Sköt nu om er och lycka till med erat bygge, får ni problem så kan ni vända er till oss ifall ingen annan hjälper er. För det är tungt att ta en strid mot ett företag.
Vi tog hjälp från Insider och PLUS vilket vi är idag glada för.

Mvh
Jari :)
 
Vad spännande med bilder....är lite trög men var hittar jag bilderna?
 
Idag har jag fått en bild av köket på Lyckan Funkis....är det nån mer som är på hugget med Lyckan Funkis??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.