A
Hej!

Jag sitter i en klurig situation.

I vår huvudbyggnad där vi bor har vi villafiber-abonnemang ifrån Telenor.

Sedan har vi 2st stugor (uthyrningsstugor) till på tomten som hyrs ut till 2 olika hushåll.


Vi vill helst inte dela på vår internetuppkoppling ifrån huvudbyggnaden p.g.a juridiska skäl ifall någon i dessa uthyrningsdelar skulle göra något olagligt med internetuppkopplingen.


Hur skulle ni lösa detta?

- För varje extra villafiber-installation så vill Telenor ha cirka 16.000kr.

Jag tänker mig att ifall man skulle göra en enda ny villafiber-installation som dessa två uthyrningsdelar får dela på. Då har iallafall jag ryggen ganska säker då det inte är i mitt hushåll något sker, sen har vi hyresavtal på detta också.

Är det möjligt att sätta mediaomvandlare och fibermodem utomhus? Därifrån vi kan dra cat6 till varje stuga.


Tack så mycket!
:heart::confused:
 
C
StefanEriksson skrev:
Vi vill helst inte dela på vår internetuppkoppling ifrån huvudbyggnaden p.g.a juridiska skäl ifall någon i dessa uthyrningsdelar skulle göra något olagligt med internetuppkopplingen.
För 16 000 skulle jag ta risken att de gör något olagligt. Det finns ju en miljon andra både lagliga och olagliga prylar de kan göra som kan ställa till med olägenheter för dig.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
För 16 000 skulle jag ta risken att de gör något olagligt. Det finns ju en miljon andra både lagliga och olagliga prylar de kan göra som kan ställa till med olägenheter för dig.
16.000kr är jag ändå OK med, men att båda stugorna ska ha varsin, då hamnar vi på minst 32.000kr vilket känns lite för dyrt. Berätta gärna vad du tänker att de kan göra! :rolleyes:

Kanske ifall man låter Operatören installera fiber i ena huset, sedan skarvar man fibern ut och har ett skåp utomhus. Är det tekniskt möjligt? Med mediaomvandlare och fibermodem som tål minusgrader.

Tack.
 
Vem ska stå som ägare för det nya abonnemanget då om det delas mellan två hushåll? Antar att det är du? Då spelar det ju ingen roll?
 
  • Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
Använd en och samma fiberanslutning till alla tre husen. Dela upp näten genom VLAN-teknik.
Sedan drar du ut datanät till husen genom vanlig nätverkskabel.
Du har nu tre separerade nät, där de olika användarna endast kan komma åt resurser på "sitt" segment, samt internet.

Vad gäller ansvarsbiten så är det alltid användaren som är ansvarig för det som görs på nätet, inte abbonnemangsinnehavaren.

Tänk på att du troligen inte får ta betalt för internetanslutningen till husen (enligt ditt avtal med din operatör), men du kan ju höja hyra något och skriva att "Internet ingår".
 
  • Gilla
Boan och 3 till
  • Laddar…
C
StefanEriksson skrev:
Berätta gärna vad du tänker att de kan göra! :rolleyes:
Ha ha, ja det kräver väl ingen större fantasi att tänka ut vad "fel" hyresgäst kan ställa till med.
Sabba huset, spela hög musik, röka knark, lagra stöldgods, ta dit en massa kriminella polare, vara allmänt otrevliga, strunta i att betala hyran för att ta några exempel.

Om polisen knackar på dörren och säger att du har beställt knark på nätet är det väl inte konstigare än att du hänvisar till att hyresgästerna delar ditt Internetabonnemang? Lite tråkigare såklart om operatören skulle stänga ner abonnemanget, men det låter ganska osannolikt. Du lär åtminstone få en varning först och då är det väl bara att koppla bort hyresgästen?
 
A
Jag tänkte mest på den tekniska biten, hur det skulle gå att lösa att dela på en fiberuppkoppling utomhus.

Är jättetacksam ifall någon vet ifall det är möjligt! Tack!



L least skrev:
Vad gäller ansvarsbiten så är det alltid användaren som är ansvarig för det som görs på nätet, inte abbonnemangsinnehavaren.
Juridiskt så tror jag man ligger ganska risigt till ifall det är delad uppkoppling, alla blir misstänkta, all utrustning plockas in.
Ifall det är ett eget abonnemang så kan man peka på hyresavtalet mycket enklare tänker jag. Jag äger stugorna men de är uthyrda med eget abonnemang. Inte en del av mitt hushåll. :thinking:
 
Men hyr inte ut till knarkare då?

Och varför ska du dela upp själva fibern? Mycket enklare med ett vanligt lokalt kopparnät.
Knarkare är inte så noga med om det är glas eller koppar....
 
  • Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
Skulle dock rekommendera att du skaffar en bättre router så du kan separera eert hushålls trafik från stugornas. Skaffa en lite bättre router och ett gäng fiberconvertrar. Dra 2xfiber till stugorna så slipper du eventuella problem vid åska. Fiber finns att köpa i färdiga längder och färdigkontakterad och kostar inte särskilt mycket mer.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Ha ha, ja det kräver väl ingen större fantasi att tänka ut vad "fel" hyresgäst kan ställa till med.
Sabba huset, spela hög musik, röka knark, lagra stöldgods, ta dit en massa kriminella polare, vara allmänt otrevliga, strunta i att betala hyran för att ta några exempel.
Om polisen knackar på dörren och säger att du har beställt knark på nätet är det väl inte konstigare än att du hänvisar till att hyresgästerna delar ditt Internetabonnemang?
Hej cpalm! Jag gör så gott jag kan för att förhindra att något skit förekommer, men det kan helt klart hända det du skriver också. :)


L least skrev:
Men hyr inte ut till knarkare då?

Och varför ska du dela upp själva fibern? Mycket enklare med ett vanligt lokalt kopparnät.
Knarkare är inte så noga med om det är glas eller koppar....
Menar du att man ska dra in ADSL istället för fiber? ADSL hit ger bara 8/1Mbit vilket är värdelöst.



mexitegel mexitegel skrev:
Skulle dock rekommendera att du skaffar en bättre router så du kan separera eert hushålls trafik från stugornas. Skaffa en lite bättre router och ett gäng fiberconvertrar. Dra 2xfiber till stugorna så slipper du eventuella problem vid åska. Fiber finns att köpa i färdiga längder och färdigkontakterad och kostar inte särskilt mycket mer.
Åska är det minsta problemet känns det som. Ja, helt klart bättre router.


Min fråga är egentligen ifall man kan dela på en fiberuppkoppling med alla "aktiva delar" så som mediaomvandlare och fibermodem utomhus i minusgrader. :dizzy:
 
Det är inga problem att dela upp inkommande fiber så att hyresgästerna inte kommer åt någon trafik till dig, eller till den andre hyresgästen, det är det väsentliga.

OM du skulle ha en hyresgäst som hittar på något riktigt skumt, typ terrorist, ja då kommer polisen att titta i alla hus som har denna fiber, men det lär de göra även om du har en separat fiber till stugorna.

Om din hyresgäst bara fildelar, så kommer inget att hända.

Det handlar bara om vem du hyr ut till. Hyr du ut till fel folk så är deras surfvanor ditt minsta problem.
 
C
StefanEriksson skrev:
Min fråga är egentligen ifall man kan dela på en fiberuppkoppling med alla "aktiva delar" så som mediaomvandlare och fibermodem utomhus i minusgrader. :dizzy:
Nej, du drar in fibern i huvudbyggnaden till en router där. Sedan fiber eller koppar från routern till uthusen. Routern konfigurerar du så att respektive uthus och huvudbyggnaden inte kan kommunicera med varandra, utan enbart mot Internet.
 
ADSL?
Tror nog att du behöver läsa in dig lite på det som har skrivits i denna tråden.

Lycka till!
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
harry73
Ts är inte rädd för att hyresgästen hackar hemmanätet, men att polisen beslagtar all utrustning kopplad till fiberabonnemanget.
Därför vill han ha ett separat abo som bara kopplas till stugorna.
 
Bästa och enklaste lösningen är om du kan få 3 ip-nummer på samma fiberabonnemang. Då kan varje hus ha sin egen router.

En switch efter fiberkonverteraren och en port till varje hus router.
Hur långt det är till stugorna och vilken hastighet avgör om det räcker med vanlig ethernetkabel eller om det behövs fiber.
Det låter som din budget täcker egen fiber till husen och ev avgift för extra ip-nummer.

Vet inte om fiberlevetantörer bryr sig om om du förser några stugor med internet. Förr stog det tydligt i villkoren att man inte fick dela sin internetanslutning med andra hushåll. De kanske inte ens frågar varför du vill ha 3 ip och går du upp från tex 100Mbit/s till 1Gbit/s får de ju liksom betalt i alla fall utan att bekosta 2 extra anslutningar.

Andra lösningar gör dig till nätverksadministratör för de andra husens nät. Det kan vara skönt att slippa.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.