Hvem ringer jag när min spis är dö . Nogen som har et nummer eller kan hjälpa mig. Jag har en spis som inte är gammal men sluta å fungera från ingen stans. Ugnen nede fungerar men inte topp-platen
 
Börja med att gå in på tillverkarens hemsida. Där ska du kunna hitta information om hur du kan beställa service.
Mer går ej att säga utifrån din korta felbeskrivning.
 
Står det inget tillverkarnamn på framsidan av spisen? Annars finns det säkert en skylt på baksidan som anger typ av spis och tillverkare.
 
Inbyggd ugn och häll i kök med köksredskap och Pringles-rör på bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut att vara en separat häll du har.
Står det inget namn på hällen (ovandelen)?
 
Typskylt med modell- och serienummer på en ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
men den fungerar nede
 
H
Sett om säkring har gått?
 
Det står Ikea med stora bokstäver.
 
Ring Ikeas kundtjänst 0775-700 500.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Bor du lägenhet med enbart en fas och 230V matning skulle jag kolla säkringen.
 
Du har två separata vitvaror, en ugn som fungerar och en häll som inte fungerar. Ta en bild på din central.
Ugnen har troligtvis en egen säkring och hällen två andra, bredvid den som går till ugnen. Detta under förutsättning att du har 3-fas i huset/lägenheten. Det ser vi om du tar en bild på centralen.
 
Müssli Müssli skrev:
Ugnen har troligtvis en egen säkring och hällen två andra, bredvid den som går till ugnen. Detta under förutsättning att du har 3-fas i huset/lägenheten. Det ser vi om du tar en bild på centralen.
Hade det varit två faser borde delar av hällen fungerat, det var därför jag gissade på endast en fas och lägenhet;)
Sedan skriver ts med "norsk brytning" så det skulle kunna vara i Norge så då bör det vara en fas 230V häll, men nu gissar jag vilt;)
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
tommib
Nej, det kan också vara så att en säkring har gått till den fasen som matar elektroniken i hällen, varför den är död. Således, kontrollera alla säkringar.

Hällen måste inte vara IKEA bara för att ugnen är det, men visst ökar det sannolikheten.

Först och främst skulle jag säga att TS måste svara på vilken typ av boende detta är. Hyresrätt? I så fall kontakta hyresvärden. Annars, kontrollera alla säkringar (inkl huvudsäkringar), därefter antingen demontera hällen och felsök eller ring elektriker om obekväm med elektrisk felsökning.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.