Hej,

Hade en betonghåltagningsfirma här nyss som skulle placera två hål med cc mått 250 mm men nu blev det något mer, cirka 270 mm. Ytterväggshuven med cc mått 250 mm går därför inte att få in, hur ska jag hantera detta? Går det att lösa på något enkelt sätt ändå?

Den lösning jag får för mig spontant är att ta ytterväggshuven till en plåtslagare eller liknande, som delar den i mitten och förlänger med några centimeter, vet dock inte hur dyrt det blir. Eller får jag be firman att komma och åtgärda det?
 
  • Två håltagningshål i en tegelmur, tänkta för ytterväggshuv med felmätt c-c avstånd på cirka 270 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ytterväggshuv i svart plåt med två otillräckligt anpassade cirkulära öppningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Svårt att ge några konkreta förslag när man inte ser/vet vad det är för något som skall monteras. Din beskrivning är inte den allra lättaste att förstå.Har du någon bild på det som skall monteras och kanske även på hålen så underlättar de rejält om ni vi få hjälp....
 
Är det ogörligt att knacka bort innerkanterna i betonghålen så de stämmer med huven?
 
R roli skrev:
Svårt att ge några konkreta förslag när man inte ser/vet vad det är för något som skall monteras. Din beskrivning är inte den allra lättaste att förstå.Har du någon bild på det som skall monteras och kanske även på hålen så underlättar de rejält om ni vi få hjälp....
Sorry, bifogat bilder ovan. Huven passar ej med hålen enkelt sagt.
 
G Guson skrev:
Är det ogörligt att knacka bort innerkanterna i betonghålen så de stämmer med huven?
Det är vanlig tegel utan på så det kanske går, se bild ovan. Dock ska röret som kommer inifrån gå in i huven också. Ca 50 cm tjockt med betong isolering och tegel. Så även om huven går in kanske inte det blir parallellt med rören inifrån.
 
Så, nu förstår jag problemet... Hur stora är hålen? Ser ut som om rören skall gå utanpå de stosar som sitter på plåten. Håltagaren borde få gör om eftersom han inte lyckades med att fixa rätt avstånd. Eller finns det kanske marginal i hålens storlek så att det går att justera lite i sidled?
 
Ska det på något mer där på utsidan eller är det bara att du vill då dit en "dubbelhuv". Är det ett alternativ att lämna tillbaka den huv du köpt och köpa två enkla huvar och sätta upp intill varandra? Eller skulle det störa väldigt mycket estetiskt (eller funktionellt)?
 
Första saken att göra är väl att ringa hålfirman och fråga hur du ska göra.
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
10 mm avvikelse är kanske inom borrfirmans toleranser?
 
R roli skrev:
Så, nu förstår jag problemet... Hur stora är hålen? Ser ut som om rören skall gå utanpå de stosar som sitter på plåten. Håltagaren borde få gör om eftersom han inte lyckades med att fixa rätt avstånd. Eller finns det kanske marginal i hålens storlek så att det går att justera lite i sidled?
De är 140mm. Går att justera i sidled men från varandra och inte mot varandra :/
 
S Stuff skrev:
Ska det på något mer där på utsidan eller är det bara att du vill då dit en "dubbelhuv". Är det ett alternativ att lämna tillbaka den huv du köpt och köpa två enkla huvar och sätta upp intill varandra? Eller skulle det störa väldigt mycket estetiskt (eller funktionellt)?
Bara huven. 2 styck mindre estetiskt men beroende får väl bli så om det blir svårlöst. Tänker att 2 enkla huvar intill varandra lär väl blanda till och avluft kanske?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Första saken att göra är väl att ringa hålfirman och fråga hur du ska göra.
Ringde och berättade. De sa att de svårt för om de ska borra 1-2 cm till på kanten av hålet för att borren inte får fullt stöd mot sig. De sa kolla om montören kan lösa det först och återkom sen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
E etompau skrev:
10 mm avvikelse är kanske inom borrfirmans toleranser?
Låter mycket, men visst. TS kanske skulle varit mer noggrann med att påpeka att huven ska gå att montera. Oavsett så hade jag själv först ringt till hålfirman och kollat läget. Inte påstridigt utan bara undrande om det ska vara så här?
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Ringde och berättade. De sa att de svårt för om de ska borra 1-2 cm till på kanten av hålet för att borren inte får fullt stöd mot sig. De sa kolla om montören kan lösa det först och återkom sen.
Ja, borra igen är nog inte så lätt.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Låter mycket, men visst. TS kanske skulle varit mer noggrann med att påpeka att huven ska gå att montera. Oavsett så hade jag själv först ringt till hålfirman och kollat läget. Inte påstridigt utan bara undrande om det ska vara så här?
Gjorde det. Se svar ovan. Om man köper två enkelhuvade, fulare men men, min tanke då är att från och avluft blandar sig för in och utluft ligger jämte varandra och åt samma håll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.