Banken meddelade att jag måste förnya mitt kort och jag blev påtvingat ett kort med kontaktlös betalning på summor upp till 25 euro.
Vilket jag inte vill ha.
Enligt banken kan man inte ha ett bankkort utan den funktionen. Det är någon gemensam standard för bankerna i Finland. Vill man vara utan funktionen måste man ha kreditkort.
Vilket jag inte vill ha.

Jag ser två allvarliga säkerhetsrisker:
1. Någon kan läsa av mitt kort utanpå fickan och dra 25 euro för varje avläsning. När jag påtalade det fick jag ett otympligt plastfodral att ha kortet i och det sades fungera som en Faraday-bur och skydda mot avläsning.
2. Någon kan hitta min plånbok och dra hur många 25 euros inköp som helst även utan tillgång till koden.

Jag handlar nästan allt kontant först och främst för att ha bättre kontroll över utgifterna men också för att skydda mitt privatliv. Behöver ingen kontaktlös betalning.
I min ekonomi är 25 euro mycket pengar som jag inte har råd att riskera.

Finns det något sätt att permanent bli av med den kontaktlösa betalningen?
 
  • Gilla
Azur
  • Laddar…
Jag är lite osäker, men jag tror inte att det är du som står risken. OM någon drar 25 E från ditt konto när du ex. har tappat ditt kort. Då tror jag att banken får ta smällen såvida du inte varit oaktsam.

Det där med en obehörig fjärravläsning skulle jag hävda att det är en skröna, men jag kan ha fel.
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Skaffa olika konton som du flyttar pengar emellan? Allt måste ju inte ligga på det kontot du har kortet kopplat på ? Funktionen är ju faktiskt bra, det lär man sig att inse men man får ju som sagt begränsa kontot lite och inte ha allt där istället. Konton kan man ändå ha hur många som helst typ och flytta pengar gör man ju på en sekund om man har telefonbank.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 4 till
  • Laddar…
Efter lite snabb googling verkar det som de flesta svenska banker erbjuder att stänga av "blipp"funktionen om man tar kontakt med dom. Så vad är det för bank det gäller i Finland? Kanske ska du vara mer påstridig då det iaf verkar möjligt här.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
C
Beroende på bank kan man i Sverige stänga av kontaktlösa betalningar i Internetbanken. Så det går uppenbarligen rent tekniskt att deaktivera om banken vill. Kolla med andra banker, kanske även finns banker i Finland som erbjuder samma funktion?

Tror det är handlaren som i princip står för risken för PIN-kodslösa transaktioner. Själv tänker jag att det är lätt att reklamera om det sker obehöriga uttag, banken har ju minimalt med bevis för att du godkänt transaktionen.
 
Nån som vet om denna blipp-funktion är inbyggd i samma chip som används i chip-terminalen eller som det sitter ett särskilt chip för denna funktion någonstans i kortet? I så fall borde det gå att stänga av med ett välriktat ingrepp med borrmaskinen tänker jag ;)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Nån som vet om denna blipp-funktion är inbyggd i samma chip som används i chip-terminalen eller som det sitter ett särskilt chip för denna funktion någonstans i kortet? I så fall borde det gå att stänga av med ett välriktat ingrepp med borrmaskinen tänker jag ;)
Om det är typ en NFC historia kan det ju ligga inbäddat var som helst i kortet. Vi har NFC av nått slag i våra passerkort och när hållarna gick sönder på helgen och vi inte kom åt nya så kom kollegan på att vi stansar ett hål för att fästa jojon i det. Av 16 kort lyckades vi sabba 5, säkerhetsenheten var rätt irriterade på måndag morgon :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Stefan Bengtsson och 3 till
  • Laddar…
Lys igenom kortet med en stark lampa och leta rätt på antennen. Sen kapar du den genom att göra ett hål med t ex en hålslag på lämpligt ställe.
 
  • Haha
Stickan56
  • Laddar…
Jag har internetlös mobiltelefon...... och faktiskt ingen nätbank. Av säkerhetsskäl och sparsamhetsskäl och integritetsskäl. Att flytta pengar mellan mina konton förutsätter ett besök på banken.

Nu då jag vet att de kontaktlösa funktionerna går att stänga av så kan jag sätta litet press på banken i nästa vecka så skall vi se.
Min bank är en liten lokal kundägd sparbank där jag ju i princip är delägare så det brukar gå att komma framåt och få det som man vill men man måste först veta vad man vill och vad som går att åstadkomma.

Tack skall ni ha såhär långt!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
harry73
Jag gillar inte NFC på kortet, men använder den mycket på telefonen (samsung pay). Då är betalningen skyddad med pin eller fingeravtryck.
På bankkortet vill jag helst stänga av det
 
C
H heimlaga skrev:
Jag har internetlös mobiltelefon...... och faktiskt ingen nätbank. Av säkerhetsskäl och sparsamhetsskäl och integritetsskäl. Att flytta pengar mellan mina konton förutsätter ett besök på banken.
Finns funktionen i Internetbanken kan de säkert göra motsvarande på kontoret.
Här i Sverige kostar det väl typ 150 kr om man vill göra en överföring eller betalning inne på kontoret, så här är det dyrt att inte ha Internetbank.
 
  • Gilla
  • Wow
possum77 och 1 till
  • Laddar…
150:-? Vilken bank har du?
 
Eftersom det är möjligt att stänga funktionen ( jag själv har den inaktiverad av princip ), så är det väl bara att kräva att banken stänger av funktionen? Annars kan kanske ett hot om byte av bank hjäpa till att få funktionen avslagen.
 
Inget risk för att någon snattar pengar på ditt kontaktlösa kort utan att man vet vem det är. Det finns en massa spärrar för detta. Ni tror väl inte att sådant införs utan femtielva säkerhetsnivåer.
- ett småbelopp per butik vid glesa tillfällen. Tror det var minst 10 minuter mellan gångerna och max ett par gånger per dag när jag hörde sist.
- full kontroll och spårbarhet på hela kedjan med hjälp av certifikat och loggning. Om nu någon drar 25€ dig ovetandess, går detta inte att dölja. Certifikat är låst till varje läsare. Om man vill vara anonym får man inget certifikat och då funkar inte det kontaktlösa mot betalningsförmedlaren.
...så, coola ner er och ta en pilsner.
 
  • Gilla
AndersPS och 6 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
150:-? Vilken bank har du?
Det var en gissning. Kollade runt lite och det verkar allmänt ligga på ca. 75 kr för att göra överföring eller en girobetalning i kassan, förutsatt att man är kund i banken. Annars 150 - 200 kr. Per transaktion...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.