Jag har en hel del öppna ändar på rörisolering - vilka innehåller asbest i form av ett rosa-orange pulver. Det faller ner pulver relativt lätt om man stöter till rören. Därför vill jag försegla ändarna för att kapsla in asbesten, om det nu inte blir så att alla rör byts ut. Någon som har tips på bra tillvägagångssätt? Gasbinda och gips? Tejp? Färg?
 
  • Rörisolering med öppen ände och synligt rosa-orange asbestpulver.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Ansiktsmask av godkänd typ på!!!!
Sen är väl gasbinda och gips en klassiker
Och märk upp ordentligt att det finns asbest i isoleringen så framtiden vet...
 
Staffans2000
Måla direkt på med den färg du råkar ha hemma. Har du gasbinda hemma så linda på den först, men att köpa gasmask nu, är nog så dags. Mina rör är likadant isolerade, så jag pillar inte med dem i onödan. Men som sagt var -de bits inte!

Staffan
 
Åsa Lund
Mask ska användas när man gör jobbet och hanterar asbest. Likaså under städning efter jobbet är klart. Läs på lite om exponering för asbest så skämtar du inte bort frågan.
När rören bara hänger där utan att pillas på bits de inte, givetvis.
 
Staffans2000
Hejsan Åsa (och normark)!

Jag skämtar inte alls. Min övertygelse är att Asbestfaran är starkt överdriven. Den grundar sig på min egen erfarenhet som rörläggare på sjuttiotalet. På den tiden hade inte den internetburna Asbesthysterin drabbat oss (inte heller skräcken för mögel och andra "faror", som får surfande noviser att fly i panik). Därför rev vi ner Asbestisoleringen med hjälp av morakniv och avbitartång så att hela härligheten i varierande hastighet föll från rören och ner på oss och golvet. Eftersom det nya missbrukade modeordet "sanera" inte vananvändes då, "städade" vi upp all isolering med hjälp av sopsäckar och sopborste. Alla mina gamla rörmokarkompisar lever och har hälsan. Inte heller känner de någon som fått Asbestlunga.
Så Åsa. Jag inkluderar alltså min egen erfarenhet när jag manar till sans, när oroliga skribenter anfalls av Asbestsaneringshysteripöbelhopen.

Vänliga hälsningar

Staffan
 
  • Gilla
Nachos och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Ok
Jag har varit på föredrag som hölls av forskare på området. Mamman till Oscar Zia, kommer inte ihåg hennes namn.
Säkert berättade hon om de värsta fallen, men...
Jag tänker aldrig pilla med det utan mask i alla fall.
Gissar att du är ickerökare eftersom du fortfarande finns bland oss, bra!
 
Jag tackar för all input, men låt inte detta bli ännu en tråd som behandlar hur pass farligt eller inte asbest är. Min önskan är helt enkelt att bli av med eventuell långtidsexponering så att jag slipper att fundera på huruvida det är farligt eller ej. Jag återkommer med hur jag gör med rören om en vecka eller så
 
Det brukar bli en jävla diskussion i alla asbestrådar om huruvida det är farligt, eller om man kan ha det på flingorna till frukost.
Jag vet var jag står i debatten efter att ha gått en del utbildningar i ämnet.

Jag tycker inte att man ska få panik när det gäller asbest, men tycker det är onödigt att inte ta riskerna på allvar. Speciellt som kostnaderna för åtgärd inte är så stora.

Min rekommendation är att ringa en saneringsfirma och be dem ta bort det. Är det bara några enstaka ställen, så kostar det inte många tusenlappar. Det är dessutom ROT-berättigat.
 
Staffans2000
Det rådet genererar nog mer asbest i källaren än penslaändarnamedfärgochgasbindarekommendationen. För med färgalternativet förseglas asbesten och i princip ingen spridning sker.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det rådet genererar nog mer asbest i källaren än penslaändarnamedfärgochgasbindarekommendationen. För med färgalternativet förseglas asbesten och i princip ingen spridning sker.
Inte om det görs rätt.
Säger inget om att måla över om det är helt och håller ihop hyfsat.
Vad man bör ha i åtanke om man döljer asbest, t ex klär plastplåt utanpå rören så ska det märkas upp utanpå, att det finns asbesthaltigt material bakom. Tveksamt om det behövs om man bara målar över det dock.
Likadant om man t ex klär en eternitfasad med t ex trä.
 
Så här blev slutresultatet iaf. Det gick hur bra som helst att använda gips, gasbinda och färg. Inget mer asbesthaltigt kiselgur som regnar ner om man stöter till röret
 
  • Ett rör i taket lappat med en vit gips- och gasbinda-blandning för att förhindra läckage av isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Prydligt!
Så som jag menade i första svaret, typ...
Om det inte stör ditt öga för mycket så skriv ordet Asbest nånstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.