Har en f750 från 2011. Ratten/hjulet för att navigera i menyn är sen en tid tillbaka väldigt svårt att rulla dit man vill. Hoppar gärna 2-3 steg bara man rör det = väldigt irriterande vid justeringar.
Nån mer som råkat ut för detta och vet en lösning?
Kanske plocka ner på nåt vis och rengöra med nån spray el liknande?
 
Har märkt samma på vår 1145 från 2009, brukar bli bra efter att ha snurrat den fort några varv. Det är säkert oxid på kontaktblecksom är boven i dramat, men tror den är rätt besvärlig att plocka isär tyvärr. Har tänkt ringa nibes support och höra vad de har att säga till sitt försvar men har inte kommit så långt än.
 
  • Gilla
jordraketen
  • Laddar…
tommib
Jag har också samma problem på min F1245 från 2013. Jag märkte det efter att ha låtit den vara en längre tid och det blev bättre efter att jag rattat en stund så oxid eller liknande känns rimligt. Synd att Nibe har valt ett så dumt gränssnitt.
 
  • Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Polaren har exakt samma med sin menyratt
 
Till F750 tror jag det finns en ny firmware som eventuellt kan lindra detta problem. Kolla på NIBE's sajt för uppdateringar.
 
Jag plockade nu bort hela fronten från pannan (2st torx där nere) och lirkade loss ratten + strömställaren, hakade loss hela display enheten (sitter med plast snäpplås upptill) skruvade loss 4 torx på baksidan och öppnade lite försiktigt. Då kommer man in till kretskortet där ratten sitter på en typ potentiometer. Blåste med munkraft där.
Återmonterade alltihop och för tillfället så verkar det som den funkar som den ska nu...
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Den borde ju vara en optisk vid närmare eftertanke så det kanske helt enkelt bara är damm?
 
Har samma fenomen på min micro.
Gissar att det är en mekanisk avkodare som sitter där. Den ska ge två pulser vid vridning. Fasförskjutningen mellan pulserna indikerar vilket håll axeln vrides.
 
Ja, optomekanisk. Typ som en gammal Amiga-mus :).
 
Troligen en pulsgivare med kvadraturkodning. Dessa är känsliga för smuts då de är mekaniska. (Inte optiska)
 
J jordraketen skrev:
Har en f750 från 2011. Ratten/hjulet för att navigera i menyn är sen en tid tillbaka väldigt svårt att rulla dit man vill. Hoppar gärna 2-3 steg bara man rör det = väldigt irriterande vid justeringar.
Nån mer som råkat ut för detta och vet en lösning?
Kanske plocka ner på nåt vis och rengöra med nån spray el liknande?
Har samma problem . Tror det är en NIBE 1245 går knappt att välja mellan menyerna. 5 år gamal
 
Har också samma fenomen men snurra runt på ratten ordentligt (många varv) så brukar det rätta till sig - eller iallafall funkar vår bättre då.
 
Till Nibe går det fixa med mjukvara
 
DonPablo R134a skrev:
Till Nibe går det fixa med mjukvara
troligen har man då ändrat i fördröjningen på signalen från enkodern så programvaran inte känner att det glappar, hjälper ju en stund tills det glappar mer....

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.