Jag sökt först marklov som beviljats med startbesked men som överklagats som just nu är hos mark och miljö för bedömning har tidigare avslagits i samtliga instanser.

Efter några månader när handlingarna var klara för själva huset så sökte vi bygglov, vi bifogade då kompletterade marklovsritningsr med själva huset inritat. Detta bygglov godkändes utan någon överklagan och startbesked. Nu har vi precis fått slutbeskedet för detta bygglov och marklovet väntar vi besked på fortfarande.

Nu till min fråga, vad skulle hända ifall jag nu drog tillbaka själva marklovet?
Samtliga handlingar finns ju trots allt godkända i bygglovet, bara en intressant fundering jag haft ifall nu mark och miljö visar sig ställa till det för mig.

Jag har endast utfört vissa delar avseende marklovet men har invänta med några murar mm..
 
Har du fått slutbesked för hela lovet eller interimistiskt slutbesked för att ta huset i bruk i väntan på att färdigställa mark? Finns anmärkning om att marken inte är färdigställd i slutbeskedet? Du behövde inte redovisa relationer på marken inför slutbeskedet om allt inte är färdigställt?

Annars skulle jag spontant säga att det godkända lovet är avslutat med slutbeskedet, och ej utförda åtgärder förfallit. Blir marklovet upphävt i högre instans eller om du drar tillbaka lovet skulle jag säga att ev lov eller anmälningspliktiga åtgärder som ej är utförda ej får utföras utan ny prövning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.