G
Jag har bara 2900 kvm.Och jag skall bygga 14,4x7x3,80.Sedan har jag en stor carport på 8x8 m.Takhöjd 3,5.
Skall göra portarna själv + att jag fundera på att göra en innerport för kylan.Typ en stor rullgardin.Ja dvs 2 eftersom det är 2 portar.Även så blir det en stor fläkt med spirorör runt portarna för att hindra kylan att komma in.Golvvärme skippar jag.Ev funderade jag på en vedeldad varmluftspanna.90 kw .Eller en värmepump.Fördelen med varmluftspannan är att man får upp värmen fort.
 
låter som ett fint garage!
jag byggde en port på 3x3 meter av begagnade crawfordportelement.
fick bockat galvad plåt 1,5-2 mm tjock till u-profil, satte ihop 3 element och popnitade fast profilen runt dom samt lika för 2 element, 2 plåtremsor vågrätt på varje portblad på in o utsidan. rejäla gångjärn som jag monterade smärjnippel på. hemmabyggd dörrlåsning med "krok" och "arm". pinnar med fjäder o låsning i öppet läge. boxlås som håller igen den dörr som "ligger innanför". totala kostnaden för den porten gick på ungefär 2000:- :)

jag tycker du skulle lägga in golvvärmeslang även om du inte kopplar in den nu
har du en värmepump är det perfekt med golvvärme! sen finns det ju då en viss grundvärme i plattan som kan kompletteras med nåt annat.
jag tror det gick ca 300 meter slang för mej på ungefär 100m2
 
Jo givetvis vill man ha större tomt, men det styckas inget som är större än det. Sen så blir det ju sjukt mycket dyrare om den är större för då är den "styckningsbar" ;D
 
G
Hur tjock frigolit har du under plattan.100 mm sa någon åt mig.Låter lite.Men hade tänkt lägga 100 ialla fall,utan att ha golvvärme.Hur långt ut från plattan la du isolering.Bör väl räcka med en skiva?.Dvs 600 mm??
 
jag "snålade" och la 100mm, under hus rekommenderas väl minst 300, men mitt garage är ju inte lika varmt som huset. jag håller +4 grader där inne. jag har balkar av lättbetong till kantbalk och dom isolerar lite grann. sen la jag en skiva längs efter, och lite lutande utåt, så det blev 600 ut från kantbalken. mer och tjockare och längre ut med isolering är bättre men det är en kostnadsfråga
några byggbilder på:http://user.tninet.se/~aml276m/
 
G
Det va ett rejält garage.Va ä takhöjden.Skall ha sektioner på 3.60 som jag bygger i ett annat garage + att jag ställer sektionerna på ett lecablock.Då får jag 3,80 i takhöjd.Räcker till att ha en 4 pelarlyft.
100 mm frigolit får räcka även i mitt fall.
Va inne på att bygga en lackbox på 9 x 6 x 3,50 + ett stort garage på 18 x 8 x 3,80.men reumatismen satt stopp för det.Jävla lömsk sjukdom.Så nu bygger jag bara ett litet, utan lackbox.
Och inte blir det bättre när det blir förbjudet med lösningsmedelbaserade billacker efter 1/1 2007.Nej bara att sadla om.Får bli en kontorsråtta.
Men ett garage vill jag ha så att jag kan hålla på med egna bilar,i den mån man orkar.
 
3,20 invändigt, men jag ångrar lite att jag inte byggde det kring 4,5 m invändigt, då kunde det ha varit två våningar i bilgaragedelen.
 
200 mm isolering i plattan med 100 mm i voten är att rekomendera om man nu eller i framtiden vill ha värme i garaget.

Jag ska bygga i lösvirke och har kommit fram till att det kostar ca 55 000 kronor utan fönster ,dörr och port och el

mitt garage blir 6.1*8.3 meter
Jag börjar med ett par varv lecasten så att syllen aldrig behöver stå i vatten .

Är det någon som har några bra tips på bygget ?.

eller ska jag tänka om och satsa på en byggsats från Arlanda eftersom jag byggde plattan efter deras mått ?
 
G
Bygg i lösvirke.Ring åk runt och börja att redan nu samla ihop material.Hör ev med en bondsåg om du kan köpa virket där.Skiljer en hel del emot byggmarknader mm.
Även elen kan man köpa till vettigt pris.
http://www.expressel.se/
Även fönster kan du bygga själv.Hör med en glasmästare vad han tar för isolerglas .
Antingen köper du en port på blocket eller så gör du en själv.
Annars tar du fram stora plånboken och köper allt från en firma.Dock lär du få rabatt när du köper allt därifrån.
Men som sagt var.Mycket pengar går att spara genom att ringa runt.
Lycka till.
 
får garaget vara max 20% av tomtytan? oohh fan! då får jag bygga ett på 6600 kvm! 66x100 meter! jisses.... kan ju börja hyra ut garageplats, kanske...
 
Polaris70 skrev:
Skulle utan att fundera ringa till Lövångers Bygg och prata med dessa mycket sympatiska och trevliga personer, får en blixtsnabb respons och offertförslag.
Mycket lättmonterade byggsatser.

Kort sagt...Kanon...
Nackdelen med Lövångersbygg är att dom har 120cc mellan reglarna. Om man då ska isolera så måste man regla upp så att man får 60cc ;)
 
Alla som skrivit här har ju duckat för priset känns det som. Både de som byggt byggsats och de som byggt lösvirke. Prisbilden är ju minst lika intressant som kvalitén.
 
Är det någon som vet om man får bygga in golvbrunn i dubbelgarage utan oljerening? Har hört något om att man får det om garaget är mindre än 50 kvm.

Måste man rita in golvbrunn när man söker bygglovet?
 
P
lier skrev:
[quote author=Polaris70 link=1131918935/0#26 date=1141137938]Skulle utan att fundera ringa till Lövångers Bygg och prata med dessa mycket sympatiska och trevliga personer, får en blixtsnabb respons och offertförslag.
Mycket lättmonterade byggsatser.

Kort sagt...Kanon...
Nackdelen med Lövångersbygg är att dom har 120cc mellan reglarna. Om man då ska isolera så måste man regla upp så att man får 60cc  ;)[/quote]


Jag har tänkt att ha mitt garage oisolerat, men ifall jag i framtiden kommer att isolera så är det då inte mycket arbete med att köpa till 34x70:s reglar och placera mellan syll och väggband, vilket gör att jag får cc 60 mellan reglarna.
 
G
Mitt pris för garaget blir ca 80000:- inkl allt. 15 x 6 takhöjd 4 m invändigt. + renovering av befintlig byggnad.Då behöver jag inget bygglov.Sedan gäller det att man köper på rätt ställe.Om det sedan diffar åt något håll så spelar det ingen roll.Dock har jag satt en maxkostnad på 100000:-.
Grundisol. 6000:-
Platta 90 kvm 11000:-
Takstolar 13000:-
Leca 1200:-
Isolering 10000:-
Gips 5500:-
Virke till allt ca 10000:-
Spik mm 2000:-
Takplåt 11000:-

Summa 69700:-.
Det som inte är inräknat här är om jag skall ha ett riktigt innertak eller plast.
Portar och fönster gör jag själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.