Jag funderar på att bygga ett litet sidobord, typ IKEAs "lövbacken". https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80270125/

Min plan är att ta lämplig skiva (har jag nog hemma) och använda rundstav som ben.

Men, hur ska man få till fäste för benen? Tänker att bordsskivan är så pass tunn att det inte räcker med att borra hål och limma fast. Vill inte att benen ska gå igenom skivan heller. Det skulle såklart gå att sätta dit några "klossar" så att det blir mera material att fästa benen i, men är rädd att det kommer att se klumpigt ut. Tanken är att får det hela lite smäckert.

Någon som har någon bra idé?
 
B Bassrunner skrev:
Jag funderar på att bygga ett litet sidobord, typ IKEAs "lövbacken". [länk]

Min plan är att ta lämplig skiva (har jag nog hemma) och använda rundstav som ben.

Men, hur ska man få till fäste för benen? Tänker att bordsskivan är så pass tunn att det inte räcker med att borra hål och limma fast. Vill inte att benen ska gå igenom skivan heller. Det skulle såklart gå att sätta dit några "klossar" så att det blir mera material att fästa benen i, men är rädd att det kommer att se klumpigt ut. Tanken är att får det hela lite smäckert.

Någon som har någon bra idé?
Klossar är bra, om bordet är lågt syns de inte.
 
Ja, det har du rätt i, bordet blir ju lågt. Är bara katten som kommer att se undersidan.
 
  • Haha
Klabbarparn
  • Laddar…
Fulkemisten
En rampamuff från undersidan av bordsskivan och träskruv med M-gänga i bordsbenen.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
En rampamuff från undersidan av bordsskivan och träskruv med M-gänga i bordsbenen.
Kan fungera, men eftersom benen kommer att sitta lite vinklat tänker jag att det blir svårt att dra fast tillräckligt/lagom mycket utan att benen liksom pekar åt fel håll ...
 
En fyrkant ca 1.5cm större än rundstaven som du borrar ett hål i önskad vinkel i. Slipa den sen runt o fin och sen peta i lite trälim och ev en skruv.

Skruva sen fast ”plattan” med 3 skruv upp i bordsskivan.
 
Låter som en variant av kloss/fyrkant är det jag kör på. Nu ska jag bara hitta tid!
 
Med pinnbult i benet kan man ju alltid använda en sån här.
 
  • Triangulär förzinkad platta med tre genomgående hål för montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bassrunner och 1 till
  • Laddar…
Träsmak Träsmak skrev:
Med pinnbult i benet kan man ju alltid använda en sån här.
Vad kan en sån där tänkas heta, om man vill börja leta efter en?

Såg på bildtiteln, "Benbricka". Ser ut att vara en bra lösning för mig!
 
Träsmak Träsmak skrev:
Just denna finns hos specialbeslag.

[länk]
Beställt!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.