Var i Kalmar ska ni bygga, Stella? Verkar vara stendött på tomtfronten här i stan men  ni måste ha haft turen och hittat er en tomt i alla fall? Eller har ni köpt en bit åker någonstans? :)
 
1,5 milj ink grunden. Vi ska bygga i Drag. Inne i Kalmar finns inga tomter nära havet.

mvh Stella
 
Hej igen Stella

Det låter som ni har fått ett bra pris på huset. Vi har tagit in priset på liknande hus från andra leverantörer men fått högre priser. Min följdfråga blir därför om ni har gjort få egna tillval etc. T.ex. har ni golvvärme, kakel och klinker på toa.

Tack för dina mycket givande svar!
 
Vår säljare har gjort ett paket efter efterfrågan på vad kunderna vill ha i hans område. Därför ingår kakel och klinkers i båda badrummen. Och klinkers i hallen. Grunden är platta på mark med vattenburen golvvärme i hela huset. Vi beställde vårt hus innan prishöjningen som kom i mars tror jag. Vi betalade 175000kr för vår tomt och så tillkommer ju en massa andra tråkiga avgifter.. Vår produktionskalkyl är på ca 1,8milj totalt. Då har säljaren räknat med 50000kr i markarbeten. Det kan ju blir mer... Vi har inte valt en massa tillval. Dt var hög standard från början och som vi ville ha. Vi har valt en rostfri snygg spisfläkt , ett hörnbadkar och ryggåstak. Centraldammsugare ingick i vårt paket men vi valde bort det (10000kr i avdrag). Tog hörnbadkaret för de pengarna istället!!

mvh Stella
 
Stella skrev:
Vi ska bygga i Drag.
Det var kul att höra! Vi köpte precis (i dag, faktiskt) en tomt på Revsudden! Du får väldigt gärna höra av dig med PM om du vill ha någon på nära håll att diskutera med. Ni har ju kommit mycket längre än oss men har väl ändå en bit kvar på resan tills drömhuset är klart... ;-) Vi skulle definitivt uppskatta att ha kontakt under byggprocessen med någon som hunnit få lite erfarenhet! :)

Nåväl, jag önskar er i vilket fall stort lycka till!
 
Hej Sannah! Vad kul att ni köpt tomt på revsudden! Det känns som att både drag och revsudden är på gång att bli riktigt bra områden. Och det är ju faktiskt nära in till stan. Det känns superbra! Både jag och min kille är helt nya när det gäller hus och sånt, men det blir nog bra!!! Vecka 39 börjar de med grunden och v43 kommer första husleveransen. Det börjar bli lite nervöst, tänk vad mycket vi har framför oss.

Vi hörs!
mvh Stella
 
Hej igen
Jag undrar om det är någpn som har några bilder på Lyckan Funkis, man ser inte hur det ser ut på baksidan på hemsidan. Någon som vet om det är höga eller vanliga fönsetr på baksidan?

Tack på förhand
 
Jag undrar hur det är med förvaring i Lyckan. Finns det bara den lilla klädkammaren? Hur ser vinden ut, eller vart ska man förvara allt som man inte har framme?
 
Vi fick oxå ett pris på drygt 1,6 miljoner, men då tillkommer byggherrekostnad på knappt 100 000 kr
 
vi tänkte ta ett av sovrummen som förvaring/kontor
 
Hej!
Vi har varit på husmöte, och fått i uppgift att Lyckan funkis går på c:a 1,6 milj. Och efter alla andra kostnader, typ tomt, byggherrekostnad, och lite annat tråkigt så slutade det på 2,1...är detta mycket, då har vi ju valt till hörnbadkar, aluminium-vitvaror, och en braskamin?

Vi blev förvånade över vilka bra standardsaker Eksjöhus tillhandahåller. Vattenburen golvvärme i hela huset, kakel på båda toaletter, ekparkett överallt. Och så har de bra avdrag om man inte vill ha typ garderober, 22000 kronor försvann bara med garderoberna, så det betyder att man kan köpa en betydligt snyggare kombination på t.ex. IKEA plus att när hantverkarna sätter dit garderoberna så sätter de dit dom i väggen och sedan så lägger de inget golv under vilket kan bli problematiskt om man nu skulle få för sig att flytta garderoberna. Om vi ville plocka bort bara själva köket, inte vitvarorna alltså, så drog de bort 44000 och man kan få ett mycket sjysst kök rätt så mycket billigare.

På våra ritningar så går två fönster enda ner på baksidan, vilket är lite coolt.

Hoppas det kommer lite bilder på Lyckan Funkis snart, för man är väldigt intresserad av hur det ser ut i verkligheten

Tjo på er!
 
Hej!

Roligt att följa andra som är i startfasen med sina byggen.
Det var ett tag sedan jag var nere i Kalmar.

Blir lite avundsjuk när jag ser vilka priser ni diskuterar vad avser tomt, grund m.m.
Pratade för några timmar sedan med vår entreprenör som skall spränga/schakta/grusa tomten och undrade över den Offertförfrågan/prisindikation som vi väntar på.
Stommen anländer om 5 veckor :surprised:

Livet är inte alltid vara rättvist. :D

Lycka till.. alla

Bygger Villa Tingsholm (funkis villa) med Götenehus.

Hälsn

/Mikael//
 
Läckert hus säger jag bara! Det känns som funkis är det som kommer mer och mer. Det enda är att man är lite orolig att funkisstilen är nåt som inte kommer att hänga med alltför länge, eller vad tror ni?

Men vi satsar nog på Lyckan Funkis om allt går vägen med bank, tomt osv.
 
Vi har också funderat i de banorna ang funkis hus. Alltså att det kanske inte kommer kännas särskilt fräscht med funkishus om säg 10-15 år...

Man är väl inte direkt överförtjust själv i alla 60-70-80-tals villor :)

Men vi kommer nog att bygga Lyckan funkis ändå, allt känns rätt hittills i alla fall!
 
Ja precis, huvudsaken är att man själv trivs i det :D

När ska ert hus stå färdigt om man får fråga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.