T tompaah7503 skrev:
Ja, fast någon form av samarbete som gynnar de olika affärerna nära varandra måste de ha. Det är inte så att man direkt ser två ICA-handlare bredvid varandra på ett handelsområde.

Förstår inte din fråga.
Samarbete vet jag väl inte direkt om det bör kallas.
Det är ju snarare så att det är svårmotiverat att öppna butik 2 i närhet till butik 1 om båda har ungefär samma utbud och priser.
Det är väl snarare common sense inom företagande, du vill ju inte lägga din nya butik precis bredvid vad som kan bli din värsta konkurrent. Det är ju svårt att differentiera sig såpass från någon inom samma profil att man kommer att få den kritiska massan av kunder som krävs för att börja gå runt.

Du har ju ambitionen att inte vilja "göda" marknadsledaren, men jag är mer nyfiken på vilka som är alternativen egentligen. Det är ju inte direkt så att någon av konkurrenterna är ett företag som är snällare mot sina leverantörer än ICA är. Om vi tar de stora kedjorna i Sverige så är det ju ICA, Coop, Axfood, Bergendahls, Lidl och Netto. Bland dessa så har jag lite svårt att se hur ICA skulle vara det företag som ska utmålas som den stora boven, då villkoren som erbjuds leverantörerna är ungefär lika mellan de olika kedjorna. Det varierar inte enormt mycket mellan de inhemska på inhemskt producerade livsmedel.

Så det jag blir nyfiken på är hur det kan vara bättre att gå till ett kedjeföretag än din lokala affärsman och handla? ICA är ju egentligen ett logistik, kringtjänst och marknadsföringssamarbete som servar många lokala företagare med olika förutsättningar snarare än den homogena massa som du målar upp det som.
 
J JPW skrev:
Jag tror faktiskt att det bara är en försvinnande liten del av producentpengarna som faktiskt hamnar i jordbrukarnas fickor. Många producerar enorma volymer mat men kan ändå bara föda en familj. Självändamålet för ICA är att pressa inköpspriset så lågt att jordbrukarna precis inte går under, och det är väl inte speciellt lyckat tycker jag. Stora nyttan i produktions och leveransprocessen är det ju jordbrukarna som står för, men det är de som får minst ut av det.

Ett exempel: Årets torra sommar är katastrofal för jordbrukarna. Borde inte hela kedjan ta solidariskt ansvar för den uppkomna situationen? Borde inte ICA höja inköpspriset rejält - dvs medvetet minska vinsten och dela den med jordbrukarna så att det finns en försörjningskedja kvar i framtiden? Inget sådant händer, jordbrukarna får ensamma ta hela smällen. Vår jordbruksnäring kommer att vara kraftigt decimerad när årets torra sommar har skördat klart sina offer i producentleden. Men det kommer alla andra att märka på tok för sent.
Största EMV-leverantören till ICA är i dagsläget Skånemejerier. Ägs av Lactalis. Världens 15:e största livsmedelskoncern.
Största A-brand är jag inte helt säker på men tror det är Arla. Omsättning på 80 miljarder eller något liknande.
Tror du de minskat sina vinstmarginaler för att stötta bönderna? ICA hade väl en rörelsemarginal om 4,5% senaste årsrapporten här, om jag inte missminner mig grovt. Hur många procent skulle man försöka öka priset med för att se till så att bönderna får mer betalt?
Kommer kunderna acceptera att mjölken kostar 3 kronor mer hos ICA än hos någon konkurrent? 5 spänn extra för bröd, som inte sällan kommer från rätt stora leverantörer även det.

Ingen tvekar på att flera ICA-handlare har gjort rejäla vinster genom åren, men sällan tänker folk på att det finns en ICA-butik i nästintill, för att inte säga varje, kommun i Sverige. Med olika förutsättningar och med olika marginaler.
Bara för att man ligger med i förbundet är det inte samma sak som att man gör miljonvinster eller blomstrar.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Golvspån har ju krympt till 180cm på längden...
Och gipsskivorna var väl alltid 120cm förr i tiden. Sen krympte man dom och skyllde på arbetsmiljön.
Finns fortfarande 120 gips att köpa. Och det är en jäkla skillnad för snickaren.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Finns fortfarande 120 gips att köpa. Och det är en jäkla skillnad för snickaren.
Även golvspån är ju smidigare att hantera när dom är 180
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Finns fortfarande 120 gips att köpa. Och det är en jäkla skillnad för snickaren.
Jobbar bara med 120, blir så möe skruvande o spacklande annars.
 
Jag har för med att det finns ingen Ica som inte gått med vinst samt ingen har gått i kånken
Men skriver inte på sten med detta.
 
lopec
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Några träffar från första sidan med googlesökresultatet jag fick
Tack! Bläddrade genom hela tråden för att komma ner hit såhade redan någon skrivit det :D
 
Det är ju förjävligt jag hade fel.
Men då så sa räven då träder 2 paragrafen i laga kraft jag har aldrig fel.
Solstingshumor i Värmen på andra sidan jorden godnatt
 
Mikael_L
Samtidigt nämns det i flera av de där artiklarna att ICA-butiker brukar gå som tåget, vara rena vinstmaskiner eller att ICA-koncernen går jättebra. Så du hade ju rätt också. :)
 
hsd
Gamla saker såsom Går som tåget :rofl::rofl::rofl:
eller som ett brev på posten :crysmile::crysmile::crysmile:

Är inte rikigt relevant i annat än humohörnan
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hemmakatten
Nu har tråden glidit iväg från ämnet som är förpackningsstorlekar. VI håller oss till det framöver. /moderator
 
Hemmakatten
Nu gled tråden omedelbart iväg. Uppenbarligen inga som läser och tar till sig mina inlägg. Raderat ett flertal inlägg. De som vill diskutera något annat får gärna starta en egen tråd./moderator
 
  • Haha
  • Gilla
AndersMårtensson och 1 till
  • Laddar…
Men.
En fråga åt andra hållet.
Hur stor ska en sådan sak som ett mjölkpaket vara?
Har det blivit mer eller mindre svinn hemma hos er när det blev 1,5l som standard och 1l som kompletterande, snarare än när det var 1l som var mest prisvärt och 2l som kompletterande volym.

Vilka förpackningsstorlekar saknar ni?
Inte bara på mjölk, men färskvaror brukar ju ha bäst före, så där är ju storleken lite känsligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.