H
C Cillisa skrev:
Tack men jag missad ingenting. Bi misstänker väggarna vi oxå vilket jag skrev men vi har ju analyserat materialet och det är anisoler i asfaboarden. Inge fenoler. Min fråga är OM det kan då lukta så mkt i huset att det sätter sig i hår, hud oxh plast även när källan är borttagen 4 år efteråt samt 2 saneringar av huset?
Min teori, med egen erfarenhet, om hår och till och med plast luktar trots flera år efter borttagande av de cuprinolade reglarna så borde det finnas en lukt källa kvar.

Visserligen hade jag en jacka som varit luktsmittad innan vårt syllbyte, nedpackad i en låda i ett år. Den luktade fruktansvärt fortfarande när jag tog upp den. lukten avtog vid vädring.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
C
H husisen skrev:
Min teori, med egen erfarenhet, om hår och till och med plast luktar trots flera år efter borttagande av de cuprinolade reglarna så borde det finnas en lukt källa kvar.

Visserligen hade jag en jacka som varit luktsmittad innan vårt syllbyte, nedpackad i en låda i ett år. Den luktade fruktansvärt fortfarande när jag tog upp den. lukten avtog vid vädring.
Enligt luftanalys ska det inte finnas. Så isf är det om det finns ngn annan källa som inte är fenoler utan något annat som luktar... Vi ska ta hit någon som ska plocka ner tegel så vi kan se in i väggen utifrån. Ska oxå sätta för alla ve ventilationshål i teglet i några dar för att att se om de blir ngn skillnad.
 
C Cillisa skrev:
Enligt luftanalys ska det inte finnas. Så isf är det om det finns ngn annan källa som inte är fenoler utan något annat som luktar... Vi ska ta hit någon som ska plocka ner tegel så vi kan se in i väggen utifrån. Ska oxå sätta för alla ve ventilationshål i teglet i några dar för att att se om de blir ngn skillnad.
Nu har jag inte läst allt, men har ni börjat kolla väggarna inifrån än? Jag tipsade om skivor i början.
Det byggdes ganska enkelt på 70-talet med tex masonitskivor (ist för gips som vi använder nu) som när de utsattes för normal variation av fukt i den högre skalan, började stinka, varpå stanken satte sig i isolering och reglar. Den stanken kommer och går med årstiderna, är hälsovådlig.
 
C Cillisa skrev:
Det är fuktmätt i både norr och söder vid besiktning av huset och visade inga höga värden. Min sambo som har installerat det ventilerade golvet upptäckte ingen fukt alls när de drog upp allt, ned till plattan. De bitar som vi nu har skickat på analys (som ej är tryckimpregnerade) var snustorra och syllen ligger på syllpapp. Lukten finns i hela huset på båda planen. Vi har Mexitegel.
Grejen är att när ett material innehållande vissa ämnen (tex formaldehyd i en vanlig standardskiva i vägg och skåp, lika vanligt som att man armerade betongen med asbest på den tiden) en gång utsatts för en för hög grad av fukt, så startar en stinkande process som smittar andra material.
De kan stinka vid lägre RF och en fuktmätning blir därför irrelevant.
Jag beklagar verkligen situationen.

(Undrar även lite om vilka firmor ni bekostat och som inte förmått förklara bättre, eller i värsta fall inte hade materialkunskap)
 
Redigerat:
Jag borde väl hålla tyst, men vad är det för ”besiktningsfirmor” som anser att ok rf i virket är samma sak som att det inte finns en fuktskada i fastigheten;)
Det blir lite galet och jag undrar vad det beror på,
 
C
Igen Igen skrev:
Jag borde väl hålla tyst, men vad är det för ”besiktningsfirmor” som anser att ok rf i virket är samma sak som att det inte finns en fuktskada i fastigheten;)
Det blir lite galet och jag undrar vad det beror på,
Vi har gjort fuktutredningar av hela fastigheten som inte visar att det finns någon fukt. Luftsnslysen visar trikloranisoler men ingen fukt/mögel.
 
C
Igen Igen skrev:
Jag borde väl hålla tyst, men vad är det för ”besiktningsfirmor” som anser att ok rf i virket är samma sak som att det inte finns en fuktskada i fastigheten;)
Det blir lite galet och jag undrar vad det beror på,

Vår nästa plan är att sätta för alla de stora ventilationshålen i tegelfasaden för ett par dagar för att se om lukten blir bättre inomhus
. Ventilationskillen som va här tror att luften in i fastigheten kommer in via listerna istället för luftspalterna i fönsterna och att den luften från väggarna drar med sig lukt från asfaboard och annat material som är luktskadat. Våra väggar är väldigt kalla enligt honom.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
I inlägg #32-37 nämns detta med luktsmittad tretex/asfaboad. Att det inte luktar på sommaren beror på, att då har ni samma lufttryck inne som ute på gund av öppna fönster.
Att det luktar mer när det blåser är normalt! Det är flera mm VP högre tryck på på utsidan av huset på den sidan där det blåser från så lukten pressas genom väggen och in i bostaden.
Ett enkelt experiment; öppna fönster på den sidan där det blåser från i ett rum ni inte vistas i och stäng frånluftfläkten under en vecka utom när den behövs för matos i köket. Nu får man övertryck i huset och lukt pressas ut från bostaden.
 
C
L Leif i Skåne skrev:
I inlägg #32-37 nämns detta med luktsmittad tretex/asfaboad. Att det inte luktar på sommaren beror på, att då har ni samma lufttryck inne som ute på gund av öppna fönster.
Att det luktar mer när det blåser är normalt! Det är flera mm VP högre tryck på på utsidan av huset på den sidan där det blåser från så lukten pressas genom väggen och in i bostaden.
Ett enkelt experiment; öppna fönster på den sidan där det blåser från i ett rum ni inte vistas i och stäng frånluftfläkten under en vecka utom när den behövs för matos i köket. Nu får man övertryck i huset och lukt pressas ut från bostaden.
Vi har hållt på i snart 5 år att leta efter orsaken till lukten så vi har provat detta å det luktar bättre men med nästan -10gr ute är det omöjligt att ha ett fönster öppet då vi har små barn. Vi kan inte gå med jackor och tjocka kläder dygnet runt. Jag vill hitta orsaken. Ta väck den och leva lyckliga i alla våra dar utan oro för lult och barnens hälsa. Tack för ditt engagemang!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Gissar att det är väggskivor som stinker. Finns det gammal plast i ytterväggarna ?
 
C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gissar att det är väggskivor som stinker. Finns det gammal plast i ytterväggarna ?
Asfsboarden är luktskadade i ytterväggarna. Ja, det finns plast kvar i ytterväggarna.
 
Har huset stått kallställt tidigare? Vi hade det problemet i vårt sommarhus , bara att riva och byta. Plast är inte alltid bra...
 
Innan man gör för dyra rivningar så testa att fylla uterummet mellan tegel ock husvägg med ozone.
https://www.aliexpress.com/item/CE-...lgo_pvid=5771bdd7-a74d-407e-8080-3430ed725348

Denna typ kommer ozonet ut genom en tunn slang som kan föras in i en isolerad vägg där den oxiderar all lukt.
Detta är en proffsmaskinen, men om man letar lite hittar man enklare utan avancerade timers men med samma komponenter för att generera ozon för 1000-1300kr om man letar. Ozon är giftigt men luktar typiskt, samt kan snabbt bryta ner gummi i t.ex resår i kläder, men är väldigt effektivt.
Har själv köpt en vanlig för 79$
 
C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har huset stått kallställt tidigare? Vi hade det problemet i vårt sommarhus , bara att riva och byta. Plast är inte alltid bra...
Huset är på 175 kvm och det var en ensamstående kvinna som bodde inget tidigare. Jag tror inte hon nyttjade övervåningen men nedervåningen så.det stod inte kallt. Plast är inte alls bra. Det tar till sig denna lukten otroligt mycket.
 
Mitt tips

Ta rum för rum
Hålsåg
Fräs ut en bit av boarden, lägg i en fryspåse och förslut. Märk påsen med provtagningsplats.

Ta sedan isoleringe i en ny påse
Därefter asfaboarden om ni har möjlighet inifrån eller ta utifrån i samband med att ni plockar teglet.

Det kommer sannolikt ej från golvet då detta är tätat förutom vid filterlådorna (?) och att ni har ett konstant undertryck i golvet.

Jag gissar på luktsmittad isolering, board eller asfaboard i ytterväggarna.

Hur är isoleringen på vindsbjälklaget? Finns pappbeklädd isolering som kan lukta otroligt mycket.

Har ni funderat/läst om torrfoggning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.