Mikael_L
Varför är ICAs marknadsandel så stor?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför är ICAs marknadsandel så stor?
Butikerna är bra och priserna likaså. Det finns inget att ogilla med ICA som konsument.
Däremot riskerar en marknadsdominans att bli ett självspelade piano där konkurrensen till viss del sätts ur spel. En stor kedja kedja kan spela osjysst och ha ekonomiska muskler att manövrera ut konkurrenter, utan att konkurrenterna för den skull är ett sämre val för konsumenten.

Därav har jag slutat handla på ICA i den mån det går. Vill inte göda den utvecklingen.

Ungefär samma skäl till att diskutera byggfrågor exklusivt på Byggahus istället för Facebook, som är den totala giganten i branschen diskussionsforum. Att försöka bryta dominans och gynna de mindre. Som i många fall är lika bra eller mycket bättre.
 
Redigerat:
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför är ICAs marknadsandel så stor?
Mycket för som har attraktiva centrala platser i städer (speciellt i mindre orter). Antar det varit en strategi att vara breda och köpa upp bästa platserna i många städer, sen drivs Ica som franchise, där varje butik är egen typ och själva får bestämma över innerhålletin(delvis i alla fall).

Bara i större städer med över 20.000inv jag sett Ica inte är lika central beläget, brukar vara mindre närbutiker än dom större supermarket (som kan ligga lite ifrån centrum, men det varierar så klart).

Få konkurrerar ica, Coop skulle jag knappt säga är konkurent. För dom har bara butiker i större städer.


Enda alternativet jag fått på senare år är netto. Om jag inte åker in till större stad par mil bort.
 
P Prodigys skrev:
Deras kalla chili-bearnaise är god, om man gillar sånt
Deras tacos sås är helt okej, men den är som passerad tomatsås. Gillar det är lite bitar i såsen (santa Marias har bättre koncistens). Samt det är enklare få den ligga kvar i brödet/skalet.

Deras vetetotilas är ätbara, men smaken är mer som vetebröd än sankta Marias (vet inte om sistnämnda fuskar med smakförstärkare för bort vetesmaken).

Blandar egen tacos krydda, betydligt godare (försökt räkna på det och det blir inte mycket billigare än köpa färdig bladad krydda). Dock blir du av med par E ämnen och bättre koll vad det är i kryddan än den köpta.
 
Jag såg att det nämndes tidigare i tråden om portionsstorlekar, att en lasagne portionerad för 4 pers skulle räcka till 1 hungrig person. I ett av klippen som ett "kockföretag" (inte restaurang) har på Youtube så nämnde en av dem att de små portionerna kan bero på saltmängden. Att om saltmängden överskrider det rekommenderade dagliga intaget så blir det fler portioner av förpackningen.
Om det bara är skitsnack eller ej kan jag såklart inte svara på, men det låter inte helt orimligt när man ser att vissa portioner blir någon deciliter mat på tallriken. Exempelvis Dafgårds flygande jacob på 410 gram är 1 portion medan ärtsoppa på tub (oavsett märke) så är 500 gram 2 portioner. Skulle det bero på den lilla mängd grönsaker som ingår i flygande jacob så består ju ärtsoppa av en bunt ärtor och borde räknas som grönsaker oavsett om de är mosade :p
 
T tompaah7503 skrev:
Butikerna är bra och priserna likaså. Det finns inget att ogilla med ICA som konsument.
Däremot riskerar en marknadsdominans att bli ett självspelade piano där konkurrensen till viss del sätts ur spel. En stor kedja kedja kan spela osjysst och ha ekonomiska muskler att manövrera ut konkurrenter, utan att konkurrenterna för den skull är ett sämre val för konsumenten.

Därav har jag slutat handla på ICA i den mån det går. Vill inte göda den utvecklingen.

Ungefär samma skäl till att diskutera byggfrågor exklusivt på Byggahus istället för Facebook, som är den totala giganten i branschen diskussionsforum. Att försöka bryta dominans och gynna de mindre. Som i många fall är lika bra eller mycket bättre.
Men...

Alla ICA-handlare är väl konkurrenter sinsemellan också?

Enda gemensamma är ju varumärke och de koncerngemensamma funktionerna. Du ser ju bara profilen, men tänker sällan på bolagen bakom.

Jag blir dock nyfiken, hur går du runt att handla på Ica eftersom du inte vill stödja marknadsledaren?
Det är ju inte direkt så att det går någon nöd på någon av konkurrenterna i Sverige, bortsett från Coop. Eller så att du som leverantör får så mycket sämre betalt av Ica direkt.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
nino nino skrev:
Oregano var hyfsat dyrt när man kolla kilopriset ca 1800:-/kg :surprised:
Jämnför med Saffran så kommer du tycka att det är billigt :) De brukar vara runt 20 kr påsen vill jag minnas, 0,5g styck = 40000 i kilopris.
 
M maglag skrev:
Alla ICA-handlare är väl konkurrenter sinsemellan också?
Enda gemensamma är ju varumärke och de koncerngemensamma funktionerna. Du ser ju bara profilen, men tänker sällan på bolagen bakom.
Ja, fast någon form av samarbete som gynnar de olika affärerna nära varandra måste de ha. Det är inte så att man direkt ser två ICA-handlare bredvid varandra på ett handelsområde.

M maglag skrev:
Jag blir dock nyfiken, hur går du runt att handla på Ica eftersom du inte vill stödja marknadsledaren?
Förstår inte din fråga.
 
useless useless skrev:
Golvspån har ju krympt till 180cm på längden...
Och gipsskivorna var väl alltid 120cm förr i tiden. Sen krympte man dom och skyllde på arbetsmiljön.
Jag föredrar 90 cm skivor, så mycket enklare att hantera ensam utan att slita sönder sig.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Kommer ni ihåg sojaflaskornas hål förut, det var så litet att man fick kämpa för att få ut något. Nu är hålet så stort att man tömmer flaskan på stört.
Det är olika märken. Den dyra Mrs Cheng (runt 25-30 spänn för en flaska?) har väl fortfarande pyttehål, medan den billiga på Coop (ca 10 spänn) har stort hål. Den är dessutom mycket godare. Men jag fyller över till en snygg bordsflaska som det står Kikkoman på.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är olika märken. Den dyra Mrs Cheng (runt 25-30 spänn för en flaska?) har väl fortfarande pyttehål, medan den billiga på Coop (ca 10 spänn) har stort hål. Den är dessutom mycket godare. Men jag fyller över till en snygg bordsflaska som det står Kikkoman på.
Instämmer inte i din kommentar. Cheng har stort hål, köper aldrig coop.
 
hsd
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför är ICAs marknadsandel så stor?
Coop har lagt ner väldigt många småbutiker, tror alla på landsbygden
Ica kan ha flera butiker , även i mindre samhällen
 
M maglag skrev:
Inte för att vara sån, men tror du inte att rätt många av producentpengarna hamnar i Svenska bönders fickor också?

Ica har ju inget självändamål i att pressa inköpspriset så lågt att det inte kommer finnas några leverantörer kvar.
Och konkurrens i handlarledet vet jag väl inte. Är väl Lidl som har största tillväxten för tillfället, fundera på vad som händer med Svenska bönder om de blir starka på marknaden. Sourcingen inom den organisationen är ju inte vansinnigt Sverigecentrerad kan man anta.
Jag tror faktiskt att det bara är en försvinnande liten del av producentpengarna som faktiskt hamnar i jordbrukarnas fickor. Många producerar enorma volymer mat men kan ändå bara föda en familj. Självändamålet för ICA är att pressa inköpspriset så lågt att jordbrukarna precis inte går under, och det är väl inte speciellt lyckat tycker jag. Stora nyttan i produktions och leveransprocessen är det ju jordbrukarna som står för, men det är de som får minst ut av det.

Ett exempel: Årets torra sommar är katastrofal för jordbrukarna. Borde inte hela kedjan ta solidariskt ansvar för den uppkomna situationen? Borde inte ICA höja inköpspriset rejält - dvs medvetet minska vinsten och dela den med jordbrukarna så att det finns en försörjningskedja kvar i framtiden? Inget sådant händer, jordbrukarna får ensamma ta hela smällen. Vår jordbruksnäring kommer att vara kraftigt decimerad när årets torra sommar har skördat klart sina offer i producentleden. Men det kommer alla andra att märka på tok för sent.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
harry73
Men lite får bönderna skylla sig själv. När t ex bönderna här i söder sålde skånemejeri till en utländsk aktör.
 
  • Gilla
Addenord88
  • Laddar…
B belrain skrev:
Vi har kollat med Arla om detta, och svaret var att yougurt kan man äta alltså vikt. Mjölk däremot som man enbart kan dricka mäts i volym...
E egentligen i min mening bara ett talesätt att man ÄTER yougurt å fil. men inte fan tuggar man det. men va väl fjollträsket som kom på namnet drickyougurt som såldes i små söta flaskor med skruvkork anges dom fortfarande i volym måntro? . Skånemejeriet va tyvärr så dumma så dom gick på trenden. Samma förpackningar men mindre innehåll. Skulle dom nu ändrat de från volym till vikt så kunne dom iallafall hållt det till samma volym som innan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.