Jag tänker starta en tråd om olika smarta lösningar och tips som man enkelt kan använda på sitt MFT-bord.
Många på forumet har olika modeller av MFT-bord och arbetar på olika sätt med borden. På Pinterest finns det många smarta lösningar att hitta men jag tänker att här skulle man kunna sammanställa och tipsa om olika tillbehör som man själv har tillverkat och använder.

Här kommer mitt första tips! VP-RÖR 20mm!

Jag använder VP-rör till lite olika funktioner på mitt bord.

1: Små eller stora stoppklossar är mycket användbara och enkla att själv göra. Fastlåsning kan göras med kilar om man inte vill investera i dom rätt dyra expanderfästena. Beroende på toleransen i dina 20mm hål är det enkelt att shimsa röret med lite eltejp tills man blir nöjd.

Trästoppklossar och ett VP-rör monterat på ett MFT-bord med hålmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trästoppar och VP-rör som tillbehör till ett MFT-bord för olika fastlåsningsfunktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VP-rör monterat som stoppkloss på ett träblock på ett MFT-bord med eltejp för ökad passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjorda stoppklossar av VP-rör och trä på ett MFT-bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




2: För fastlåsning av maskiner och olika saker som måste stå stilla på bordet. Att sätta ett 20mm golvskydd på röret gör det enklare att använda.

MFT-bord med träkonstruktion och VP-rör använda som stoppklossar för arbetsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VP-rör används som stoppklossar på ett träbearbetningsbord med ben av MFT-typ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord stoppkloss på MFT-bord med svart golvskydd på toppen och runda hål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



3: Olika verktygsfästen att snabbt sätta fast i bordet.

Anpassat trästopp med VP-rör på ett MFT-bord som visar tips för verktygsfästen och fastlåsning.

Trä-MFT-bord med serier av hål och klämhållare, VP-rör används för att visa användningstips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Användarmodifierat MFT-bord med olika stoppklossar och verktygsfästen monterade på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helt klart finns det ännu fler användbara funktioner som man skulle kunna använda rören till och det vore intressant att få lite tips från er som har kommit på det till era bord.

Sedan har nog många av er andra enkla smarta lösningar till MFT-borden som skulle vara trevligt om ni delade med er på forumet.

Mvh/ Dag
 
  • Gilla
Hylman och 7 till
  • Laddar…
Jag fick några M20 insexskruv med en liten ogängad midja på och de fungerar jättebra som ”Dogs”. Vill man att de ska sitta ännu bättre så kan man gänga på en mutter.
 
B Whatmoth skrev:
Jag fick några M20 insexskruv med en liten ogängad midja på och de fungerar jättebra som ”Dogs”. Vill man att de ska sitta ännu bättre så kan man gänga på en mutter.
Hej!

Kan du lägga in en bild på M20 skruven?
 
stigen stigen skrev:
Jag tänker starta en tråd om olika smarta lösningar och tips som man enkelt kan använda på sitt MFT-bord.
Många på forumet har olika modeller av MFT-bord och arbetar på olika sätt med borden. På Pinterest finns det många smarta lösningar att hitta men jag tänker att här skulle man kunna sammanställa och tipsa om olika tillbehör som man själv har tillverkat och använder.

Här kommer mitt första tips! VP-RÖR 20mm!

Jag använder VP-rör till lite olika funktioner på mitt bord.

1: Små eller stora stoppklossar är mycket användbara och enkla att själv göra. Fastlåsning kan göras med kilar om man inte vill investera i dom rätt dyra expanderfästena. Beroende på toleransen i dina 20mm hål är det enkelt att shimsa röret med lite eltejp tills man blir nöjd.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]



2: För fastlåsning av maskiner och olika saker som måste stå stilla på bordet. Att sätta ett 20mm golvskydd på röret gör det enklare att använda.

[bild]

[bild]

[bild]


3: Olika verktygsfästen att snabbt sätta fast i bordet.

[bild]

[bild]

[bild]

Helt klart finns det ännu fler användbara funktioner som man skulle kunna använda rören till och det vore intressant att få lite tips från er som har kommit på det till era bord.

Sedan har nog många av er andra enkla smarta lösningar till MFT-borden som skulle vara trevligt om ni delade med er på forumet.

Mvh/ Dag
Det blir till att testa det,men ja undrar vad som är bäst att behandla en mdf skiva för att ytan skall bli slät och hållbar.
 
Göran Ek Göran Ek skrev:
Det blir till att testa det,men ja undrar vad som är bäst att behandla en mdf skiva för att ytan skall bli slät och hållbar.
Jag kör hårdvaxolja på min men den är av den genomfärgade typen som lär vara lite hårdare.
 
  • Gilla
Göran Ek
  • Laddar…
Såvida man inte har bordet som fräsbord (vilket ex jag o @Björn Melander har) så mår de flesta MFT-operationer bäst av en icke glatt yta med hög friktion. Typ obehandlad mdf.
 
Ola C Ola C skrev:
Såvida man inte har bordet som fräsbord (vilket ex jag o @Björn Melander har) så mår de flesta MFT-operationer bäst av en icke glatt yta med hög friktion. Typ obehandlad mdf.
Om man händelsevis vill fälla in en fräsplatta, har du några tips på placering mot hålbilden.? Tänker på hur skenor anhåll m.m samspelar med fräsens placering.
 
  • Gilla
Göran Ek
  • Laddar…
Träsmak Träsmak skrev:
Om man händelsevis vill fälla in en fräsplatta, har du några tips på placering mot hålbilden.? Tänker på hur skenor anhåll m.m samspelar med fräsens placering.
Njäe Jag har inget mft i dess rätta bemärkelse, snarare ett monteringsbord med mft inspirerat hålmönster. Grundtipset är väl att sätta plattan offcenter i djupled så du kan välja om du vill ha mycket eller lite bord mellan dig och fräs. Båda alternativen kan va användbara. Skippa nerfrästa t-tracks o annat lull-lull som bara försvagar skivan utan att tillföra nåt.

Här är en liten film om mitt fräsbord.
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Tack för tipset! Funderade i ett svagt ögonblick på om det inte skulle öppna möjligheter att centrera ev. fräs mot hålraderna för diverse jiggar m.m. Kanske börjar driva OT och då kan jag lika gärna slänga in en bild på ett hjälpmedel jag dreglat över även om detta inte är det minsta hembyggt...
 
  • Snedbild av en precisionssmidd vinkelhake på ett hålplattbord med orange verktygslåda i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ola C Ola C skrev:
Såvida man inte har bordet som fräsbord (vilket ex jag o @Björn Melander har) så mår de flesta MFT-operationer bäst av en icke glatt yta med hög friktion. Typ obehandlad mdf.
Om vi leker med tanken att man HAR en obehandlad mdf-skiva och faktiskt TÄNKER ha den som fräsbord... kan man... vaxa? Lacka?
 
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Om vi leker med tanken att man HAR en obehandlad mdf-skiva och faktiskt TÄNKER ha den som fräsbord... kan man... vaxa? Lacka?
Lacka gör jag inte så ofta så det har jag dålig koll på glidet. Linolja eller danish oil följt av vax o lite polerade kommer ge superglid. Likaså polerad hårdvaxolja fast det är rätt dyrt o mdf suger rejält. Tidigare hade axminster nån mdf sealer som va billig som man la som en bas, tror dock inte den finns kvar.
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn
  • Laddar…
Lite sprayshellack innan hårdvaxoljan skulle nog dämpa insugningen. Bra även vid lackning av MDF
 
bygga_bo bygga_bo skrev:
Har för mig att det var denna. Kikade på den, men köpte aldrig...

[länk]
Ja det är den
 
bygga_bo bygga_bo skrev:
Har för mig att det var denna. Kikade på den, men köpte aldrig...

[länk]
Köpte den när det begav sig. Inte super impregnerad precis, det går precis lika bra med selleri!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.