J Jehu skrev:
Speciellt de som på ett decennium byggde bort vårt behov av fossil elproduktion, med en kvalitet som fortfarande efter 50 år framstår som världsledande. Där ett antal patent fortfarande är viktiga i ny produktion
har du några exempel på detta?
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
lopec
Mat-delen är jag inte allt för orolig för. Grill / Trangiakök fungerar rätt bra. Vattendunkar har jag redan laddat med i garaget denna vinter (första vintern i hus).

Men värmen oroar mig mer, direktverkande el + LLVP fungerar superdåligt vid längre strömavbrott, öppen planlösning på hela bottenvåningen (90kvm) är opraktiskt att värma med nödvärme. Elverk till LLVP, hur länge räcker en 20liters dunk med diesel? Den kan man väl förvara med hyggligt gott samvete i garaget, men har funderat på fotogenvärmare typ;

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...a-spisar/fotogenkaminer/fotogenvarmare-418016

för att värma upp ett-två rum till övernattningsbar temperatur, men var för varar man 20liter fotogen? Börjar bli väldigt brännbart garage nu :/
 
Stickan56
Jag har enskilt VA.
Under avbrottet efter Alfrida så gick det bra att hämta vatten till bland annat toan.
Grannarna däremot som som har kommunalt VA fick däremot ett jätteproblem. Ingen el till avloppspumpen.
Till er med avloppspump har ni förberett för ett längre elavbrott?

Stickan
 
T Thomas_Blekinge skrev:
har du några exempel på detta?
Tack för att du frågade.
Bland de svenska patenten runt kärnkraft fanns de som rörde ventilation av reaktorbyggnader. Hade de använts i t ex Japan hade Fukushima inte exploderat. De finns i alla svenska reaktorer.
Relativt Sveriges ringa storlek låg vi långt framme.
HfWTANUdEjqZiUS0hhvTrcvADbUFr7MF03hlLOwi5voR3KIQofhEZ_amuZ20OcCoH9cSdjyhUFiJU09bVf7egINvV0TVtH40PGMMu3xGCoUsfWcxzH4DkQEp_ravvrVysMlJJB01JKYq5qEWJbV9a5KkHThNzSsvwtotkAmBNtmQOw2BmaUVhvgTCc9Bu-AIGmITKQ-iib9lHkq6amSc9JFb8g17lTVwF5_opmQ1OmVpecPYe_S63JlU_LMjYGKkcMOitpB5LwAdKAdB5stPwiOf9Bcl8DN0H-puBsidigyXdfanzt4ysHSefUU7mF29H-lNiVJgquGkRKqtyGsxbLsWvLz3NW4W8tbGzZ9NRnBb88-IWdWW7gEeZtPfmgiZn3Y59shT81vMJ_ImdGg6AYon7PVbwn3iSHVpKPx3juM1e0gJ2gM52qPJYMGWS7pOSPLDipaty8XYGr3b84wWLTf4ZAhGJLxRI9053iiFncaV99BSE6iOCyfF9x7f1yhLLkNb5E5f0I2uOsep_6WfJ8R7MO2NQFK9hwvuZgc8MjrEoAbZ1wgQtZwOesg32UYSiDKHg6HaEezmapKxnitOcWLl6FGj_gidvobe9GKBCFeOA2GqZVvjEfm8SqJngKPW_SLrXESUcTbhVT_WRcg3NzOdIiwzeA4y=w690-h423-no
Tänk på att de svenska patenten nästan helt härrör från 1970-talet fram till Tjernobyl, då det s k tankeförbudet infördes.
Man fick inte längre forska på kärnkraft. Hade man fått fortsätta kanske världens energiförsörjning sett annorlunda ut idag; vi kunde åtminstone gett ett bidrag till mindre utsläpp.
http://www.barometern.se/ledare/ett-nytt-tankeforbud-om-karnkraften/

ASEA-Atom var ett företag i världsklass på 60-70-talet
XT_D1aTKX2b9K84s8Ke_s66qfjeijkuF1dYnOXJbRtsYNAtPLWoTsCqbX8rxOw94RV6y0s0i6iVNE2VBZjVMYgtOiEtxzEU4EM_IKjTkoRF-e4i65SR4yyhkZOOVAP8BHPtv1I9EHjWJvuwl3M6yE6xR0Di53H6L8PtXBOmVQ9t8gsD_Twz3f2V0QtkAEBOzdFJG-i20zYxLirCwSbknv4C9-1Pbh3OA5cvSzKfusA70v4ic-nmdMHHJzg88_zGjsLDG1Fl-SEeJx1lhXyjtxCd5sSvC-fXL4cMJ77tbQ2wLzVG-vaxf8oZWlf9cQ8TYz9MGF0K-KVN0gpQK4j_nbZd9JG2k9uPpahECRQ8ZFKOYChGVFVANsbNaELk889Ej84XHEXF6q6pPaitGO_V72B8nEz2VCymtgZs3KtWVeeD3ZhYuFsUKUK1xLvzO9vSkujRUgItV-dkY7SaZndWzFOpBCH3RJ9014GPeiUwAJk8TOUivOP1cHrqwkJ7XkM_bASaCuX8VxvTjnPyOII_nTGMu8BoVz06bbWR54P4FWVsXSS1DbhVKOUupKZKZMdjCCeVW5CECLoHvjcRO5UZgy2LHx_tpKJ7Rf11uFSkUqgHZ4m8FljMATjhWFDkxJ0Xm6P90m-j_BN80NlymcO55fGRveophGf3Q=w674-h430-no

Sverige var också ledande i att exportera sina patent.
8f7VeINQJsAPqJ-09tPYd0GjU_VTAvFNySfQXIyFa6oBBbgUViDjAe_Lqoo6xtZR9kFMb0RKIJqWzvAIYW7sq3xcL_xNP37RsDVsYHH0s6d8Xgir79w6i9EXBZ3vCXapbDmRNBV95oHskpXvZUIHkEaHnx-9pV996qSPoxYRoDTm-iNMEJUeRVLfn7mUfgC3iS9IsrO5K-2DOBMOGUSaMPnbOfkOZDw47s23gvB-PLJH2ppqMrCwYaSdJkom-yBPrzfVg77JSoDHVzypOVUXeUbK9wDcjD5ltXm2hQC4Ynv73ogIkr9CfeU8_TGaHDaRlPGjq2g1LcCwOwiNUam6B5jNb_Tm1NfwmX95jJeUxN5yd7j1dJuKpMQsJgNPhELGoiZcPQ2gI0x4L9alO_JT1Lf9b1SeFKNHReGya3uCqHpA98mATmF8Nu6tWCkhh7Zlm1lPP8yRWcqNm3sJwnqp2_DNtul1LvTVEICMwWSA3j1IkvUfmGClI0MeFSYiwvI6nfIfIWjKuB7FKjKIHTmqknHrXpAIxWtkbJI8tIk0yyZMnrZqg26GUcO1nDhrem4XPOp9qPqD-sNNa-_571sgMmJGXfyucIigluHm2WmEknSPVYcRJR5hvJlO5uu7NNUNNKXwjJvGsYBaGZ7BrRxWgx5S40867xK1=w678-h531-no
 
Redigerat:
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Var får du allt ifrån? Du verkar besatt av att sluggermässigt häva ur dig en massa i denna typen trådar utan större både insikt och självinsikt. Är du måhända en av dessa heroiska gubbar? Själv har jag stor tilltro till sextonåringarna där ligger oavsett framtiden vad den än bär med sig.

Jag skriver inte för att misskreditera dig så ta inte illa upp men jag fascineras av typen som oftast figurerar i dessa trådar och du är inte ensam.
Vad jag får allt ifrån? Det är vår historia. Hur tror du att vår elproduktion byggdes? Av sextonåriga aktivister? Är det de som ska bygga vår framtid?
Det saknas tamefan allmänbildning när det gäller dessa frågor. Och det gäller inte bara sextonåringar, det gäller Svensson i gemen, efter decennier av desinformation.
https://www.nyteknik.se/kronikor/effektbrist-maste-upp-pa-agendan-6897510
"... risken för effektbrist behöver börja diskuteras. Eftersom vi tar elektricitet för givet."

Jag antar att du är en av dom som tar ström i uttaget för givet.

De "heroiska gubbarna" fanns i tidigare generationer, ungefär 1890-1968. De som byggde landet. Själv tillhör jag, tyvärr, aktivistgenerationen från 70-talet. Den som tror att man kan protestera fram en fantastisk framtid.
 
Redigerat:
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Det saknas tamefan allmänbildning när det gäller dessa frågor.
Det häller jag faktiskt med om men det är inta bara i Sverige. Allmänheten, reporter samt förståsigpåare har ofta problem att få rätt på kW, kWh, Terawatt, ström, effekt, magnetfält, elektrosmog mm. Det är förståeligt men då ska man hålla sig i bakgrunden.
Sveriges ära som ledande elkraftnation (även utanför kärnkraft) är tyvärr slut. Asea/ABB har nu slagits i spillror av kapitalintresset. Med nya japanska ägare kommer resterande kompetensen att skingras.
Det där med exportera patent tarvas en närmare förklaring. Man kan inte exportera ett patent. När man söker ett EP-patent ska man bestämma vilka länder som det ska sökas i, och man kan t ex bestämma 20 olika länder. Är det redan patent-export? Då är det värdelöst. Först när man kan sälja licenser till utlandet kan man snacka om ett värde i internationell jämförelse.
Vad betyder dina siffror, Jehu?
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Skulle vara intressant att stöta på dig IRL och se om du beter dig likadant då, förhoppningsvis inte. Kanske du skulle få kyla ner dig några grader när det kommer till kritan och du får svara upp och göra reda för allt direkt över vida fält i ämnen rörande vår långt mer fragmenterade och mångfacetterade värld än du vill göra gällande.
Du får gärna säga nåt intressant om det vi diskuterar.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Stickan56
J Jehu skrev:
Du får gärna säga nåt intressant om det vi diskuterar.
Bra, ämnet är "Hotat elnät men dåligt förberedda hushåll"

Stickan
 
Redigerat:
Stickan56 Stickan56 skrev:
Bra, ämnet är "Hotat elnät men dåligt förberedda hushåll"

Stickan
Då kanske det är rimligt att diskutera säkerheten i vår elförsörjning.
2020 kan bli en brytpunkt då viktiga beslut måste fattas.
Bra om folk (och politiker!) är engagerade och informerade.
Vi har haft en trygg elförsörjning i världsklass till ett lågt pris.
Så borde det få fortsätta.
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Du får gärna säga nåt intressant om det vi diskuterar.
Om du kollar lite tidigare ser du kanske att jag nämner kort några incidenter i stamnätet alltså något som mycket mer ansluter till hot mot elnät än ditt sluggande kring frågor som spårar ur till något mer likt politisk extremism eller religiös fanatism i sin enögdhet.

Något att beakta i alla system är hur man hanterar enkla fel med stora konsekvenser där all robusthet gradvis fallit bort av en mängd skäl inte minst underhåll, planering för regniga dagar osv. I nutid kan det också vara bra att se till faran med aktiva försök att störa både fysiskt och via sårbarheter inbyggda i systemen genom olika teknikers införande. Inte då bara gamla tankar kring Ivan utan olika form av angrepp som kan triggas både inom grupper eller individuellt av ökande fragmentering och mindre samling kring olika "värden" som kanske historiskt agerat dämpande. Virrpannor är enklare att hantera men med den enkelhet man numer kan få hjälp på traven att sätta sig in i hur man kan djävlas tycker jag de också inte kan viftas bort. Värre är individer av typ unabombaren som enkelt skulle kunna lamslå SE med några väl valda insatser, låt oss hoppas att det ligger någon djupare naturlig spärr som gör att personer med stor förmåga sällan går den vägen.

Så avslutningsvis en liten frågeställning till dig rörande elnätet. Om vi antar att olika begränsningar i transmissionen måste reduceras, stärkas tex vid olika snitt i söder så att dina olika förespråkade källor kan leverera fritt. Vilka underlåtenhetssynder från hur det var på dina heroiska gubbars tid måste då i nutid tas omhand och till vika kostnader? Hur ligger det till med tex ett sånt projekt som HVDC länken Hallsberg-Nässjö-Hörby. Har du kanske varit på plats och sett anläggningarna i ändpunkterna de är intressanta av olika skäl inte bara tekniskt. Mina tankar när jag varit där går direkt till när kvicksilverjonventilerna kördes in vid de tidiga 50-talsanläggningarna där fanns dina heroiska gubbar nu lyser de med sin frånvaro mer av CBS och BAU med tydligt resultat.
 
Detta visar ju att extrem urbanisering är ett problem i sig. Mer folk på landet med egna VA-anläggningar, handpumpar, mer egen solel på taket med batterier för utjämning, mer biogas, mer gårdshandel, mer jakt och fiske, mer lokala transporter med cykel i stället för att bilpendla och så vidare borde öka robustheten. Samt givetvis mer vedeldning vilket är lättare att realisera i villaområden i mindre städer.

Men problemet är ju att landet urbaniseras allt mer och service och skolor på landsbygden utarmas. Vi får kanske acceptera lite svält och misär för att få bo i staden, så var det även under 1800-talet.
 
GK100 GK100 skrev:
Hur ligger det till med tex ett sånt projekt som HVDC länken Hallsberg-Nässjö-Hörby. Har du kanske varit på plats och sett anläggningarna i ändpunkterna de är intressanta av olika skäl inte bara tekniskt. Mina tankar när jag varit där går direkt till när kvicksilverjonventilerna kördes in vid de tidiga 50-talsanläggningarna där fanns dina heroiska gubbar nu lyser de med sin frånvaro mer av CBS och BAU med tydligt resultat.
Jo var är dagens motsvarighet till dåtidens hjältar. Sydvästlänken kunde gett 2000 jobb i Ludvika och Karlskrona med markkabel dessutom. Vad har man fått nu? Det skulle vara igång 31 mars sist jag hörde, du kanske vet mer? Fyra år försenat. Svenska Kraftnät har tydligen sagt 2027....
Det kan knappast skyllas på vad ASEA gjorde för 70 eller 100 år sen.
Och ABB Power Grids teknik är nu kinesisk. Det är där man bygger framtiden när vi glömt bort hur man gör.
Sydvästlänken skulle lösa problemet med effektbrist i sydsverige efter att Barsebäck lagts ner. Sen Oskarshamn, och nu ska man lägga ner Ringhals 1 och 2. Vad ska de ersättas med? Vindkraft? Hur ska näten klara det? Vad blir kostnaden?
Man kan vilja vara offgrid för mindre. Eller flytta till Portugal (se där, två förslag till lösningar!).
 
Redigerat:
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Cyberattacker eller andra attacker på vårat nät är rätt obefintligt. Kommer aldrig att hända. Vi tar själva död på vårat nät. Höga priser och ett svajande nät. Bolag kan inte etablera sig pga. Undermåligt el-nät.
Att diskutera hur sårbart vårat nät för utomstående är bara löjligt.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.