P
Har fått en offert på 3950 kr efter RUT för att ta ner en ca 15-16 m hög tall, uppkapad i vedlängder. Ris och grenar tar jag hand om själv. Låter det rimligt ?
Hög tall omgiven av bostadshus och trädgård, föreslagen för nedtagning och uppkapning enligt offert i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hög tall bredvid ett hus och trädgård som ska kapas och göras till ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Tog ner ett antal stora granar 2 st 40m höga och 1 ek 1 björk större , kapade i pannved 6000 efter rut , men i mitt fall kunde dom fällas rakt samt riset för mig och inte bitvis som hos dig
 
P
Jo det blir väl lite dyrare när den ska tas i bitar och sen vet jag inte om du bor i Stockholm då jag gissar att allt tyvärr är dyrare här.
 
Skulle säga att det är rätt rimligt, tar säkert en halvdag att fälla trädet om det ska sektionfällas. Minst två gubbar på plats, en i trädet och en på marken.

Billigare kommer du nog inte undan.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P
Nej antagligen inte. Tog ner en gran för något år sedan och då var det 3 man.
 
P Peter_K skrev:
Nej antagligen inte. Tog ner en gran för något år sedan och då var det 3 man.

Efter att ha kollat på bilderna igen så skulle jag nog säga att det till och med är billigt :) med tanken på att det är två hus rätt nära.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi tog ner 9 st riktigt stora granar och tallar på vår tomt varav 4 stycken sektionsfälldes. Flisning av ris och grenar på plats. De som inte sektionsfälldes kapades i ca 2 meters längder. Inkl framkörningsavgift ett fordon med släp/maskin x 2 dagar. Dom hade hunnit göra jobbet på en dag men vi kom på att vi ville ta ner ett par träd till efter första dagen. För detta betalade vi 18 000:- efter skattereduktion.
Kan verkligen rekommendera företaget RangloAxe AB. Mycket bra och proffsiga!!
 
Varför vill du ha bort en sådär fin tall?
Tallar samlar ju inte mygg så som granar gör och inte brukar de blåsa omkull heller.

Går den inte att fälla i ett stycke parallellt med huset på baksidan?
 
H
H heimlaga skrev:
bort en sådär fin tall?
Troligtvis timmerbröte ( barr ) i hängrännorna med som det brukar totalstopp mot stupröret
 
  • Gilla
Älgörten
  • Laddar…
P
Den lutar rätt rejält mot grannens hus vilket inte syns så bra på bilden och vi börjar oroa för att den ska trilla vid nästa storm. Tycker inte heller den är så vacker längre då flera stora grenar har blåst ner. Sen så är jag rätt trött på alla tallbarr som samlas i hängrännorna och stupröret men visst ett träd är alltid ett träd, do k har vi fler tallar och en gran kvar.
 
Stickan56
H heimlaga skrev:
Tallar samlar ju inte mygg så som granar gör och inte brukar de blåsa omkull heller.
Nä, tallar blåser inte omkull. Bilden dagen efter Alfrida.:rofl:
Omkullblåsta tallar i ett skogsparti med lätt snötäcke dagen efter stormen Alfrida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovälta tallar med stora rotklumpar i snö efter stormen Alfrida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stickan
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
P
Nä kanske inte såvida de inte står på berg
 
Då tallar blåser omkull brukar det bero på endera av de här orsakerna:
-Tallen står på berg
-Någon har nyligen gallrat hårt eller kalhuggit kring tallen. Då en tall som har vuxit i vindskydd blir av med sitt vindskydd tar det 2-4 år innan den har förstärkt rotsystemet enligt de nya förhållandena.
 
  • Gilla
Älgörten och 1 till
  • Laddar…
P
Fick en bättre offert på 3000 kr.
 
  • Gilla
Barca och 1 till
  • Laddar…
Hejsan @Peter_K även jag behöver fälla en tall på tomten i Stockholm och undrar om du skulle vilja dela kontaktuppgifter till de som du använde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.