Ska skaffa ett 3-fas dieselelverk.

Vill kunna driva 3-fas Grundfos djupvattenpump vattenpump, ladda batterier och lite annat vid ev strömavbrott.
Läser om de fina dyra elverken som har digital inverter. inbyggd microprocessor och modern inverterteknik.

Vad är specen jag bör leta efter i ett elverk?

Pumpen jag ska driva har följande spec
  • Frekvens: 50 Hz
  • Motoreffekt output (P2): 0.55 kW
  • Märkström: 2.2 A
 
Redigerat:
Lite off-topic svar.

Men ladda batterier gör man enklast och billigast med solceller. Två små paneler och en liten inverter för 12V-laddning kostar inte mycket. Jag köpte två 50 W-paneler och en miniatyrinverter, den klarar gott och väl att hålla ett bilbatteri fulladdat året om. På den kan man i sin tur koppla laddning av telefoner m.m. Låter och luktar inget, fungerar villkorslöst och går året om.

Pumpen är en annan historia. För att slippa starta den 10 gånger om dygnet så vore väl rådet att dimensionera en hydrofortank så att den klarar minst en dygnsförbrukning. Då behöver du bara köra aggregatet en gång om dagen, när du ska fylla din hydrofortank.
 
T tompaah7503 skrev:
Lite off-topic svar.

Men ladda batterier gör man enklast och billigast med solceller. Två små paneler och en liten inverter för 12V-laddning kostar inte mycket. Jag köpte två 50 W-paneler och en miniatyrinverter, den klarar gott och väl att hålla ett bilbatteri fulladdat året om. På den kan man i sin tur koppla laddning av telefoner m.m. Låter och luktar inget, fungerar villkorslöst och går året om.

Pumpen är en annan historia. För att slippa starta den 10 gånger om dygnet så vore väl rådet att dimensionera en hydrofortank så att den klarar minst en dygnsförbrukning. Då behöver du bara köra aggregatet en gång om dagen, när du ska fylla din hydrofortank.
Ska titta på solceller också. Har du någon länk till det du använder?

Behöver dock elverket i alla fall om jag ska driva pumpen och då känns det vettigt att kunna ladda div annat.
Har 300l hydrofor så jag lär bara behöva köra elverk någon gång per dag.
 
Jag känner inte till någonting annat än Albin dieselelverk och de börjar bli litet till åren.

Jag som har traktor skulle satsa på en traktordriven generator att koppla till kraftuttaget. Eftersom traktorn är i regelbunden användning är det stor chans att den startar då det är krisläge.
Fast å andra sidan är jag beroende av vårt lilla bensindrivna elverk för att få igång traktorn med motorvärmare för Perkins P4.212 är en motor som oftast vägrar att kallstarta i minusgrader.
 
Suhagg Suhagg skrev:
Ska skaffa ett 3-fas dieselelverk.

Vill kunna driva 3-fas Grundfos djupvattenpump vattenpump, ladda batterier och lite annat vid ev strömavbrott.
Läser om de fina dyra elverken som har digital inverter. inbyggd microprocessor och modern inverterteknik.

Vad är specen jag bör leta efter i ett elverk?

Pumpen jag ska driva har följande spec
  • Frekvens: 50 Hz
  • Motoreffekt output (P2): 0.55 kW
  • Märkström: 2.2 A
Din pump går att driva på lite vad som, men sikta på iaf ett 5kva 3fas.
Det som är svårare att driva då är spis och tunga 1fas förbrukare.

https://www.duabhuset.se/index.php?view=category&id=9

Diesel eller Bensin beror på vad du har för andra förbrukare, det är viktigt att omsätta soppan iaf en gång i halvåret om du handlar på macken.
Har du möjlighet att köpa vinterdiesel eller sjödiesel är den langringssäkare.
 
Är det nån som vet om/hur det funkar att köra 3-fas-motorer från enfas generator med frekvensstyrning?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det nån som vet om/hur det funkar att köra 3-fas-motorer från enfas generator med frekvensstyrning?
Är effekten tillräcklig på verket så är det bara positivt på båda sidor med en sån lösning.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
H
Vilken storlek på motor, inga stor sådana det kostar på 1 fasen rätt häftigt och motorn ska kopplas i delta 3X220V
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.