Lite olika bud men tar det som att alla är överens om att det är ok att göra dolt då det är rör till värme.

Jag ska försöka ta mig in i väggen i kväll och se vad jag kommer åt.
Lutar mest åt pressat (VVSarn alt produktblad får upplysa om jag ska ha stödhylsa eller ej)
Om det är svårt att få fram en ände att skarva i så kanske jag gör ett försök med lödning.
Klämring kommer det inte att bli, tror personligen mycket mer på press.

Som mest blir det en skarv i väggen, den andra kan jag ta i källarn. Där finns det plats.
 
Blir att prova att löda, det är ca 10 mm mellan prisol och tätskikt på andra sidan så jag törs fasiken inte bryta loss röret. Rädd att skada tätskiktet och kakel...och det vore illa då det är väldigt nära duschen.
Funkar inte lödning så är nog ett samtal till försäkringsbolaget nästa steg.
 
  • Väggöppning som exponerar vattenrör nära duschen, lödkolv och rör delvis synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Hårdlödning är nog det enda som jag skulle ge mig på när det gäller ett hål, skillnad på muffar då kan man mjuklöda med tenn.
Blöt en trasa som räcker och linda kring röret närmast väggen så inte värmen går i till andra sidan. Att klämma där går inte direkt då röret är böjt. då får du kapa röret med bågfil böja så dom blir raka och sätta en vinkel , Även det kan bli svårt då klämmisar vill ha absolut runda rör, behöver inte vara mycket till ovalt för att inte få på en klämmis
 
Staffans2000
Här är jag överens med "Lite hjulbent". Men det går även utmärkt att mjuklöda. Kapa röret och skarva på en muff. Du får eventuellt använda lite våld då röret kan vara något deformerat.
Så båda alternativen är fullgoda.
Klämringskoppling och pressdito skulle jag i ditt fall undvika.

Staffan
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
H
Rören är mjuka och en muff är hård blir problem att få dit muffen , glödga muffen då blir den mjuk och formar sig efter röret.
Vid glödgning så blir muffen svart med flagor , gör riktigt ren med smärgelduk den ska blänka på in och utsida , då formar den sig efter röret och efter det så blir det mycket lödpasta ( helst med tennkulor i ) i muffen och på röret lödtenn och en liten gasolbrännare räcker , håll värmen lagom annars rinner tennet rakt igenom muffen, bara så det smälter till. LIka som att löda någon kabel på anslutning
 
Man behöver väl inte kapa och använda muff? Det går bra att löda igen hålet bara........hur simpelt som helst om man har lödvana.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Smärgelduk skall inte användas eftersom den repar ytan för mycket!
För ändamålet använd en putsduk. Den är närmast identisk med den grova sidan på en disksvamp, och kan därför ersätta putsduken.
Prova först, utan att glödga muffen. Med tanke på den klena dimensionen tror jag det går bra.

Staffan
 
Min VVS-kille kommer på måndag så vi får se vad han säger då, men han har sett några bilder och ska ta med grejor att löda med.

Att skarva med muff blir nästan omöjligt då prisolen sitter i bruk (det mörka på bilden) och det är alldeles för lite material kvar till tätskikt och sedan kakel för att jag ska våga bryta loss röret.
 
Staffans2000
S Stefan1972 skrev:
Man behöver väl inte kapa och använda muff? Det går bra att löda igen hålet bara........hur simpelt som helst om man har lödvana.
Visst!
Men det uppfattade jag att TS inte har.
 
H
Inte direkt med tenn , mycket svår att få en större klump över hålet som det måste vara då, en muff med lödning fylles helt upp och armerar upp tennet om man värmer på rätt sätt
 
Staffans2000
tttomten TomasJor skrev:
Min VVS-kille kommer på måndag så vi får se vad han säger då, men han har sett några bilder och ska ta med grejor att löda med.

Att skarva med muff blir nästan omöjligt då prisolen sitter i bruk (det mörka på bilden) och det är alldeles för lite material kvar till tätskikt och sedan kakel för att jag ska våga bryta loss röret.
Är han inte helt tappad bakom en vagn, löder han det i ett nafs.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
H
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Smärgelduk skall inte användas eftersom den repar ytan för mycket!
Då biter tennet bra mycket bättre i kopparen som i det här fallet bör göra , annars normalt med putsduk
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Visst!
Men det uppfattade jag att TS inte har.
Nope det har jag inte, en som har kommer på måndag och tittar på det.

Han får visst ta sig en titt på pannan oxå, har upptäckt att den läcker igenom vatten mellan tappvatten och värme. Bra med ytterligare bekymmer, suck.

Edit: Inte menat så negativt som det ser ut i skrift

Åååå tack för all input, vad skulle man göra utan era tips o glada tillrop.
 
Redigerat:
H
tttomten TomasJor skrev:
läcker igenom vatten mellan tappvatten och värme. .
En panna med beredare eller slinga i , då får man proppa vattendelen och sätta en VVB på utsidan , Pannan är körd men går att värma med . Det kommer att bli en ny med tiden så kolla om du hittar en VVB på blocket billigt tills en panna kommer in. Enklast och snabbast för att få VV som frugan absolut vill ha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.