Finns detta typ av handtag/spanjolett?

Jag vill ha en dubbel ytterdörr, två lika breda blad där det ena, aktiva dörren, har ett vanligt handtag med lås (ex assa 2002) och den passiva dörren har ett handtag på insidan.

Verka stört omöjligt att hitta en dörr som inte har en infälld karm-regel för att öppna den passiva sidan.

Någon som har hemma eller länk till en sådan dörr/låsanordning, vet om det finns? alternativt vet varför det inte finns?

tack på förhand
/Johan
 
Problemet är nog säkerheten.
Om den passiva dörren har ett olåst handtag, skulle det gå att ta sig ut genom dörren, även om den andra halvan är låst.

Troligen kan ett snickeri ändra den passiva dörren, så det blir som ni vill ha det, genom att fräsa upp ett spår och sätta in en typ av spanjolett som låser uppe och nere.
 
Det finns ju altandörrar som har den funktionen, men dom har spanjolett i båda dörrbladen, Inte så praktiskt/kul/snyggt/säkert att ha som entrédörr.
 
J Johannabacken skrev:
Finns detta typ av handtag/spanjolett?

Jag vill ha en dubbel ytterdörr, två lika breda blad där det ena, aktiva dörren, har ett vanligt handtag med lås (ex assa 2002) och den passiva dörren har ett handtag på insidan.

Verka stört omöjligt att hitta en dörr som inte har en infälld karm-regel för att öppna den passiva sidan.

Någon som har hemma eller länk till en sådan dörr/låsanordning, vet om det finns? alternativt vet varför det inte finns?

tack på förhand
/Johan
Det finns lösningar för att uppnå det målet du angett men det är inte säkert att det är vad du förväntat dig..
Jag undrar varför du vill ha denna lösningen?
Hur ofta kommer det passiva dörrbladet öppnas?
Är det en ny eller befintlig dörr?
Precis som @Stefan Bengtsson beskriver så finns det fönsterdörrs spanjoletter avsedda för pardörrar t.ex S4451 S4452.
Det finns även lösningar som passar ihop med modullås dessa används ofta i skolor och sjukhus där det passiva dörrbladet alltid är stängt men kan öppnas vid nödutrymning t.ex S8659, S8551, S8552 eller S8452, S8451, S8453
https://oem.assaabloyopeningsolutions.se/Other/ASSAOEM/Downloads/Catalogues-and-brochures/Swedish/Kataloger Fönster-Fönsterdörrprodukter/C-Spanjoletter-fonster-dorrar-ASSA-OEM.pdf
https://oem.assaabloyopeningsolutions.se/Other/ASSAOEM/Downloads/Catalogues-and-brochures/Swedish/Kataloger Fönster-Fönsterdörrprodukter/D-Flerpunktslas-dorrar-ASSA-OEM.pdf
https://oem.assaabloyopeningsolutio...rodukter/E-Vagledning-urfrasning-ASSA-OEM.pdf

Ytterligare ett alternativ är att använda automatiska kantreglar i kombination med dörrstängare lite beroende på hur dörren används så kan någon typ av dörrkoordinator vara ett bra komplement.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Jag undrar varför du vill ha denna lösningen?
dubbeldörren är till en verkstad. Vanligtvis går man genom den aktiva dörren och soliga dagar och när man ska ta in/ut stora saker öppnar man full bredd. Jag vill ha ett handtag på insidan för att det ska vara enklt att öppna. Tycker byglar i karm bladskanten är krångligt.

Är på väg att beställa helt nya dörrar.

s8451 skulle ju, vad jag kan bedöma, fungera. Aktiva dörren borde kunna ha ett assa2002 som passar i kantskenans uttag.
Fattar inte varför handtaget måste vara omvänt, finns inga alternativ men det gör heller inte så mycket.

Skickar till dörrtillverkare och frågar om de kan använda något av dessa. Jag förstår inte skillnaden mellan kolvar/gripklor och när man använder de olika. De tillverkar ju även karmen så de borde veta.

Tack för åtminstone en lösning.
/Johan
 
Då blir det likt slagport man har till garage.
slagports-montering_grande.jpg
Här med ett extra lås så handtaget inte går att öppna inifrån.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Då blir det likt slagport man har till garage.
[bild]
Här med ett extra lås så handtaget inte går att öppna inifrån.
NJAE, Det blir det väl inte. S8451 sitter inuti dörrbladet och har vanligt handtag (om än omvänt)
Likheten är möjligen att man kan ha passiva dörren regla och ett vanligt assa2000 i aktiva dörren.
 
Om det är till en verkstad så rekommenderar jag att du använder en utanpåliggande spanjolett/regel/garageregel för det passiva dörrbladet.
https://oem.assaabloyopeningsolutio...erdörrprodukter/J-Reglar-Portlas-ASSA-OEM.pdf
Du bör även kunna låsa regeln när ingen är där och det sker antingen via låsbar regel eller med hänglås i öglor.
Vad för material dörren av?
Är det betong platta dörrkarmen står på eller hur ser det ut?
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.