Jag har ett litet utekök med vattenkran där jag skulle vilja kunna spola vatten, det skulle även användas för att vattna växter och slippa dra slang runt hela kåken varje gång.

Huset är kvadratiskt 16x7 m med enbart vatten på fel sida(framsidan röd pil), jag har möjlighet att koppla på en utkastare under diskbänken och släppa ut den på kortsidan(röd cirkel).

Frågan är vad om är ett bra sätt att få vatten till trädäcket, röd cirkel. Jag kan antingen gå ut med en utkastare och köra en gardenakoppling till en lång slang som ligger under trädäcket.

Har även funderat på att även ha en anslutning till en PEX slang under diskbänken som går ut strax ovanför plattan och klammra den längs med fasaden och under altanen och ha en ballofix under diskbänken. Det kommer även behövas ett bra sätt att tömma den inför vintern. Kanske kunna spola ur den med tryckluft.

3D-skiss av ett hus med markerade punkter för vattenanslutning: en röd pil på takets framsida och en röd cirkel vid ena kortsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Under huset?
Krypgrund, eller ventilerade platta på mark som var vanligt på 70-talet.
 
L Leif i Skåne skrev:
Under huset?
Krypgrund, eller ventilerade platta på mark som var vanligt på 70-talet.
Oisolerad oventilerad platta direkt på mark, går inte att komma under på något sätt.
 
Intressant, vi har funderat på samma sak och har utkast/kök/trall på precis samma ställen som ni.
Inte aktuellt för oss i dagsläget dock men någon gång i framtid så följer tråden.

Finns ingen möjlighet att gå med vatten på insida till trallen? Blir väl opraktiskt förstås.
Om möjlig skulle det ju vara bra att lägga ner vattnet på frostfritt men det blir såklart en hel del jobb.
Eller kanske en värmekabel?
 
Dra en pemslang runt huset. Klarar att frysa om du kopplar ur den inför vintern.
 
Kom du fram till någon bra lösning?
Själv bor jag i tvåvåningsradhus i mitten av längan och funderar på att dra röret på fasaden, via kallvinden och ner på andra sidan till ett utkast där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.