Jag håller på att bygga hus med en terrass ovanför kök/vardagsrum och vill veta om jag kan sätta ett spabad där någon gång i framtiden. Husleverantören säger "ja, det går nog men vi lämnar inga garantier".

Finns det något sätt jag kan få svar utan att anlita konstruktör? Ritningen säger att bjälklaget består av balkar i dimension 45x220 och de är placerade parvis med CC 40 cm. Spännvidden är 5 meter.

Hur tar jag reda på vilket belastning detta klarar?
 
H
Det som gäller är hur stort är det och hur mycket vatten kommer det att vara , spännvidd på 5 meter är bra långt även om det finns 45X220, tveksamt om det är bra,även med 40C/C kommer säkert att bli nedböjningar, men det är min uppfattning , räknar inte på sådant, kör med tummen och pekfingret, men andra kommer säkert in och vet bättre
 
Det blir svajigt att gå på den terassen redan utan spabad. Ett bjälklag med en spännvidd på 5 meter fungerar inte med vanligt konstruktionsvirke även om man skruvar ihop bjälkarna två och två. Det krävs limträ. Vad för slags husleverantör är det?
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det blir svajigt att gå på den terassen redan utan spabad. Ett bjälklag med en spännvidd på 5 meter fungerar inte med vanligt konstruktionsvirke även om man skruvar ihop bjälkarna två och två. Det krävs limträ. Vad för slags husleverantör är det?
5 meter spännvidd verkar vara max innan man behöver gå över till limträ,lättbalk eller liknande.

https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/barverk/barverk/balkar-och-ytbarverk/
 
Heij83
När jag byggde altan för att klara spabad så använde jag dubbla 195 reglar cc60 och 9 plintar under badet, nu tog jag kanske i lite väl mycket men ett bad väger en hel det.

Normalt bad ca 400kg
Vattenmängd ca 1000 l
Personer i badet 5-6 st

Vikt minst 2000 kg på en yta av ca 6 kvadrat.


Jag hade inte chansat
 
Jag tycker att träguiden uttrycker sig slarvigt på den sida som du hänvisar till. Om du i stället tittar på den sida som innehåller konstruktionsexempel på bjälklag ska du upptäcka att inget har spännvidd över 3,5 meter. https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=101000. Ska du bygga ett terassbjälklag med en spännvidd på 5 meter (dvs bjälkarna har inget stöd på mitten) krävs bjälkdimensioner i storleksordningen 70x300 mm, och det är svårt att få tag på sådana idag.
 
Sätt två stålbalkar med stålstolpar just där karet ska vara så är problemet löst!
 
  • Gilla
gustavk
  • Laddar…
Vore intressant att höra vad det är för hustillverkare. 45x220 som bjälklag är som tidigare redan nämnt i underkant för 5m. Inte alls ok med spabad (ca 500kg/kvm).
 
lärjungen
Fast om reglarna på 45x220 ligger parvis och är både limmade och skruvade blir de ju i praktiken en typ av limträbalk på 90x220. Nu framgår det inte om de är både limmade och skruvade i varandra, men är det ordentligt gjort så tål de bannemig mycket vikt. Och dessutom ligger de på cc40. Isolerar en husstomme nu som tillverkaren lagt 45x195 mellan våningarna limmade parvis cc60 på 6 meters spännvidd. Det skall visserligen inte vara nåt spabad på övervåningen men tanken är ju att där skall inredas med badrum och diverse annat som väger ganska så mycket. Och det skall vara öppen planlösning under. Dessa husmoduler har tillverkats länge och inget har rasat än.

Men vill man vara extra varsam så kan man ju stärka upp genom att bära av på något vis.

Edit: Enligt lathunden (svenskt trä) klarar en 45x220 cc40 en fri längd på 4.72. Då skall dubbla limmade 45x220 absolut klara fem meter och bra vikt på det. Så ur konstruktionsaspekt kan jag inte se något fel på det. Sen vill man som sagt kanske vara extra säker om man lägger ett spabad ovanpå.
 
Redigerat:
Det klarast begränsande kravet på reglar i golvbjälklag är sviktkriteriet. Där är det bjälkens dimension, typ och spännvidd som är avgörande. Att minska c/c avståndet har bara begränsad effekt på detta. Statiska laster däremot kan fördelas på fler bjälkar genom mindre c/c avstånd. Ett bjälklag kan tåla mycket last men ändå inte klara sviktkriteriet. Några snabba jämförelser (dimension och momentan nedböjning vid 5 m spännvidd): 45x220 - 5,8 mm, 90x220 (skruvlimmad) - 2,9 mm, limträ 90x270 - 1,3 mm.
 
lärjungen
J justusandersson skrev:
Det klarast begränsande kravet på reglar i golvbjälklag är sviktkriteriet. Där är det bjälkens dimension, typ och spännvidd som är avgörande. Att minska c/c avståndet har bara begränsad effekt på detta. Statiska laster däremot kan fördelas på fler bjälkar genom mindre c/c avstånd. Ett bjälklag kan tåla mycket last men ändå inte klara sviktkriteriet. Några snabba jämförelser (dimension och momentan nedböjning vid 5 m spännvidd): 45x220 - 5,8 mm, 90x220 (skruvlimmad) - 2,9 mm, limträ 90x270 - 1,3 mm.
Intressant. Var finns denna tabell att beskåda?
 
Tabellen gjorde jag själv alldeles innan jag skrev texten. Det är väldigt enkla uträkningar om man kan lite byggnadsstatik.
 
  • Gilla
Ekna
  • Laddar…
tommib
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Jag håller på att bygga hus med en terrass ovanför kök/vardagsrum och vill veta om jag kan sätta ett spabad där någon gång i framtiden. Husleverantören säger "ja, det går nog men vi lämnar inga garantier".

Finns det något sätt jag kan få svar utan att anlita konstruktör? Ritningen säger att bjälklaget består av balkar i dimension 45x220 och de är placerade parvis med CC 40 cm. Spännvidden är 5 meter.

Hur tar jag reda på vilket belastning detta klarar?
Varför vill du inte anlita konstruktör? Om det är viktigt för dig att framöver kunna ställa ett badkar där är det väl bara att se till att det byggs så. Husleverantörens "ja det borde gå men vi lämnar inga garantier" ska du nog se som att personen du pratar med i bästa fall inte har någon koll (dvs säljare utan teknisk kunskap).

Apropå svaijig terrass så skulle jag vara mer orolig för tätskikt än svajighet. Om jag förstår det rätt så är detta yttertaket på köket och vardagsrummet. Nedböjning där skulle kunna orsaka läckage av vatten t.ex. där detta ansluter till övriga huset.
 
lärjungen
J justusandersson skrev:
Tabellen gjorde jag själv alldeles innan jag skrev texten. Det är väldigt enkla uträkningar om man kan lite byggnadsstatik.
Vill gärna lära mig.
 
Formeln för att räkna ut nedböjningen från en punktlast placerad på mitten av en balk är följande: Q*L^3/48*E*I. Q=punktlasten, L=spännvidden, E=elasticitetsmodulen för materialet i fråga och I=balkens yttröghetsmoment. För en rektangulär balk kan yttröghetsmomentet beräknas genom formeln b*h^3/12 (b och h syftar på tvärsnittsytans mått). När det gäller stålbalkar slår man enklast upp värdet i en tabell. Man kan använda vilka enheter (t.ex. meter, mm, kg, kN [kilonewton]) man vill bara man gör det konsekvent.

Om vi tar det aktuella exemplet, en 5 meter lång bjälke med dimensionen 45x220 mm som utsätts för en punktlast om 100 kg (0,98 kN) blir uträkningen följande: Först räknar vi ut yttröghetsmomentet som blir 0,00003993 m4. E är för C24 virke 11000 MPa [megapascal] dvs 11000000 kN/m2 vid deformationsberäkningar. Sätter vi in alla värdena får vi följande uträkning: 0,98*5^3/48*11000000*0,00003993=0,0058 m dvs 5,8 mm. Man kan göra det enklare för sig genom att lägga in formeln i ett excelark så man bara behöver mata in spännvidd, punktlast och tvärsnittsdimension.
 
  • Gilla
Mattias Lingeskog och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.