Hej! I slutet av december köpte jag en sommarstuga. Jag skulle renovera sovrum: ta bort fula takplattor, kika vad som finns bakom gamla tapeter, ta bort förstört laminatgolv.
Från taket rann sågspån och något som påminner om smulat vinkork blandat med tidningar från 1955.
På väggarna, bakom 5 lager av tapeter och kartong hittade jag brädor. Blev nyfiken, bröt upp några brädor och hittade samma isoleringen som ramlade på mig från taket plus något vit skum. Det ligger vindpapp ( trorjag jag) bakom "isoleringen" och bakom den ytterpanel.
Jag är helt nybörjare, så jag vill ha lite råd hur ska jag tänka och isolera och får i ordning min sovrum.
Huset står på plintar.
 
  • Renoverad vägg med synliga träbrädor, gammal isolering och vindpapp bakom trasigt svart plastskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med synliga träbrädor, isoleringsskum och sågspån på en sommarstugas vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av sommarstugas sovrum med synlig isolering i taket och flera lager tapeter på träväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ehm, var ska man börja...

Ok, väggen består av liggande brädor på både in- och utsida av de stående reglarna. På insidan av de yttre brädorna ligger vindpapp. Dess jobb är att göra väggen vindtät. Det är alltså viktigt att den är hel, och tät i alla skarvar och kanter. Tänk också på att när det blåser så utsätts den för stora krafter som sliter och drar i den från alla håll. (Tänk segel på en båt, eller en flagga i vinden etc.) Nu ser det ut som att den ligger dikt an ytterbrädorna och är pressad mot dem av isoleringen. Det är bra för det minskar risken avsevärt att den blåser sönder.
Mellan inner- och ytterbrädor ligger isoleringen. Den ska vara lika tjock, (eller aningens tjockare), än väggreglarna så att den fyller ut helt. Mkt viktigt att det inte finns några glipor i den (=köldbryggor). Det är behövligt med en vindtät insida också. Normalt (förr) bestod den av board/masonite och/eller tretex (porös träfiberskiva) med tapeter, samt lister i alla kanter (golv, tak, hörn och dörr- och fönsterfoder). I alla skarvar, kanter och hörn, samt runt fönster och dörrar måste det drevas vindtätt.

Får avsluta här för nu. Dags att åka och jobba.
 
Hur gick det tillslut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.