Vi har blåst ut vår garderob och ska nu bygga en ny med något system. Snart är snickarna redo att sätta in det nya systemet och därför undrar jag vad ni rekommenderar och varför mellan dessa tre:

1) Elfa
2) Lundbergs
3) Ikea Algot

Jag vill inte behöva byta ut allt efter 1 år, så systemet får gärna hålla bra kvalité. Hur har ni resonerat och är det någon som gjort en jämförelse? Jag kommer nämligen inte hinna med någon jämförelse...

Tack för tips & rekommendationer.
 
Elfa håller hög kvalitet. Jag har i flera bostäder använt det. Man får oftast/(alltid) vad man betalar för.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
S
Inte ikea algot. Bökigt oflexibelt och hyllorna bågnar.
Elfa å sin sida kunde helt klart vara lite mer användarvänligt när det kommer till "infästning" av hyllplanen", som är under all kritik, IMO. Personligen tycker jag inte man får vad man betalar för Elfa. Lundbergs är väl i princip samma sak som Elfa, men annat namn.
 
tommib
Håller med, Elfa alla dagar i veckan. Enkelt att hitta nya delar när något ska ändras och stabilt. Har gott om Elfagrejer hemma och är mycket nöjd med dem.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
När vi skulle göra en stor garderob med konsolsystem så var ju Elfas byxhängare mycket bättre än några andras. Vi är mycket nöjda med allt annat från Elfa också.
 
Tack för alla svar. Blir nog att vi riktar in oss på Elfa!
 
Hemmakatten
Vi körde med Elda överallt klädkammare, två varmförråd, ett kallförråd. 12 år senare är det som nytt, även i kallförråd.
 
  • Gilla
Artnouv
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Elfa å sin sida kunde helt klart vara lite mer användarvänligt när det kommer till "infästning" av hyllplanen", som är under all kritik, IMO.
Nu blev jag uppriktigt nyfiken. Vad är det du tycker är under all kritik ?

Infästning av hyllplanen är väl bara med 2 skruv i rätt längd underifrån. Eller vad är det jag missar ?
 
Vi har både Elfa och IKEA, sedan kanske 30 år.
Största skillnaden är väl att Elfa finns i varenda välsorterad bygghandel, men IKEA endast på deras varuhus.
 
GustavN
Röstar på Elfa alla dagar i veckan. Har de i två garderober samt en walk-in-closet och även i garaget.
Passa på att kika runt, min lokala xl-bygg handel brukar köra mellan 15-25% nedsatt pris på hela deras hyllsystem runt jul osv.
Bygghemma.se brukar också ha fina deals på systemet.
 
F
Har byggt både Elfa och Ikea algot hemma.

Elfa är mycket bättre, framförallt trådbackarna.
Men algot duger där det inte används så ofta, t.ex. i vår linnegarderob samt i ett förråd.

För vardagligt bruk såsom walkin garderob hade jag lätt kört på Elfa
 
  • Gilla
henrik-t
  • Laddar…
S
R Robin Wahlman skrev:
Nu blev jag uppriktigt nyfiken. Vad är det du tycker är under all kritik ?

Infästning av hyllplanen är väl bara med 2 skruv i rätt längd underifrån. Eller vad är det jag missar ?
Ja, visst låter det enkelt och smidigt. Prova får du se ....

För stora hål i konsollerna, ingen styrning av vare sig skruv eller hyllplan någonstans, ingen förborrning i hyllplan osv. konsollerna är "lutande" liksom hålet men skruven skall sitta rakt upp, annars räcker den inte, osv. Det är ett bök och blir hejsan-hoppsan av alltihop. Försök sedan flytta på ett hyllplan och hål och annat hamnar på andra ställen.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Tycker Algot trådbackar hoppar lätt ur skenorna och är allmänt lite svajiga. Elfa sjukt mkt dyrare men också bättre. Har elfa i sovrummsgarderoben och Ikea (som vi köpte först) fick hamna i groventren för sånt som inte används så ofta
 
S Snickerick skrev:
Ja, visst låter det enkelt och smidigt. Prova får du se ....

För stora hål i konsollerna, ingen styrning av vare sig skruv eller hyllplan någonstans, ingen förborrning i hyllplan osv. konsollerna är "lutande" liksom hålet men skruven skall sitta rakt upp, annars räcker den inte, osv. Det är ett bök och blir hejsan-hoppsan av alltihop. Försök sedan flytta på ett hyllplan och hål och annat hamnar på andra ställen.

Ja ? Det är just pga att jag själv har provat upprepade gånger jag var intresserad av vad du uppfattade som krångligt.

Ingen av ovanstående punkter förutom att hålen kan hamna på andra ställen om man flyttar ett hyllplan upplever JAG som ett problem. (Och ska man vara ärlig kan jag tycka att det är samma sak med om jag ska flytta en tavla. Då blir det oxå ett hål där tavlan suttit tidigare)

Konsoller lutande, Ja tack då tar dom mindre plats under hylla och är mindre i vägen.
Förstora hål i Konsolen: ??? skruvhuvudet går ju ej igenom så jag tycker då att hålen är lagom. Dom är avlånga för att man ska kunna sätta skruven lite snett och ändå få ett tajt montage.

Elfa är ca 15-20% dyrare än Algot om man skiter i deras egna hyllplan och istället köper ett lämpligt vitt hyllplan på Beijer/XL-bygg el motsvarande och kapar till rätt längd själv. För dom pengarna är det solklart att gå på Elfa för mig.
 
Nja. 15/20% mer räcker väl inte? Möjligen för själva skenorna och konsoler men elfa meshbackar gräver ju ett rätt rejält hål i plånkan. Har ett par av deras djupaste, går väl på ca 450kr/st om jag inte minns fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.