Hej!
Har en gammal skjutdörr som går väldigt tungt och hade behövt lite kärlek.
Kan man hänga av en sån här dörr utan att bryta upp väggen?
Hur gör jag annars för att få den att gå lite lättare?
Samt att beslaget som syns på bilden inte ligger slätt längs dörren, vilket jag antar att det har gjort innan. Något tips på hur jag löser det?

Tack!
 
  • Närbild på en vit skjutdörr med slitet beslag som inte är helt infällt i dörröppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit skjutdörr i trä med beslag som ej ligger an mot dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på beslaget av en gammal skjutdörr som inte ligger slätt mot dörren och behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gammal skjutdörrs beslag i behov av underhåll, med synlig slitage och färgflagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beslaget är ett utfällbart draghandtag. Skruva loss det och ta ut det. Det går säkert att få tag i ett gammalt om det är ohjälpligt förstört. Vanligen så hänger skjutdörren med små hjul i en skena samtidigt som det finns någon form av styrspår i golvet. Det brukar kunna gå att kroka av den/ta bort upphängningsbeslagen. Ibland måste man lossa någon foderbräda eller täcklist. Dörren har säkert kommit dit efter väggen. Du kan behöva skrapa bort lite färg för att se var skruvarna sitter. Det gäller att fatta hur det fungerar innan du gör för mycket åverkan.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Tack så mycket för ditt svar!

Finns inget styrspår och den går inte att kroka av tyvärr. Får se om jag ger mig på att skruva av upphängningsbeslagen för att kunna ta ner dörren. Kanske inte helt lätt att få tillbaka dem på samma sätt och kommer ändå inte helt åt hjulen.
 
  • Gilla
Björkhult
  • Laddar…
Skjutdörrar är väldigt användbara, så man ska vara rädd om dem. Moderna skjutdörrsbeslag är generellt sett bättre än äldre typer. Det kan vara en bra idé (om du får ner dörren) att byta ut dem. Det verkar som om din dörr är sidohängd. Dra ut dörren nästan helt och försök lyfta av den och vrida ut den. Man måste säkert vara två om det och kanske tillverka något specialhjälpmedel för att lyckas. Som jag skrev i mitt förra inlägg, dörren har säkert kommit på plats efter att väggen är byggd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.