I inlägg #56 frågade jag om det är frisk luft som kommer in?
Att jag frågar är att jag har träffat på många nya installationer av luftventiler som inte mynnar på utsidan av huset! Kolla det.
En sak till, luktar det utanför huset?
Som från marken närmast huset.
Har upplevt det på 80-90-talet, marken utanför huset var sur (lågt PH) av surt regn som på den tiden kom från England.
Åtgärden var att höja PH genom kalkning och ett kraftigare ämne vi hade i säckar, när PH steg slutade lukten att produceras, men den satt kvar i huset i decennium.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
C Cillisa skrev:
Vi har gjort en luftanalys och den visar att inomhus luften innehåller 2.4.6 trikloranisoler. Och asfaboard och syll trikloranisoler och tetrakloranisol.
Och de letade samtidigt efter fenoler i syll och asfaboard? Jag ska rådfråga far kemist men rent teoretiskt borde det vara möjligt att alla ursprungsfenoler brutits ner till anisoler (tillräckligt med fukt, värme och mikrobiologisk aktivitet under tillräckligt lång tid) och att det alltså är asfaboarden och/eller syllen som är ursprungsproblemet.
 
C
L Leif i Skåne skrev:
I inlägg #56 frågade jag om det är frisk luft som kommer in?
Att jag frågar är att jag har träffat på många nya installationer av luftventiler som inte mynnar på utsidan av huset! Kolla det.
En sak till, luktar det utanför huset?
Som från marken närmast huset.
Har upplevt det på 80-90-talet, marken utanför huset var sur (lågt PH) av surt regn som på den tiden kom från England.
Åtgärden var att höja PH genom kalkning och ett kraftigare ämne vi hade i säckar, när PH steg slutade lukten att produceras, men den satt kvar i huset i decennium.
Har haft en 3dje ventilations firma här idag.
Alla tilliftshål är som de bör. Men han trodde vi hade för lite tilluft i huset. Han var inne på att det är något i väggarna som sugs in.
Det han blev fundersam var på dessa ventilationshål som finns i grunden. Han såg ingen anledning till så stora på platta på mark...
 
  • Ventilationshål i en vit grundmur ovanför stenplattor, möjlig brist på tilluft diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
C
J Jesca skrev:
Och de letade samtidigt efter fenoler i syll och asfaboard? Jag ska rådfråga far kemist men rent teoretiskt borde det vara möjligt att alla ursprungsfenoler brutits ner till anisoler (tillräckligt med fukt, värme och mikrobiologisk aktivitet under tillräckligt lång tid) och att det alltså är asfaboarden och/eller syllen som är ursprungsproblemet.
Syllen är inte och har inte varit tryckt eller penslad. Det är utrett på labb. Fråga gärna din far. Tack.
 
C Cillisa skrev:
Har haft en 3dje ventilations firma här idag.
Alla tillluftshål är som de bör. Men han trodde vi hade för lite tilluft i huset. Han var inne på att det är något i väggarna som sugs in.
Det han blev fundersam var på dessa ventilationshål som finns i grunden. Han såg ingen anledning till så stora på platta på mark...
Har du motsvarande utsläpp längst upp på tegelväggen? Eller fortsätter luften innanför teglet upp innanför klädseln på gavelspetsen? Gavelspetsen är det också tegel eller är det träpanel?
Jag håller med att ventilerna är stora, normalt så fogar man inte var 5 skarv i nedersta tegellagret tör att släppa in lagom med luft i luftspalten innanför teglet, öppningen för att släppa ut luften längst upp måste ha större area än nertill för att få ett undertryck i väggen så lukt o fukt kommer ut upptill. Denna kundskap har funnits i 100 år men kanske försvunnit.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
C Cillisa skrev:
Men han trodde vi hade för lite tilluft i huset.
Eller att frånluften är för stor.
En enkel klar slang med vatten i ett U med en öppning ute och en inne i samma nivå så kan man enkelt se hur många mm vattenpelare i tryckskillnaden ute o inne, ni har i huset.
 
BigR
C Cillisa skrev:
Har haft en 3dje ventilations firma här idag.
Alla tilliftshål är som de bör. Men han trodde vi hade för lite tilluft i huset. Han var inne på att det är något i väggarna som sugs in.
Det han blev fundersam var på dessa ventilationshål som finns i grunden. Han såg ingen anledning till så stora på platta på mark...
L Leif i Skåne skrev:
Har du motsvarande utsläpp längst upp på tegelväggen? Eller fortsätter luften innanför teglet upp innanför klädseln på gavelspetsen? Gavelspetsen är det också tegel eller är det träpanel?
Jag håller med att ventilerna är stora, normalt så fogar man inte var 5 skarv i nedersta tegellagret tör att släppa in lagom med luft i luftspalten innanför teglet, öppningen för att släppa ut luften längst upp måste ha större area än nertill för att få ett undertryck i väggen så lukt o fukt kommer ut upptill. Denna kundskap har funnits i 100 år men kanske försvunnit.
Gallren ser ut,att ha monterats senare, det är annan färg på bruket om inte fotot lurar ögat. Finns gallren med på ritningen?

Jag har öppningar i skarvarna längst ner på tegelväggen som Leif nämner. En äldre hantverkare nämnde att dessa framförallt görs för att ventilera byggfukt och skulle muras igen senare. Vet inte om det stämmer.
 
C Cillisa skrev:
Syllen är inte och har inte varit tryckt eller penslad. Det är utrett på labb. Fråga gärna din far. Tack.
Ja du, har lab kommit fram till att varken syll eller asfaboard kan ha varit källan så verkar den ju ha tagits bort tidigare och det som är kvar är luktsmitta. Ozon är mycket effektivare än joner (källa: far kemist) på att neutralisera. Kanske värt ett försök om du börjar få slut på andra alternativ.
 
C
J Jesca skrev:
Ja du, har lab kommit fram till att varken syll eller asfaboard kan ha varit källan så verkar den ju ha tagits bort tidigare och det som är kvar är luktsmitta. Ozon är mycket effektivare än joner (källa: far kemist) på att neutralisera. Kanske värt ett försök om du börjar få slut på andra alternativ.
Någon källa finns eftersom det fortfarande luktar... 4 år efter vi tog bort det penslade trävirket i plattan. Jag tror på väggarna...
 
C
BigR BigR skrev:
Gallren ser ut,att ha monterats senare, det är annan färg på bruket om inte fotot lurar ögat. Finns gallren med på ritningen?

Jag har öppningar i skarvarna längst ner på tegelväggen som Leif nämner. En äldre hantverkare nämnde att dessa framförallt görs för att ventilera byggfukt och skulle muras igen senare. Vet inte om det stämmer.
De är dit satta efteråt.
 
C
L Leif i Skåne skrev:
Eller att frånluften är för stor.
En enkel klar slang med vatten i ett U med en öppning ute och en inne i samma nivå så kan man enkelt se hur många mm vattenpelare i tryckskillnaden ute o inne, ni har i huset.
Den mekaniska frånluften är i balans med den ventilation vi har i golvet. Det ska inte vara bra med frånluften. Men ventilations killen som va här idag ska komma tillbaka och mäts detta.
 
C
L Leif i Skåne skrev:
Har du motsvarande utsläpp längst upp på tegelväggen? Eller fortsätter luften innanför teglet upp innanför klädseln på gavelspetsen? Gavelspetsen är det också tegel eller är det träpanel?
Jag håller med att ventilerna är stora, normalt så fogar man inte var 5 skarv i nedersta tegellagret tör att släppa in lagom med luft i luftspalten innanför teglet, öppningen för att släppa ut luften längst upp måste ha större area än nertill för att få ett undertryck i väggen så lukt o fukt kommer ut upptill. Denna kundskap har funnits i 100 år men kanske försvunnit.
Vi har inget utsläpp uppe på tegelväggen. Den fortsätter inte upp under gavelspetsen utan upp till där övreplan börjar. Ska ta en bild utifrån imorn när det är ljust. Gavelspetsen är av träpanel.

Vi har inte gjort detta, det är personen som bodde i huset innan oss dom verkar experimenterat med det mesta. Hon nekar dock till att det var luktproblem men det tror vi inte på..
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Jag tror ni nått vägs ände gällande utredningar, besiktningsman och ventilationsfirmor som tittar pch mäter i huset. Som jag skrev innan tror jag ni måste börja riva i huset och väggarna för att se vad som finns. Mtp ventilen tror jag som du att förra ägarna visste om lukten och försökte lösa det. Det indikerar att de också trodde väggarna var källan.
Så lägg inte mer pengar på undersökningar utan kolla vad som finns i väggarna i praktiken. Vi har ett hus som var luktsmittat med kloranisoler och vi behövde byta all isolering i ytterväggarna och alla porösa väggskivor inne. Så det finns en risk att alla ytskikt behöver göras om ändå. Så välj ett rum och riv tills stommen återstår. Sen vet ni mer.
 
  • Gilla
Cillisa och 4 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag skulle misstänka isolering och tretexskivor som möjliga källor
L Lane skrev:
vi behövde byta all isolering i ytterväggarna och alla porösa väggskivor inne
@Cillisa sätt dig och läs igenom tråden en gång..
Det känns som att du missar vad folk faktiskt skriver...
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
C
Jarlingar Jarlingar skrev:
@Cillisa sätt dig och läs igenom tråden en gång..
Det känns som att du missar vad folk faktiskt skriver...
Tack men jag missad ingenting. Bi misstänker väggarna vi oxå vilket jag skrev men vi har ju analyserat materialet och det är anisoler i asfaboarden. Inge fenoler. Min fråga är OM det kan då lukta så mkt i huset att det sätter sig i hår, hud oxh plast även när källan är borttagen 4 år efteråt samt 2 saneringar av huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.