Needas Needas skrev:
Tvärtom så känner jag både sympati för gubben, empati med familjen och en stor tacksamhet över hur min familj fick köpa ett hus som vi har gjort till vårt hem!
Det var nog inte din mening då, men jag tyckte det lät så nedlåtande med "gubben". Skönt att höra att jag hade fel!
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
P Per-Olof Ellnefors skrev:
Vi är 70+.Vi äger våra fastigheter. Vi har 3 katter. Vi har inte råd att flytta till lägenhet. Det blir för dyrt och är oanvändbart för våra behov. Vi betalar bara för energi och sopor
Förstår dig helt, både föräldrar och svärföräldrar betalar mindre för sina respektive hus än vi gör för vår lägenhet. Och oavsett hyran vet jag att minst hälften av de mina inte tänker lämna husen annat än i kista (möjligen äldreboende den dag behov uppstår). Det är väl ärligt talat de flyttplaner jag själv planerar för också efter husköp.

Vist jag har en vettig hyresrätt i markplan som man (ifall jag förstår reglerna rätt) får "byta" med, så länge man inte får sänkt pris på en köpt bostad (åtminstone för ett par år sedan). Det gör att en som ej vill ta hand om hus har någonstans att flytta. Men även om försäljningssumman kommer täcka hyran i 3 decennier, utan ränta, så skulle åtminstone jag själv ställt mig tveksam i motsvarande situation. Så det är inget jag planerar att föreslå ifall jag inte får en fråga eller under ett faktiskt säljsamtal. Då kan jag bjuda på det som bonus.

Har därför inte planerat att var "åldersdiskriminerande" i mina brev. Ett brev per hus av den typ jag är intresserad av. Folk i alla åldrar kan vara intresserade av att flytta, men de som har byggt 40-50+ år gamla kåkar har nog lite extra svårt att röra på sig av flera skäl.
 
Redigerat:
Jag tycker att alla medel är tillåtna så länge det sker med respekt. Att inte göra någonting alls är väl det man kan vara mest säker på att det inte fungerar. Att låta bli därför att någon kan ta illa vid sig eller se illasinnade baktankar är ingen anledning att låta bli. Det finns alltid någon sur jävel som hittar en anledning att bli kränkt i Sverige, oavsett vad du gör. Men tack och lov är det inte de lättkränkra surkarten som TS vänder sig till :)

Go for it!
 
  • Gilla
funderarn och 3 till
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
En del husägare vet inte om att dom vill sälja förrän någon eller något väcker tanke i dom!
I mitt fall så var gubben 92år, huset hade haft en massiv vattenläcka som tog över ett år att torka ut, gubben tog hjälp av sina barn att ta in en mäklare som fick värdera fastigheten enligt konstens alla regler.
Jag fick förhandla och betalade i slutändan mer än jag tänkt mig.
Gubben framför allt var jätteglad att någon ville ha bölet, själv så var han både sjuk i cancer och halvblind.
Två dagar efter övertaget så släppte han själv taget och lämnade jordelivet.
De efterlevande har vid flera tillfällen fått komma hit och se hur huset blommat ut och alla verkar glada över hur det blev.

Var inte rädd för att skriva precis hur det ligger till..... Sympati är mänskligt och de flesta "normalt fungerande" individer kan känna sympati för andra men ändå fatta sunda beslut för sitt eget bästa.
Det där tycker jag var fint! Visst kan man råka ut för negativa kommentarer som ”men har ni tagit bort farsans potatisland, det var väl synd”, men när man renoverat bort sunkigt 60-tal och kanske återställt 20-talshuset till sin forna glans med lite modern touch, så blir nog kommentarerna övervägande positiva. Egen erfarenhet!
Och jag uppfattar inte din text som nedlåtande av säljaren, tvärtom.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.