Hej alla Byggahusare! :)

Så nu har vi äntligen hittat ett bra hus för oss, som kräver lite kärlek men är i gott skick.
Huset är byggt 1909 med naturstensgrund och källare.
vid besiktningen så nämde besiktningsmannen att det är rekomenderat med mera ventilation i källaren.
då det idag kom via otäta fönster som bör bytas samt en otät dörr med självdrag upp genom murstocken från den gamla oljepannan(den finns inte kvar utan endast en ventil i murstocken) och en mekanisk frånluftsfläkt samt 2 avfuktare som körs på våren och vid tvätttorkning.

Dränering kommer ske i framtiden men då källaren ej ska användas för boendeyta så är den i rätt gott skick och får vara så i minst 2 år till.

Så min fråga är hur man bäst ska gå tillväga med ventilationen i källaren.

Jag har en skiss, ber om ursäkt för den dåliga paint arbetet.

Min Tanke är att byta ut fönstren mot glasblock (5 glasblock och en glas blocksventil https://vetro.se/produkt/ventiler/ i fönster 2 & 3)
sen glasblock (5) och och en paxfläkt i fönster 1 för där kommer tvättstugan vara så jag vill ha ut fuktig luft självstyrande.
sen möjligen en till tilluftsventil ovanför dörren i karmen vid den yttre källar nedgången.

Jag tänker glasblocken är mer underhållfria än fönster samt mina murarkunskaper är väsentligt bättre än fönstermonterings kunskaperna, och möjligheten att sätta en ventil utan att påverka naturstensgrunden känns som en bra lösning.

Men vad tycker ni ? Tänker jag rätt?
 
  • En enkel ritning i paint som visar en källarplanslösning med markerade fönster, dörrar och en bergvärmepanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där med ventilation av källare är ofta inte helt enkelt att få till bra. Några faktorer som inverkar:
Du vill ha så pass lågt tryck att du inte får luft från källaren upp i huset
Du vill inte ha så lågt tryck att det suger upp för mycket markluft (med ev radongas)
Då källaren ofta är svalare vill du inte ha in luft med så mycket fukt att det kommer att kondensera på torra ytor (som stenen) (täthet upp mot boytorna)
 
Kolla så att du verkligen har frånluft där du tänker sätta en paxfläkt, så du inte får motsatt effekt.
Sen skulle jag inte sätta in betongglas ist för fönster, betongglas har normalt inge vidare u värde.
 
  • Gilla
Mansson84
  • Laddar…
Ventilation OCH avfuktare går lite stick i stäv.
Ventilationen släpper in fukt som avfuktarna får kämpa med.

Min halva källare från 1938 blev trevlig året om med täta fönster och en avfuktare.

Protte
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Jo det låter ju bra, men jag tänker att stillastående luft är väl inte heller bra? Cirkulation ska väl förekomma?

Fast glasvlock har väl ett rätt hyggligt isolervärde då dom är fylld med gas? Det blir inga 59krs block utan proffsblock.
 
J Jörgen Ö skrev:
Kolla så att du verkligen har frånluft där du tänker sätta en paxfläkt, så du inte får motsatt effekt.
Sen skulle jag inte sätta in betongglas ist för fönster, betongglas har normalt inge vidare u värde.
Dom jag kollar på har ett u värde av 1.4, verkar ju inte helt dåligt.
 
Nuläge:
Huset är ett boningshus med plankstomme och gjuten torpargrund från ca -38 utan nämnvärd isolering i väggar.
Kör med varm murstock som drar upp luften genom grunden via vetilerna.
Fungerar bra.

Framtid:
Ungefär en tredjedel har typ matkällare och där planeras luftsolfångare, har bra erfarenhet av dessa för ventilation, samt dränering och Platon matta på utsidan.
 
B
Byta fönster i en källare är väldigt enkelt. Fönstren är små/lätta i regel, inga höga höjder att jobba på heller. Jag skulle faktiskt rekommendera dig att kolla på lite youtube-videos för tips innan du dömer ut det som för svårt. Dessutom har du inga fuktkänsliga material i närheten heller, så det kan inte bli så mycket fel om man är normalhändig. Finns ju fönster med ställbara ventiler, så man kan styra tilluften bra mellan olika rum.

Jag skulle tro det blir väldigt mycket bättre slutresultat jämfört med glasbetong, rent estetiskt alltså. Många tycker glasbetong är fult dessutom (kanske påverkar värdet på huset negativt). Jag tänkte precis som du gällande glasbetong i källaren (jag gillar också att mura), när mina fönster i källaren skulle bytas ut. Men jag böt själv fönster istället, det är inte så svårt faktiskt.

Jag skulle också rekommendera avfuktare i första hand. Om inte annat så kan du ju testa med en avfuktare först och se hur du upplever det hela innan du ger dig på nästa steg. Hur effekten blir beror ju på om du har öppet eller stängt mellan rummen. Vi har en avfuktare i källaren, och är dörren öppen till rummet så får den bra påverkan även på närliggande rum.

Tänk på att du kanske suger ut luft från ovanvåningen om du tar i närheten av trappen, du kanske inte får den ventilationseffekt som du önskar om du tar ut luften där i närheten.
 
B BSOD skrev:
... fönster i en källare ...QUOTE]

Tänk på inbrottslarm med fönster i låg höjd. Planera isf för galler och alarm, för mig är det dyrt och det måste vara godkända grejer om försäkringar skall gälla.
Glasbetong förstår jag av det dkälet, alltså.
 
Schwen92 Schwen92 skrev:
Hej alla Byggahusare! :)
...
Min Tanke är att byta ut fönstren mot glasblock (5 glasblock

Jag tänker glasblocken är mer underhållfria än fönster samt mina murarkunskaper är väsentligt bättre än fönstermonterings kunskaperna, och möjligheten att sätta en ventil utan att påverka naturstensgrunden känns som en bra lösning.

Men vad tycker ni ? Tänker jag rätt?
Jag har i min källare glasblock i vissa rum, modernt fönster och glasblock i badrummet och gamla fönster (från 1936) i några andra rum.

Jag rekommenderar dig starkt att INTE sätta in glasblock.
Jag saknar väldigt mycket att inte då och då kunna öppna upp fönstret.
Glasblocken har sämre värmeisolering och det rinner ibland kondensvatten på dem .
Jag tror inte att det är någon skillnad i värmeisolering mellan proffs-block och vanliga dito.

Att byta fönster är jättelätt de är ju alltid i standardstorlek, har bytt några i källaren.
Att byta mellan fönster och glasblock är betydligt besvärligare.
 
B
har ju svårt att tro att glasblock är speciellt mycket säkrare än fönster. Tror inte heller att ett litet källarfönster är det typiska stället där man får inbrott. I alla fall mina källarfönster är så små att jag inte kan ta mig in genom dem, till skillnad från fönstren på markplan. Altandörr och balkong är ju mer typiska inbrottsdrabbade platser.

Alarm och galler är väl bra, men OT och hänger väl egentligen inte alls i hop med valet mellan fönster och glasbetong.
 
B BSOD skrev:
Byta fönster i en källare är väldigt enkelt. Fönstren är små/lätta i regel, inga höga höjder att jobba på heller. Jag skulle faktiskt rekommendera dig att kolla på lite youtube-videos för tips innan du dömer ut det som för svårt. Dessutom har du inga fuktkänsliga material i närheten heller, så det kan inte bli så mycket fel om man är normalhändig. Finns ju fönster med ställbara ventiler, så man kan styra tilluften bra mellan olika rum.

Jag skulle tro det blir väldigt mycket bättre slutresultat jämfört med glasbetong, rent estetiskt alltså. Många tycker glasbetong är fult dessutom (kanske påverkar värdet på huset negativt). Jag tänkte precis som du gällande glasbetong i källaren (jag gillar också att mura), när mina fönster i källaren skulle bytas ut. Men jag böt själv fönster istället, det är inte så svårt faktiskt.

Jag skulle också rekommendera avfuktare i första hand. Om inte annat så kan du ju testa med en avfuktare först och se hur du upplever det hela innan du ger dig på nästa steg. Hur effekten blir beror ju på om du har öppet eller stängt mellan rummen. Vi har en avfuktare i källaren, och är dörren öppen till rummet så får den bra påverkan även på närliggande rum.

Tänk på att du kanske suger ut luft från ovanvåningen om du tar i närheten av trappen, du kanske inte får den ventilationseffekt som du önskar om du tar ut luften där i närheten.

Tack för ett väldigt utförligt svar (y):) får bli fönster ändå då.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Schwen92 Schwen92 skrev:
Jo det låter ju bra, men jag tänker att stillastående luft är väl inte heller bra? Cirkulation ska väl förekomma?
Avfuktaren har ju en fläkt som drar runt luft och såååå himlat tät är nog inte din källare att det inte sipprar in lite ny luft.

protte
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Jag har en betongkällare från 40talet med betonggolv rakt på marken med ett tunnt lager grus.
Ventilationen sker via två ventiler i ytterväggar och två hål i murstocken.
Det är torrt året runt men på sommaren måste jag stänga igen ventilationen för att annars blir det kvavt och fuktigt.
Då kör jag en avfuktare på lite halvfart.
 
S
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.