Det rekomenderas att man inte sätter avlopp i bastun på grund av allsköns bakterier som frodas i värmen.
Och enligt bygglovsgubben räcker det med att ventilera bastun ut i badrummet.
 
Jesca_j skrev:
Det rekomenderas att man inte sätter avlopp i bastun på grund av allsköns bakterier som frodas i värmen.
Och enligt bygglovsgubben räcker det med att ventilera bastun ut i badrummet.
Jaha och då tvingas ju en okunnig att visa det igen ::) menar du då att det skulle gälla även "spygatt"??

//Christina
 
Jaadu......ingen aning faktiskt......men det borde vara så att man bör försöka undvika att få stillastående vattensamlingar i värmen, där bakterierna kan föröka sig.
Står det vatten i spygatten så kanske det inte är så bra, men är det bara ett rör som leder vatten så borde det funka........eller? ???

 
Christina!

1. Föreslår att du öppnar befintliga innerväggar och isolerar med den tjocklek som får plats, troligtvis 70 mm vilket är en normal innervägg.

2. Det kommer inte att "läcka ut" nån värme genom hålet vid golvet eftersom den varma luften stiger i bastun. Däremot kommer det att öka tilluften i bastun så en ev springa under bastudörren kan göras mindre.

3. Bastuns luftcirkulation bör göras via badrummet alltså inte direkt ut genom ytterväggen. Däremot har du ju en vanlig ventilation i själva badrummet som är samman kopplat med resten av huset, ett vanligt sätt är frånluft i våtutrymmen och tilluft i andra delar av huset.

4. Spygatter luktar inte eftersom det inte finns något vattenlås, det står i pricip inget vatten kvar i en spygatt.
Spygatten är kopplad till govbrunnen i duschen och rinner in i golvbrunnen öppet innan vattenlåset så det kommer ingen avloppslukt därifrån heller. Att det skulle frodas bakterier på golvet/spygatten i en bastu bara för att det är varmare är nog mindre troligt eftersom det faktiskt inte blir särskilt mycket varmare än på omgivande badrumsgolv.
 
Tack "Ellenare" för uttömligt svar :D

MVH/Christina.
 
Soren skrev:
Jag valde att fuktspärrade bastuväggarna med "bastuplast". Spikade sedan genom plasten när jag satte dit panelen.
Är det ngn. särskild sorts plast, eller liktydigt med "åldringsbeständig, värmetålig plastfilm" som "Ellenare" skrev i ett tidigare inlägg i denna tråd??

//Christina.
 
"Bastuplast" - Svart plast, används nu mer istället för folie som användes förut. Vet inte riktigt varför men, troligtvis, tror jag för att plasten är miljövänligare än folien.
Luftspalt bakom bastupanelen, om nu detta inte är klart.
Annars så ligger det kvar vatten bakom bastupanelen i "plastvecken" då ruttnar panelen.
 
Jag har en liknande planlösning som Christina i mitt nya badrum, alltså med en av bastuväggarna mot duchen. Jag funderar på bygga denna vägg i glasbetong för att slippa alla bekymmer med tätskickt och ventilerad vägg.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Tål glasbetongen värmeskillnaden mellan basu och duch?

mvh
Magnus
 
Får jag tipsa om den finska lösningen? Man använder en cirka 30 mm tjock runtomspontad isoleringsskiva med inbyggd fuktspärr och värmereflekterande skikt. Lätta att hantera eftersom de är styva och lätta. Skarvarna fixas med polyuretanskum och värmetålig aluminiumtejp. Man slipper pysslet med mineralull och plastfilmer, skivan motsvarar 70 mm mineralull i isoleringsvärde så man sparar 40 mm på djupet. Skivan heter Sauna-Satu och var först helt omöjlig att få tag i i Sverige, i Finland finns den på varje byggmarknad och som alla gissat är utbudet av bastusaker mycket större i Finland.

Efter lite prat med K-Rauta i Mölndal fick vi dem att ta in det för oss och det verkar som att de kommer att ta med skivan i sitt vanliga sortiment under hösten eller våren. Kostade som specialbeställning 120 kr/st och formatet är 30mm*600mm*1200mm.

/ama
 
i princip tycker jag frågan bör ställas så där-badrum vid bastun? ;D
 
Jo, men visst måste man ha badrum (ok, någon variant av tvättmöjlighet dådå, undrans om snö på balkongen räknas?) vid bastun, tvagning är ju en stor del av bastubadandet! ;D

/ama
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.