Hej!

Det är tydligt på detta forum att personer generellt sätt har problem med hur kommunen hanterar bygglov och förhandsbesked. De flesta verkar nöja sig med att klaga, men vad mer finns att göra?

Tidslinjen för min ansökan om förhandsbesked är följande:

4 dec 2018: Jag tar emot bekräftelse på att mitt ärende fått en handläggare.
10 jan 2019: Jag ringer för att kolla läget. Visar sig att min handläggare gått på tjänstledighet och min ansökan "fallit mellan stolarna". Jag har dock fått en ny handläggare. Detta blir jag alltså informerad om när jag tar kontakt.
12 feb 2019: 10 veckor sedan ansökan fått en handläggare. Jag skickar ett mail och ber om status.
12 feb 2019: Svar från kommunen att "handläggning fortfarande pågår"
14 feb 2019: Miljö- och hälsoskyddsinspektör ber om kompletterande uppgifter
18 feb 2019: Ringer till Miljö- och hälsoskyddsinspektör och bekräftar att dem faktiskt redan har de kompletterande uppgifter. Dem bekräftar att så är fallet. Frågar varför dem ber om kompletterande uppgifter först efter att tidsfristen gått ut, det vill dem inte kommentera.

Efter ett par googlingar förstår jag följande:
- Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt. Det kan man knappast påstå att de gjort
- Tidsfristen ska räknas från dagen då ansökan kom in, eftersom kommunen inte bett om kompletterande uppgifter inom tre veckor efter att ansökan kom in. Eftersom de bad om kompletterande uppgifter senare än tre veckor räknas tidsfristen fortfarande från dagen då ansökan kom in.
- I mottagningsbeviset från kommunen skulle följande varit inkluderat: information om tidsfrist, reduktion av avgift om tidsfristen överskrids, möjligheten att överklaga. Endast en länk var inkluderad, där information fanns om att de hade 10 veckor på sig. Alltså ingen information om tidsfrist för just mitt ärende. Inget angående reduktion om avgift eller möjlighet att överklaga.
- Jag skulle ha informerats om förlängningen och skälen till detta innan den ursprungliga tidsfristen gått ut. Det blev jag alltså inte, fick heller inte ny tidsfrist utan bara "handläggning pågår fortfarande".
- Förlängningen av tidsfristen borde ha skett så snart nämnden såg att en förlängning kommer att bli nödvändig. Detta måste dem såklart ha insett innan två dagar efter tidsfristen gått ut.

Jag inser att det antagligen inte ligger i mitt intresse att irritera kommunen eftersom jag kommer ha mycket kontakt med dem i framtiden.. Men jag vet inte om det väger över att de så uppenbart skiter i vad (jag tror) de är skyldiga till.

Någon som har erfarenhet av att t ex uppmärksamma kommunen angående detta? Eller JO-anmälan?
Det finns ju för mig en uppenbar finansiell risk när kommunen inte handlägger inom tidsfristen (t ex indexjusteringar, förändrade räntor etc.), så jag tycker egentligen inte att man bara ska acceptera sådant beteende.
 
Redigerat av moderator:
Reglerna om tidsfrist trädde i kraft 1 januari 2019 och gäller inte retroaktivt på ansökningar som inkom innan det. Du kan därför inte hävda avgiftsreducering, som numera är följden om kommunen inte håller handläggningstiden eller missar i kommunikationen
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Skickade in mitt besked 30/6-18 och håller fortfarande på. Helt omöjliga att ha att göra med, alltid ska ta sån tid hela tiden, man ska vara glad om man får svar på ett mail 1-2 dagar efter man frågat något.
Har bu väntat 34 veckor, vi borde vara i slutfasen nu...
 
Ytterst så är det byggnadsnämndens politiker som ansvarar för att sköta bygglov och förhandsbesked. Kontakta dom. Eller kontakta din handläggares chef. Politiker brukar vilja bli omvalda och cheferna omtyckta av sina överordnade alltså politikerna. Som du berör är det Plan & Bygglagens 9 kap §22 samt §27 som du är mest berörd av.
 
harry73
G gusjohjoco skrev:
Det är tydligt på detta forum att personer generellt sätt har problem med hur kommunen hanterar bygglov och förhandsbesked.
Jag tror att de flesta är rätt så nöjda med bygglovsprocessen, men om man nu har problem är det kanske inte så konstigt om man ställer en fråga här.

Sedan bevisar din tidslinje att det är bra att vara proaktivt (som du var) och att kommunen faktiskt svarar rätt så snabbt när du försöker komma in kontakt med dom.

Nu handlar detta om ett förhandsbesked för bygglov och inte ett bygglov. Så jag misstänker att du vill stycka av en tomt och att ni inte kommit så långt i processen att ni kan ansöka om bygglov.
Då kan en vecka hit eller dit inte göra så mycket skillnad. Det är överlag bra att bygga in lite marginaler. För även om kommunen ger dig ett förhandsbesked, kan det överklagas av grannarna, och det är en process som kan ta lång tid.
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
E eemeliie skrev:
Reglerna om tidsfrist trädde i kraft 1 januari 2019 och gäller inte retroaktivt på ansökningar som inkom innan det. Du kan därför inte hävda avgiftsreducering, som numera är följden om kommunen inte håller handläggningstiden eller missar i kommunikationen
Aj då, du har rätt! Får titta på vad som gällde innan 2019. Risken känns ju stor att ärenden efter 1 januari 2019 kommer prioriteras före mitt ärende nu tyvärr..
 

Bästa svaret

G gusjohjoco skrev:
Aj då, du har rätt! Får titta på vad som gällde innan 2019. Risken känns ju stor att ärenden efter 1 januari 2019 kommer prioriteras före mitt ärende nu tyvärr..
Regeln om 10 veckor fanns då också, men det fanns ingen konsekvens för kommunen om man bröt mot det. Regeln om återkoppling på komplettering inom 3 veckor fanns inte och ingen motsvarighet.
Absolut kan det betyda att kommunen prioriterar ärenden från 2019 om de måste välja, eftersom kan innebära ekonomiska konsekvenser annars.
 
  • Gilla
gusjohjoco
  • Laddar…
Det var ju en tråd här för ett tag sedan, där en medlem hade liknande problem, och där kommunen faktiskt erbjöd ett skadestånd för den långsamma hanteringen. Jag kommer inte ihåg detaljer, så det kan vara svårt att söka.
 
E eemeliie skrev:
Reglerna om tidsfrist trädde i kraft 1 januari 2019 och gäller inte retroaktivt på ansökningar som inkom innan det. Du kan därför inte hävda avgiftsreducering, som numera är följden om kommunen inte håller handläggningstiden eller missar i kommunikationen
Hej jag tycker det är bedrövligt att det ska ta sån tid borde inte ta mer än en vecka, vilken kommun är det
 
Heij83
Mitt tips är att jaga, jaga, jaga och jaga lite till, kontakta någon politiker i byggnadsnämnden som är villig att hjälpa dig att driva på ditt ärende.
JO anmälan gör ingen nytta för din del men kan kanske hjälpa någon annan i framtiden.

Vårt förhandsbesked tog 6 månader utan någon egentlig anledning, bygglovet har nu legat sen februari 2018 och denna vecka ska vi ha tekniskt samråd. Inget jättekomplicerat ärende utan en handläggare som varit lite nitisk och kommun skyller på underbemanning.
Jag har haft stor hjälpa av en i nämnden och även nämndens ordförande, dessa hjälpte mig att köra över handläggaren med tramsigheter och skyndade på mitt ärende en del.

Sen jagade jag och bokade jag ett möte med samhällsbyggnadschefen på kommunen och förklara väldigt tydligt att jag inte tänker betala då don orsakat mig ekonomisk skada.
Till mötet hade jag med mig fördyrade offerter pga att dom gamla inte gäller längre.
Jag fick till en förlikning på hela kvarvarande bygglovsavgiften.


Stå på dig och jaga politikerna och höga chefer. Tveka inte att även kontakta kommunchefen om cheferna under inte lyssnar. Var en jobbig jävel.

Lycka till!
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Folin Folin skrev:
Off topic: Du har konsekvent skrivit "dem" när det ska stå "de". Det gör inlägget jobbigare att läsa.
Utom i näst sista stycket: ”… kommer att ha mycket kontakt med dem i framtiden.”, där det är rätt med ’dem’.
 
  • Gilla
aneng och 2 till
  • Laddar…
U UffeH skrev:
Utom i näst sista stycket: ”… kommer att ha mycket kontakt med dem i framtiden.”, där det är rätt med ’dem’.
Det har du rätt i.
 
G gusjohjoco skrev:
Strålande feedback! Har du lust att gå igenom resten av forumet, så att det blir lättare att läsa?
Mest fascinerad att det inlägget som @Folin skrev gett 33 likes sedan lunchtid idag.:D Jag har aldrig varit i närheten av att bli så gillad.:rofl:
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Kan det vara idé att dra tillbaka ansökan och lämna in den igen? Då kommer de nya reglerna gälla, och du hamnar inte i baksuget efter alla andra nya ansökningar som faktiskt kan kosta kommunen pengar...
 
T ToRy skrev:
Kan det vara idé att dra tillbaka ansökan och lämna in den igen? Då kommer de nya reglerna gälla, och du hamnar inte i baksuget efter alla andra nya ansökningar som faktiskt kan kosta kommunen pengar...
Jag har tänkt tanken, men:
- Det kostar mig antagligen ca 10 veckor
- Konsekvensen för kommunen att vara sen är ju trots allt inte så stor. Kostnaden för ett förhandsbesked är enligt kommunen ca 4500kr. Värre med bygglov såklart.
- Jag får antagligen betala för det arbete kommunen lagt ned hittills

Tipset jag fått tidigare i tråden, att "vara en jobbig jävel", ligger nära till hands.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.