Hej

Provar här eftersom det jag ser att det finns mängder erfarenhet & kunskap härinne.

Vi ska installera vattenmantlad vedspis i köket, vikt ca 160kg. Det finns redan en gjuten platta som täcker största delen av spisen, men jag behöver gjuta ytterligare i sidled (åtminstone). Vid sidan av den befintliga plattan ligger en golvbjälke, och bortanför den har jag rivit upp golvvirket så att jag kommit ner till grunden. Hur gör jag med bjälken? Måste jag ta isär den och stötta upp, eller går det på något sätt att gjuta in den utan att riskera något? Bjälken har dimensionen 150x150mm, och ligger 40mm lägre än befintlig platta. Dvs, jag kommer att gjuta ca 60mm ovanpå den isåfall, och så ner till grunden.

Är det något annat (givetvis massor) jag ska tänka på? Val av betong, ev armering? Hur stor del framför och åt sidan av spisen bör man gjuta?

Tacksam för alla svar & tips!
/ Maria
 
Jag skulle undvika att gjuta in bjälken. Trä brukar ruttna då det är ingjutet i betong.
 
Ja, det säger ju sig självt, men jag funderade mer på om det fanns någon annan lösning kring det. Läste någonstans att man använt sig av asfaltsprimer och takpapp för att skydda träet.
Men kanske är det som du säger ändå bäst att ta bort bjälken och gjuta fritt, så riskerar man inget.
 
Jag vet inte....... men jag har sett att takfilt och asfalt inte verkar fungera särskilt bra.
Björknäver och trätjära tycks vara litet bättre men det är inte bra det heller.
 
Jag håller med dig! Bättre vara på den säkra sidan - så nu är bjälken kapad och uppstöttad, så kan vi gjuta bäst! Tack för svar!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.