Tänkte vi kunde ha en egen tråd för diskussion kring SVT-serien Nedsläckt land

Hur klarar samhället krisen när det oväntade inträffar? Vi gör ett experiment där elen försvinner i hela Sverige under en längre tid. Tio deltagare anländer till två olika hus för vad de tror är ett härligt semesteräventyr. En grupp hamnar i ett modernt hus och en grupp på en äldre gård. Redan första kvällen ändras förutsättningarna dramatiskt när det blir strömavbrott.
Det är en dokusåpa-stil av serie, blandat med inslag av fakta och förståsigpåare från MSB och diverse forskningsinstitut.
Scenariot är strömavbrott efter solstorm, likt två trådar (1, 2) som redan finns här.

Har någon hunnit se den? Vad tycker ni om den?

De praktiska aspekterna av hur man preppar är ganska omdiskuterade i olika forum redan. Så jag tycker det mest intressanta är psykologin bakom människors handlade i krissituationer. Hur ska man exempelvis förhålla sig till att mindre väl preppade söker hjälp hos dig som har preppat för allt och för lång tid? Sådant och annat får vi se i programmet.

En detalj som stör mig lite men säkert gjorts så av dramaturgiska skäl är att husen knappast ligger "grannar" som man påstår i programmet. Det är 2,7 mil emellan dem och ska man gå rakaste vägen passerar man centrala Halmstad...

Allt som allt gillar jag serien, den väcker nog tankar hos många om hur man kan bli bättre förberedd för en kris.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Snylta på välpreppade grannar låter ju smidigt. Bara att hoppas att hagelbössa inte ingick i preppandet.
 
Stickan56
B b8q skrev:
Snylta på välpreppade grannar låter ju smidigt. Bara att hoppas att hagelbössa inte ingick i preppandet.
Man kan köra det amerikanska konceptet, skaffa en massa vapen och gräva ned påsar med silverdollar i skogen.
Bygga en bunker och lagra konserver för några år framåt.

Stickan
 
engs
Lars Wilderäng hade ett förslag på dokusåpa på liknande tema för ett tag sen:

https://cornucopia.cornubot.se/2017/10/nytt-teveformat-dokusapan-skyddsrummet.html

"Vi trycker alltså ner de boende från en lämpligt trapphus på Söder i ett 38 m2 stort utrymme. De erbjuds 20 000:- SEK var om samtliga stannar kvar i skyddsrummet i 72 timmar. Om en enda lämnar får ingen något alls - detta simulerar att öppnar man dörren så kommer det in nedfall av joniserande partiklar ("radioaktivt nedfall").

Kameror och mikrofoner spelar in det som händer, som sedan klipps ihop till #bratv och sänds som dokusåpan Skyddsrummet."
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Jag såg färdigt serien igår, och ska definitivt skaffa mig en nödlåda efter detta med lite vattenreningstabletter, en fm-radio, ett lager konserver etc. Värt att tänka på hur man klarar värme och vattenförsörjning. Jag tror jag klarar mig hyfsat där med braskamin och en gammal brunn som numera endast används som trädgårdsbevattning.

Att göra en dokusåpa av det hela var dock lite krystat, det kan ju aldrig bli "på riktigt", vare sig i medverkandes huvuden eller upplevelsen av omvärlden.

Det var ju ytterst fånigt att husen låg så långt från varann, då måste de ju fått skjuts dit.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Ja jag började se på den men jag fick sådana allergireaktioner mot dokusåpaformatet så jag gav upp efter ett avsnitt.
Synd att de gjorde dokusåpa av en sådär viktig sak.
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Jag såg serien. Det var spännande att själva reaktionen hur sårbara människor är utan el men framför allt utan kommunikation och mobilen.

I vår familj skulle det gå bra då vi inte använder oss av elnätet. Men då hat vi inga barn i skolåldern heller.

Jag har märkt att det talas mycket om serien på jobbet och på andra ställen och man ska skaffa krislåda och annat blabla. Det som var så foliehattat för bara något år sedan är väldigt inne nu.

Jag har sett att matsmart.se har en krislåda med mat.

Biltema och Clas Ohlson har har varsin krislåda med prylar man "behöver" för att överleva.

Influncers pratar om prepping och survivalism i poddar.

Det är som när hemberedskap fick ett godkännande av pappa staten så blev det inne och hippt igen. För det var inte länge sen alla hade bra hemberedskap utan att ens referera till det. Nu är det en bra grej då vi höjer beredskapen i Sverige. Men det är lite läskigt att vi är så grymt styrda av staten. Säger de hoppa så hoppar vi.. De som inte hoppar blir mobbade av den stora massan och media. Även när det kommer till en så enkel sak som att se om sitt eget hus och familj...
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
C
Orealistiskast på slutet när de efter att ha gått på ödsliga idylliska vägar kom till ett läger med gott om personal och uppdukad mat. I verkligheten hade det legat lik efter vägarna och lägret hade varit överfullt och urätet och personalen hade i stor utsträckning givit sig av för att försöka hitta och skydda sina nära och kära.

Och att folk via radion uppmanades att bege sig till större städer. Tvärt emot alla goda råd från andra håll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.