Hejs

Vi har gjort en ny infart till vårt hus. Den har blivit väldig lerig nu när det har töat. Vad ska man ha för material (grus, makadam etc) och hur tjockt lager skall man ha?

Mvh
Henrik
 
Enklast möjliga tänkte vi, typ makadam
 
tommib
När du säger "gjort ny infart", hur menar du då? Är det gjort något slags underarbete?
 
Oj, hur ska jag förklara det... Vi har byggt ut vårt hus och i samband med det så blev vår framsida vår baksida. Vår infart går nu längs med grannens väg till en "carport" och sedan några meter till till vårt nybyggda garage. ja, vi har servitut för detta. Grannens "carport" är inte i bruk längre utan mer som ett förråd för ved. Denna väg har vi fått lov att rusta upp. Det är en gammal jord/grusväg. Ett parti av denna väg är i dåligt skick och i höstas så var jag tvungen att gräva bort toplagret med grävmaskin för det var en stor lerpöl. Det vi vill göra är att få det till en normal grusväg som inte får 2dm hjulspår i leran bara för att det är lite vått. Så som svar på din fråga, nej inget underarbete är gjort av mig men det har varit en grusväg där en gpng i tiden.

/Henrik
 
tommib
Om det är så att det blir decimeterdjupa hjulspår av att det är blött är det nog dags att göra om vägen från grunden. Det kommer inte att hjälpa att bara lägga på lite makadam, det kommer bara tryckas ut i leran. Demmpa hade bra länkar på hur man gör en uppfart. Samma princip gäller för en väg men man måste då lägga till att det troligen behövs diken osv.
 
Hur du ska utföra det beror på markförhållandena.Generellt kan man säga att om du har stabil mark under jordlagret räcker det att du lägger markduk på denna och sedan bärlager 0/32, tjocklek 20 cm som du vattnar och packar med markvibrator, på detta lägger du sedan makadam c:a 3-5 cm (Lägger du mer blir det svårt att köra i).

Är det sämre markförhållanden kan du behöva förstärkningslager (0/64 eller grövre) underst också.
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.