Jag har ett badrum som är 1,92 x 3,27 med glasad dusch och vill nu sätta in ett badkar och har lite problem med vad och hur jag ska välja att "möblera". Jag har gjort lite olika alternativ i google sketchup men tänkte höra om någon kunnig har några tips på vad som är att föredra.

Något som jag förmodligen måste göra är att sätta tumlaren över tvättmaskinen för att få plats med dom dock. Badrumet är renoverat hyffsat nyligen så jag kommer inte göra några större intrång i väggar, golv etc.

Tips och råd uppskattas.

länk till sketchup: https://3dwarehouse.sketchup.com/model/f068b282-fb35-4df8-be21-bb820c5dd3ec/Badrum

Första bilden är som det ser ut nu.

3D-Sketchupmodell av badrum med mått 1,92 x 3,27m, innehållande dusch, toalett, tvättmaskin och tumlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett badrum med duschkabin, badkar, tvättmaskin och torktumlare, och en tvättställskommod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-skiss av badrum med bubbelbadkar, dusch, tvättmaskin, torktumlare, toalett och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett badrum med duschhörna, handfat, tvättmaskin och tumlare, och planerat utrymme för badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-skiss av badrum med mått, glasad duschhörna, badkar, toalett, tvättmaskin och torktumlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett badrum med duschkabin, badkar, toalett, tvättmaskin och handfat sett ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utan att vara allt för säker känns det enda säkra alternativet bild 4, pga reglerna kring el i badrum.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Utan att vara allt för säker känns det enda säkra alternativet bild 4, pga reglerna kring el i badrum.
Det alternativet ger å andra sidan för lite utrymme vid toaletten, om måtten på ritningen stämmer.

Tycker att den här varianten ser vettigast ut med de givna förutsättningarna.
Välj ett så kallat duschbadkar där man har en väl tilltagen plan yta att stå i fotändan av karet.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det alternativet ger å andra sidan för lite utrymme vid toaletten, om måtten på ritningen stämmer.

Tycker att den här varianten ser vettigast ut med de givna förutsättningarna.
Välj ett så kallat duschbadkar där man har en väl tilltagen plan yta att stå i fotändan av karet.
[bild]
Var den jag menade :)
 
Jag kom också fram till 4an på grund av av att det är det enda alternativet som inte kräver nya genomföringar för vatten. Alltså minst krångel.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Var den jag menade :)
Fast man börjar räkna på 0 eftersom det är utgångsläget ;-)
 
  • Haha
JLyck
  • Laddar…
Jag utgick från bildtexten. "Första bilden är..."
Att ha kvar det i oförändrat skick är ju också ett alternativ. ;)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det alternativet ger å andra sidan för lite utrymme vid toaletten, om måtten på ritningen stämmer.

Tycker att den här varianten ser vettigast ut med de givna förutsättningarna.
Välj ett så kallat duschbadkar där man har en väl tilltagen plan yta att stå i fotändan av karet.
[bild]
Håller med!
Men mitt förslag är att här, ta bort högskåpet, sätta ner tumlare och tvättmaskin(sätt gärna förhöjning under maskin o tumlare) med smutstvättsskåp emellan och med en snygg bänkskiva över allt, där tvätt kan vikas mm.
I vägghörnet över bänkskivan sätta upp en mindre torkställning(användas då torktumling ej önskas) ev sätta den från tak.
På andra del av vägg över bänkskivan sätt upp ett väggskåp.
Vid kortändan av badkaret bygg en hylla(med flera hyllplan) för schampo mm samt sätt en stor grön växt där.
Häng ner några enkla ljuslyktor från taket ovanför den gröna växten(mysigt och praktiskt vid badandet).
Ställ en pall m hjul under fönstret(ev bra att kunna sitta för att klä av sig, med hjul går den även lätt att flytta till ex handfatet för sminkning el /och flytta för städning.
Lycka till!
Skriv gärna vad du kommit fram till, resultat.
 
  • Gilla
Roboseal
  • Laddar…
Jag skulle också säga nr:4
 
Tack för all input, ja alt nr 4 blir nog lättast, jag har dock 2 rör upp i golvet på andra sidan till handukstorken som jag tror är både varmt och kallt men har jag badkaret där så måste ju avrinningen gå runt längs med hela väggen.

Det kommer väl kanske bli lite tight mellan badkar och tvättmaskin/tumlare om jag ställer det som på bilden och har 80cm bredd på karet, då får jag runt 50cm spel där emellan.

Sen tog jag bort en av duschglasen så får jag kanske sätta något draperi när man duschar. Jag antar att man på något sätt måste komma åt avloppet under karet också.

Jag gjorde en liten ny film och bild.

3D-ritning av badrumsplanering med badkar, tvättmaskin, torktumlare och handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett badrumsplan med badkar, tvättmaskin, handdukstork och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Avloppet under badkaret kommer man ju åt genom att ta av fronten?
 
  • Gilla
Roboseal
  • Laddar…
Man kan ha en glasvägg som är fäst i badkaret så man kommer åt att hänga av fronten när man ska åt avlopp och allmän rengöring. Eller en med en dörr. Allt beror ju på vilken sorts badkar du har i åtanke. Det är ju rätt stor skillnad på ett gammaldags med lejontassar och ett plastkar i cellplastfodral.
 
  • Gilla
Roboseal och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Tänk på hur du ska kunna byta eller reparera tvättmaskinen i framtiden, du vill nog inte behöva plocka bort badkaret för att få fram/ut/in en tvättmaskin om några år.
 
  • Gilla
Roboseal
  • Laddar…
Ytterligare förslag:
Så som du nu har placerat högskåpet så kan det nog riskeras att bli fuktskadat.
I de flesta badrum förvaras nog handdukar mm i badrummet av vana, men
om möjlighet finns så kan du ställa högskåpet(el annat passande skåp) med rena badlakan o handdukar mm precis utanför badrummet!, så undviker man att de blir fuktiga samt att mer yta frigörs i badrummet, blir "luftigare"(jag har själv löst det så, samt som jag skrev #8).
Handdukarna som används hänger förstås i badrummet(ev nån extra).
Ev kan en lamellgardin som fästs i taket och som går att dra ihop fungera som ett snyggare duschskydd än draperi??
 
  • Gilla
Roboseal
  • Laddar…
Tack igen, jag ska fundera lite till så får vi ser jur det blir, lägger upp bilder före/efter sen.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.