Nej, lite överdrivet kanske... Men även om man tillverkar någon annan stans så är många av komponenterna man använder tillverkade i något låglöneland.
 
F
useless useless skrev:
Nej, lite överdrivet kanske... Men även om man tillverkar någon annan stans så är många av komponenterna man använder tillverkade i något låglöneland.
På enskild komponent, tveklöst.
 
hsd hsd skrev:
Sånt document får man pröjsa för
1500-2000:- gissningsvis
Standarder är dyra, rent ut sagt SVIN DYRA och går inte att läsa fritt på nätet utan man måste köpa ett eget exemplar i pappers- eller pdf-format. Går att prenumerara på att läsa standarderna också men då kostar det en årlig avgift, per standard-del, som bygger på hur många möjliga användare som kan läsa (heller inte billigt men man läser hela tiden den senaste revideringen....) IEC 60974 finns i 14 delar, summerar man priset på dessa så kom jag fram till den fantastiska summan av 19616:- tror jag hittade de senaste revideringarna av dessa delar. Många gånger vet man inte om man köpt rätt standard då själva rubriken inte alla gånger beskriver det "faktiska" innehållet.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
F
R roli skrev:
Standarder är dyra, rent ut sagt SVIN DYRA och går inte att läsa fritt på nätet utan man måste köpa ett eget exemplar i pappers- eller pdf-format. Går att prenumerara på att läsa standarderna också men då kostar det en årlig avgift, per standard-del, som bygger på hur många möjliga användare som kan läsa (heller inte billigt men man läser hela tiden den senaste revideringen....) IEC 60974 finns i 14 delar, summerar man priset på dessa så kom jag fram till den fantastiska summan av 19616:- tror jag hittade de senaste revideringarna av dessa delar. Många gånger vet man inte om man köpt rätt standard då själva rubriken inte alla gånger beskriver det "faktiska" innehållet.

Man behöver en hel del allmäna standarder över tex testförfarande som det refereras till så det stannar inte där.
 
hsd
Det är ett grundläggande fel att standarer inte är fritt tillgängliga
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Stahlwerk är brandade kinamaskiner.... ;)
Jag kan ta hem dom brandad Jarlingar plasma om ni vill.. :rofl:
F fsn skrev:
Det står väl i inläggen ovan eller? Och Jarlingar har helt rätt om Stahlwerk. Stahlwerk ses som lite av ett skämt fö. Då är det bättre att köpa motsvarande Kines billigare, det är en ärligare affär.
Mycket svepande påståenden i denna tråden.
Stahlwerk erbjuder 5år garanti på all invändig elektronik och det är ett tyskt företag som säljer varan.
https://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/en/Warranty-Repair/
https://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/en/Guarantee-conditions/
https://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/en/About-us/
Ett skämt jämfört med vad?
En Kemppi eller en ESAB som kostar mer än 5 gånger så mycket?
Istället för att köpa av ett etablerat tyskt företag med omfattande garantier så är rekommendationen att köpas kinesiska plasmaskärare som troligen inte klarar CE kraven, och det utlovas 1års garanti på ett forum där ingen vet hur garantier kommer hanteras när något inträffar eller hur garantin är utformad eller om plasmaskäraren ens bör anslutas mot elnätet.
Helt ärligt jag förstår inte argumenten.
 
Redigerat:
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
Mikael_L
Jarlingar Jarlingar skrev:
Stahlwerk är brandade kinamaskiner.... ;)
Jag kan ta hem dom brandad Jarlingar plasma om ni vill.. :rofl:
Du ska kanske se alla dessa inlägg som en omtanke om just dig.
Ty det blir du som blir importör, och skiten stänker tveklöst på dig ifall något går riktigt åt helvete.

Nu är det ju precis som allt annat i våra liv, det gäller att värdera risk och sannolikhet, och det är ju faktiskt farligt att leva, ty man kan råka dö.
Så det behöver ju inte alls hända något dramatiskt. Men det är bra ifall du har lite koll på vad du ger dig in på.

Men annars har du dock rätt i en sak. Det är tillverkaren som ska CE-märka en produkt, importören får typiskt inte CE-märka, det finns dock undantag.
Som importör kan man ändå få en del skit, men värst ska egentligen tillverkaren drabbas, men det är lite lurigt detta ändå.

Här kan du läsa lite, det är dock ganska magert:
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/produktsakerhet/tillverkare-importor-eller-distributor/

Här finns det betydligt mer info, jag anser dock att man ska läsa denna sida med en liten nypa salt, och dubbelkolla saker som känns viktiga. Jag har dock inte sett något här som för mig verkar uppåt väggarna, så jag tror att man kan lita på den sidan en hel del, i alla fall som en första orientering:
https://www.scandinasian.se/importguiden/ce-markning-vid-import-vad-galler-egentligen/

Här har du ytterligare lite info:
https://www.expowera.se/eu-relaterat/ce-markning

Men tar du in en vara till inom EU för att sälja vidare är du importör. Bygger du om den, eller brandar om den med eget namn är du tillverkare.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
IEC 60974 heter standarden. Jag tänker inte gå in på vad och varför jag anser att Lidl inte uppfyller kraven öht.

Det är väl mindre problem om man köper en pryl till sig själv men att stå som importör om nåt händer kan vara mindre kul men risken att det händer är väl relativt liten.
Om det tog dig 2 sek att se att verktyget bröt standarden, så kan du väl ägna 20 åt att förklara det så uppenbara felet? För om du på allvar bryr dig om dem som vill ta del av importen så är det väl en bra idé att fylla orden med substans?
 
F
elpaco elpaco skrev:
Om det tog dig 2 sek att se att verktyget bröt standarden, så kan du väl ägna 20 åt att förklara det så uppenbara felet? För om du på allvar bryr dig om dem som vill ta del av importen så är det väl en bra idé att fylla orden med substans?
Men det har jag ju redan gjort. Korrekt märkning saknades och märkdata saknades helt på det exemplaret jag tittade på.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
@fixarpelle vad är det DU inte förstår?

Stahlwerk är konstruerade och byggda i Kina.

Din svenska avundsjuka lyser igenom, och helt ärligt.. Det är inte särskilt klädsamt.

Men för all del köp du din arbetsgivares Stahlwerk så kan du gråta blod när du inte får med en svensk användarmanual.. Jag ska gråta krokodiltårar med dig. :rofl:

OBS inlägget kan innehålla spår av ironi, men nötter kommer inte uppfatta det.
 
Redigerat:
Jarlingar Jarlingar skrev:
@fixarpelle vad är det DU inte förstår?

Stahlwerk är konstruerade och byggda i Kina.

Din svenska avundsjuka lyser igenom, och helt ärligt.. Det är inte särskilt klädsamt.

Men för all del köp du din arbetsgivares Stahlwerk så kan du gråta blod när du inte får med en svensk användarmanual.. Jag ska gråta krokodiltårar med dig. :rofl:

OBS inlägget kan innehålla spår av ironi, men nötter kommer inte uppfatta det.
Skadar nog inte att du ser lite till vad Mikael skriver här ovanför. Byråkratin är omfattande och de som förfäktar den kanske svältfödda och ska visa resultat då kan såna som du vara lätt byte, söt frukt.

Kan du inte visa upp en maskin här med lite inre detaljer osv? Vore intressant att se om det är så dåligt som görs gällande. Att diverse formalia likt det fsn sett behöver ju inte i sig betyda så mycket i sig.
 
GK100 GK100 skrev:
Kan du inte visa upp en maskin här med lite inre detaljer osv?
Jo självklart kommer jag göra det (y)

Men jag förhandlar fortfarande, sen tar det ytterligare tid innan ett första varuprov kan visas upp.
 
F
F fixarpelle skrev:
Mycket svepande påståenden i denna tråden.
Stahlwerk erbjuder 5år garanti på all invändig elektronik och det är ett tyskt företag som säljer varan.
[länk]
[länk]
[länk]
Ett skämt jämfört med vad?
En Kemppi eller en ESAB som kostar mer än 5 gånger så mycket?
Istället för att köpa av ett etablerat tyskt företag med omfattande garantier så är rekommendationen att köpas kinesiska plasmaskärare som troligen inte klarar CE kraven, och det utlovas 1års garanti på ett forum där ingen vet hur garantier kommer hanteras när något inträffar eller hur garantin är utformad eller om plasmaskäraren ens bör anslutas mot elnätet.
Helt ärligt jag förstår inte argumenten.
Du kan ju googla lite på hur frekvent fel är på Stahlwerk OCH hur bra dom hanterar garanti. Eller så vet du redan det.... Som sagt, i svetskretsar ses Stahlwerk som ett skämt helt utan att behöva bli jämförda med nåt annat. Du hittar exakt samma maskin fast utan brandningen Stahlwerk till ett bättre pris men jag skulle faktiskt hellre köpa nåt annat kinesiskt (tom den från Lidl) med förhoppningen att det trots allt är bättre innan jag skulle ta i en Stahlwerk.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
@fixarpelle OBS inlägget kan innehålla spår av ironi, men nötter kommer inte uppfatta det.
Jag tror du menade sarkasm?
 
Jag är åxå intresserad av en
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.