BirgitS
Beroende på skicket på gjutjärnsröret är det kanske läge att byta ut hela den del som är i det rummet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Beroende på skicket på gjutjärnsröret är det kanske läge att byta ut hela den del som är i det rummet.
Nu när du säger det så kanske man skulle göra det.
 
Rev ut de sista garderober igår. Kommer påbörja rivning av gipset till helgen eller nästa vecka. Dock har jag börjat fundera på elen till TM/TT. I nuläget är det draget 3faser som är säkrade med 16a till den gamla tvättstugan. Då vi kommer byta centralen bör det vara en enkel sak för elektriker att omdirigera dom trådarna till den nya tvättstugan?
 
Ja det fixar Elis.

//AA
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Jag och lillkillarna började på att riva ner gipset när chefen i huset kört iväg på jobb. Perfekt med isolering redan i väggarna.

Nedrivet gipsvägg och exponerad isolering i ett hörn av ett rum med en skyffel i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tanke är att tilläggsisolera en av väggarna (yttervägg) inneifrån. Ytterväggarna är idag inte tjockare än 70mm(?). Räcker det med 50mm?
 
  • Hörn av ett rum under renovering med borttaget gips och synlig isolering, nya gipsskivor framför väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du vill väl ha mer än 12cm isolering. ??
Vad består väggen av i övrigt??
Om du har plats så lägg på 95mm på befintliga.

//AA
 
Rickard.
Jag bor ett 3 timmar söder om polcirkeln och hela mitt hus är byggt på 120mm och det går inte att räkna hem någon tilläggsisolering.

Hur mycket isolering har du i resten av huset? Finns väl ingen direkt anledning att isolera tvättstuga mycket mer än resten av huset. Sen finns hela diskutionen om riskerna att tilläggsisolera också att tänka på och det finns mycket att läsa om på forumet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Likadant överallt i huset. Tanken är att resten också ska isoleras när resterande renoveras.

Tänkte mest att när man ändå ska ner med gipset att man lika gärna kunde slänga på isolering. Får fundera lite till på det.

Tänker också att 120mm bör räcka?
 
Lite fler skivor åkte ner nu på kvällskvisten.

Vägg under renovering med isolering, synliga rör och en avklippt kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade en gömd avklippta kabel bakom en av skivorna, dock misstänker jag att det är nätverkskabel. Kan ha fel dock. Men ingen spänning i kablarna.

Avklippt nätverkskabel som sticker ut ur ett genomföringsrör med isoleringsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även haft besök av elektriker för några kvällar sedan. Ska återkomma med offert.
 
JLyck JLyck skrev:
Lite fler skivor åkte ner nu på kvällskvisten.

[bild]

Hittade en gömd avklippta kabel bakom en av skivorna, dock misstänker jag att det är nätverkskabel. Kan ha fel dock. Men ingen spänning i kablarna.

[bild]

Även haft besök av elektriker för några kvällar sedan. Ska återkomma med offert.
Tycker det är svårt att se på bilden, men tycker inte det ser ut som en nätverkskabel.
Den består av 8 ledare.
vit/orange, orange, vit/grön, blå, vit/blå, grön, vit/brun, brun
 
Ikväll föll andan på igen. Lite fler gipsskivor åkte ner och garderoben som innehöll elcentralen.

Detta är ytterväggen som jag dragit ner gips ifrån. Jag trodde där skulle finnas plast, men icke. Bör man plasta när man bygger upp allt igen? Min tanke är att slänga på ett lager till med isolering.
Avskalad vägg med träreglar och brun isolering, utan gipsskivor eller plast. Kablar synliga längs reglarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med exponerad elcentral och borttagna gipsskivor på en innerhörna vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, jag hade kört på plast.

//AA
 
S saiter skrev:
Ja, jag hade kört på plast.

//AA
Okej, men kommer det påverka resten av huset på något sätt då jag misstänker att där inte är plast någonannanstans.
 
Det blir ju tätt på denna vägg. Övriga ytterväggar är som dom är. Där sätter du plast om du river nått i framtiden. Typ om du vill tapetsera om i sovrummet så sätter du plast och ny gips, spacklar osv. Ev. plastar, reglar ut 45 eller 70 och isolerar på lite, sen ny gips osv.

Så ska jag göra här hemma iaf.

//AA
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.