Hej.

Har någon en ide vad som kan vara felet på pumpen jag Har till borran på tomten ( bara vatten till trädgård och tvätta bilarna)

Började strula i sommar och trodde det va för att vattnet var slut.

Den pumpar bara upp till ibland 2 bar och så droppar det ner till 0 plötsligt och sen upp igen.
Men kommer aldrig upp på de 5 bar den ska ha för att slå av. Så den går hela tiden.

Tänkte om någon hade någon idé innan jag börjar riva i den.
 
  • Vattenpump och tryckkärl för bevattning med slangar och verktyg i ett pumprum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Om manometern åker jojo så kan det vara kärlet som det inte finns luft i eller trasigt membran i den, tryck på nippeln ovantill kärlet då ska det pysa inget vatten då är membranet trasigt , bara byta kärl , om det pyser så fyll på med luft, luft påfylles i nippeln på topp kärl i tomt tillstånd till ca 2,0 bar. Ta en bild lite närmare tryckströmbrytaren, det kan vara skit i den men går att fixa så du behöver nog inte köpa ny , även kan det vara skit i röret , rost eller annat som täpper mot kärlet upp till det
 
Det är luft i tryckkärlet.
Den ligger stabilt på 2 bar i vattentryck i någon minut när man spolar. Sen droppar den till 0 och sen upp igen efter några sekunder.

Fick den till att gå upp till 5 bar några gånger för ett tag sedan. Men tar långt tid att komma dit. Inte som innan.

Finns det något filter som kan vara iscensatt? Har ganska kalkrikt vatten
 
H
Kan nog kanske sätta en peng på skit i tryckströmbrytaren och röret som sitter under , för att göra rent, stäng pumpen, släpp ut trycket, på undersidan sitter det ett antal skruvar på något som kan liknas med en svamp, mellan den och brytarhuset sitter ett gummimembran, det är liiiitet hål som vattentrycket ska påverkar genom och det sätts lätt igen, samt att det samlas skit i röret upp. Börja undersöka det och kom tillbaka
 
Plockade ner och kollade över idag.
Fick inget tryck i systemet innan och fick inte upp något tryck i systemet sen heller. Primade den och då gick den upp lite men gick ner till 0 igen.

Låter inte som den pumpar upp något vatten.
Har du någon idé hjulbent?

Lägger upp en till bild
 
  • Vattenpump och tryckkärl i källare med synlig rost och slitage, vattenledningar och elanslutningar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är det med flödet? Kan vara ide att låta pumpen gå och fylla upp en par hinkar, så att man vet att det inte är luft i rören. Då får man ju samtidigt reda på om det finns vatten och att backventilen fungerar. Därefter är det väl dags att kolla tryckvakten.
 
Redigerat:
H
Som föregångaren säger kör pumpen med öppen kran och se vad som händer, om det kommer vatten ocht ryck samt avtar så
får inte pumpen vatten, koppla en slang till ventilen som syns efter tryckbrytaren med en som är stängd ut nu. Då ska det komma en stråla utan bubbel ( luft ) det kan vara att den suger luft genom kopplingar dom är inte för sug utan tryck, blir det då vacum kan luft gå in eller att din backventil i brunnen bråkar, brukar vara sort med gummiboll i och dom kan p.g.a. skit eller fel i göra att
pumpen inte får det vatten den behöver. För min del så skulle jag kolla backen
PS Om vattnet tar i slut brunnen så skulle det inte komma något vid nästa start , den tappar direkt vattnet när luft kommer till den
 
Jag börjar tro att det är backventilen som bråkar. Primade upp den och den tappade trycket direkt.

Har haft vattnet igång när den har gått någon minut på 2 bar och sen droppat ner till 0 och upp igen. För det var när jag tvättade bilen. Så här fungerat hjälpligt men nu suger den inte upp något alls.


Frågan är hur jag kommer åt backventilen? Jag har bara ett litet rör med ett lock som kommer upp i trädgården.
 
Då borde det sitta en brunnsadapter en bit ner i röret. Och i så fall har den en gänga där man kan skruva i ett rör för att lyfta slangen.
 
H
Det ser så här i hålet där kopplingen sitter i foderröret och vid pilen så är det en invändig gänga, troligtvis 1 tum( 25mm ). För att lyfta så har man ett rör som har gänga längst ner som gängas in i kopplingen och lyfter. den kan sitat rätt bra så att ta i ordentligt kan det bli. OBS På lyftröret högst upp ska det vara ett T för att du inte ska kunna tappa röret/slangen då får du aldrig upp det igen
 
  • Illustration av en koppling i ett foderrör med invändig gänga markerad med en pil, samt lyftrör utan T-handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
uppdatering: Efter att ha försökt med det mesta så testade jag riva ner pumpen för att kolla hur de såg ut..

ja där va inte så mycket kvar av impellerbladen eller drivningen till dem, så inte konstigt jag inte får något tryck.. så nu blir det en ny jetpump istället

tack för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.