Vi köpte en tomt med en gammal sommarstuga på i höstas, taxerad som "Småhusenhet. bebyggd (220)". Idag var jag inne på Lantmäteriet och tittade runt lite och upptäckte då att fastigheten är omtaxerad till "Småhusenhet, tomtmark (210)". Den tidigare ägaren pratade om att sommarstugan var i rivningsskick (vilket också stämmer), men han nämnde aldrig någonting om att ändra typkod, vilket han ju måste ha gjort i samband med deklaration utan att meddela oss (antar jag?).
Spontant känner jag att detta ställer till det för oss, då vi har haft renovering av befintlig stuga som en plan B om bygglovet inte går som vi tänkt.

Någon som vet hur vi ska tänka/handla i denna situation? Vill inte rota i något i onödan, men har försökt läsa runt på skatteverket och lantmäteriet utan att hitta något av relevans.
 
Typkoden är en rent skatteteknisk sak, så den ska inte påverka bygglov t ex.
Dock betalar man väl fastighetsskatt för obebyggda tomter istället för kommunal fastighetsavgift? Vad som blir billigast för er vet jag inte, men det om skatten blir hög så kanske typkod 213 hade varit bättre...

Tyvärr brukar alla banker titta på typkoden och i många fall bara belåna rena småhusfastigheter. Men om ni redan har köpt och belånat och inte tänker byta bank inom en snar framtid så borde det inte spela någon roll.
 
useless useless skrev:
Typkoden är en rent skatteteknisk sak, så den ska inte påverka bygglov t ex.
Dock betalar man väl fastighetsskatt för obebyggda tomter istället för kommunal fastighetsavgift? Vad som blir billigast för er vet jag inte, men det om skatten blir hög så kanske typkod 213 hade varit bättre...

Tyvärr brukar alla banker titta på typkoden och i många fall bara belåna rena småhusfastigheter. Men om ni redan har köpt och belånat och inte tänker byta bank inom en snar framtid så borde det inte spela någon roll.
Ok, tack så mycket! Tomten är inte belånad så det är inget problem, är väl isåfall om det skulle kunna påverka ett eventuellt framtida byggkreditiv, men det har vi problem med oavsett så där känns det inte som att det gör varken till eller från ändå :)

Vi behöver alltså inte oroa oss för att det kommer påverka bygglovet? Det är det viktigaste. Om det skulle visa sig påverka bygglovsansökan negativt, vet du om det går att överklaga ändringen och yrka på att ändringen genomfördes efter köpet?
 
harry73
Ni kan eventuellt informera säljaren att tomten inte är i samma skick som vid kontraktskrivningen och att ni kommer att kräva eventuella merkostnader pga detta som skadestånd.

Hur ni ska utforma detta på ett korrekt sätt vet jag inte
 
Ring och fråga om det har någon betydelse. Ändra kod isf.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Hemmakatten
Alla småhus har numera samma typkod, 210 oavsett om det är fritidshus eller ej. Anledningen till bytet är att de flesta fritidshus går att bo i året om och det är många fritidshusområden som håller på att bli permanentade
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Alla småhus har numera samma typkod, 210 oavsett om det är fritidshus eller ej. Anledningen till bytet är att de flesta fritidshus går att bo i året om och det är många fritidshusområden som håller på att bli permanentade
Visste inte detta, men det är heller inte problemet här. Kanske var otydlig, det som oroar mig är att det ändrats från bebyggt till obebyggt, dvs enligt papper finns inte längre någon befintlig byggnad att renovera om vi skulle vilja det. Eftersom kommunen är hyfsat negativt inställda till nybygge på just denna tomt har vi hela tiden haft renovering av gamla stugan som ett litet safe card, men om stugan helt plötsligt inte existerar i några register är jag orolig att vår plan B försvunnit och i värsta fall står vi där med en tomt vi bara kan tälta på.. :)
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Alla småhus har numera samma typkod, 210 oavsett om det är fritidshus eller ej. Anledningen till bytet är att de flesta fritidshus går att bo i året om och det är många fritidshusområden som håller på att bli permanentade
Är det inte så att alla bebyggda småhusfastigheter har 220 istället för 220 eller 221 som tidigare?

Edit: Jag hittade infon hos skatteverket.

Ingen särskild typkod för fritidshus



Från och med 2015 kommer småhus för permanentboende och fritidsboende båda att ha typkod 220 (småhusenhet, bebyggd). Obebyggd tomtmark kommer att få typkod 210 (småhusenhet, tomtmark) oavsett om den ska bebyggas med permanent- eller fritidshus.


https://www.skatteverket.se/privat/...koderforsmahus.4.46ae6b26141980f1e2d3a0a.html
 
  • Gilla
Alexkidd
  • Laddar…
Hemmakatten
Ja, du har förstås rätt, useless. Jag blandade felaktigt ihop koderna.

Ett beslut av skattemyndigheten går att överklaga. Ett hus med taxeringsvärde om mindre än 50.000 åsätts inget värde alls. Kan det vara så att man i tidigare fastighetsdeklarationer medvetet försökt att få ett så lågt taxvärde som möjligt. I så fall borde man försöka få upp taxvärdet genom fotografier, utsagor mm.
 
  • Gilla
Alexkidd
  • Laddar…
Tack så mycket för alla svar!

Jag misstänker att de velat få ner taxeringsvärdet genom att hävda att stugan inte finns. Stugan är väldigt nedgången och saknar delar av väggar tex, är antagligen helt genomrutten osv, så det är ju inte helt fel tänkt. Men finns den där så går den ju fortfarande att "renovera" om vi inte får något bygglov för nybygge. Svårt att hävda att vi ska renovera ett hus som inte finns hehe.

Ska gräva lite mer i det här, kanske onödigt att måla fan på väggen redan nu :)
 
Huset finns ju i verkligheten. Koder på ett papper är då sekundärt. Oroa dig inte
 
  • Gilla
Alexkidd
  • Laddar…
A Alexkidd skrev:
Jag misstänker att de velat få ner taxeringsvärdet genom att hävda att stugan inte finns.
Fast typar man om till en obebyggd tomt så får man betala fastighetsskatt istället för fastighetsavgift, så det är inte alls säkert att det blir billigare.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Men, oavsett vilket så är det fel av tidigare ägare att ändra saker som påverkar fastigheten efter att ni har skrivit kontrakt. Så jag håller med @harry73 om att ni ska meddela säljaren att fastigheten inte längre motsvarar det ni avtalade om från början och om ändringen av typkod ställer till problem för er eller om det medför merkostnader att byta tillbaks så kan ni komma att kräva ersättning från dom.
 
  • Gilla
Alexkidd och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men, oavsett vilket så är det fel av tidigare ägare att ändra saker som påverkar fastigheten efter att ni har skrivit kontrakt. Så jag håller med @harry73 om att ni ska meddela säljaren att fastigheten inte längre motsvarar det ni avtalade om från början och om ändringen av typkod ställer till problem för er eller om det medför merkostnader att byta tillbaks så kan ni komma att kräva ersättning från dom.
Men det kostar inget att taxera om en fastighet. Bara att skicka in en blankett till skatteverket.

Ring till skatteverket och fråga om orsaken till att den blivit omtypad, ifall det är tidigare ägaren eller SKV som bedömt att den ska ändras.

Är det ett hus med tax.värde under 50 000? De gjorde något för inte så länge sedan med koderna för de husen. Verkar som systemet inte skiljde ordentligt på värde under 50 000 (vilket taxeras som noll) och noll som i att inget hus har taxerats alls. Så om man inte kollade blanketten ordentligt kunde de bli automatiskt omtypade till obebygda iställed för den nyskapade kategorin 213.

Men som sagt: SKVs typkod har inte ett jota att göra med om byggnämnden enligt PBL kommer se det som renovering av ett befintligt hus eller inte. Det beror av vad som faktiskt finns på tomten - den fysiska verkligheten.
 
R Räknenisse skrev:
Men det kostar inget att taxera om en fastighet. Bara att skicka in en blankett till skatteverket.

Ring till skatteverket och fråga om orsaken till att den blivit omtypad, ifall det är tidigare ägaren eller SKV som bedömt att den ska ändras.

Är det ett hus med tax.värde under 50 000? De gjorde något för inte så länge sedan med koderna för de husen. Verkar som systemet inte skiljde ordentligt på värde under 50 000 (vilket taxeras som noll) och noll som i att inget hus har taxerats alls. Så om man inte kollade blanketten ordentligt kunde de bli automatiskt omtypade till obebygda iställed för den nyskapade kategorin 213.

Men som sagt: SKVs typkod har inte ett jota att göra med om byggnämnden enligt PBL kommer se det som renovering av ett befintligt hus eller inte. Det beror av vad som faktiskt finns på tomten - den fysiska verkligheten.
Tack så jättemycket! Huset var taxerat till ca 300.000 så det kan inte ha med det att göra. Lagfarten var ju baserad på tomtens och huset sammanlagda taxeringsvärde, så det känns ju snopet även i det avseendet att husvärdet försvann. Hade ju blivit en lägre lagfartskostnad idag liksom.

Får ringa skatteverket och höra helt enkelt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.