Hej på er!

En helt nykomlig på forumet som ska till o bygga hus.

Suttit o funderat på hur jag ska värma mitt garage, tanken slog mig att använda utluften från ivt 490 via kulvert till garaget. Har nåon erfarenhet av detta!?? Bör ju iaf få temperaturen på rätt sida av nollan vintertid + väldigt bra ventilation i garaget.

//Davve.
 
Hej

Mycket smart idé men frågan är om du verkligen kan få upp tempen över nollan. Vår avluft håller c:a 3-5 grader normalt, kan det räcka tror du?

En annan idé vore att släppa ut avluften på vinden för att göra den varmare. Men det kanske kan bli fuktproblem av det ?

/Klein
 
Rent tekniskt borde det ju gå, men vad ger pumpen för lägst temperatur på avluften?

Bara ett fåtal plusgrader är ju inte kul på sommaren t ex, men det blir ju iofs ett svalt och bra förvaringsutrymme för mat eller dylikt. :)
 
Man kan ju alltid sätta ett spjäll så att man kan blåsa ut luften i tomma intet under sommaren ifall man tycker att det blir för kallt.

/Klein
 
Ja eller helt enkelt leda den i huset under sommaren. Vi hade tokvarmt (+30C) som värst under denna vackra sommar. Man bör väl kolla upp kondensproblemen...
 
Jo, men tänk på att denna luft är "dålig" så att leda in den i huset är kanske inte bra. Viktigt det du sa om kondensproblem. Avluftsröret måste vara isolerat för att motverka kondens både vinter som sommar eftersom röret kommer antagligen att dras genom varma utrymmen, men problemet är väl värre på sommaren.

/Klein
 
Ja, tåls att kollas upp! Isf. får man isolera röret osv. Vad har du för pump som lämnar 3-5 grader Klein? Var går den luften ut?
 
Ang. temp på avluften...har en ES480 där ligger avluften(luften ut från värmepumpen) på 4-8grC vid vv-beredning och 2-4grC vid husvärme drift.

Men så är det ju faktiskt så att värmepumpen inte jobbar hela tiden för min del. Så stora delar av dygnet går luften rakt ut utan återvinning.

Logg finns på http://medlem.spray.se/tangring/
 
Jag har en nibe 360 och kör nu på vintern med reducerad fläkthastighet. Vid normal fläkthastighet får jag högre avluftstemp (5-8 grader ungefär).

/Klein
 
Värma garage?
Borde funka min avluft/frånluft håller ca 15-17 grader, hur skall man bygga en isolerad värmekulvert kulvert? Spiro eller plaströr, diameter, isolering mineralull?? hur mycket tappar man i energi per meter, behöver man extrafläkt?
Många frågor, intressant om nånn har erfarenheter??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.