Vi ska förmodligen bygga ett LB-hus (Tornugglan). Är det någon som kan dela med sig erfarenheter, såväl positiva som negativa, av LB Hus? Vi har fått ett väldigt bra intryck av dem hittills...
 
Det har skrivits mycket om LB-hus och ugglanserien på forumet så använd sökfunktionen.

Är själv på gång med Pärlugglan och det ända som kanske är negativt är att möjligheten att ändra är begränsad lika så tillvalen, vilket påstås skall pressa priset, men trivs man med grundlayouten så går det mesta övriga att göra upp med snickarna på plats.

Återekom gärna om ni har detaljfrågor ;)
 
Tycker det verkar som om LB-hus ligger ca 200 000- 250 000 dyrare än motsvarande hus hos typ Myresjöhus och Eksjöhus. Har inte lusläst deras leveransbeskrivning så man kanske finner anledningen där eller.........
 
Vi bygger med LB och det fungerar bra. Ang. jämförelsen av pris så kan jag inte uttala mig om eksjöhus, men då det gäller myresjö så tycker jag, baserat på de offerter vi fick, att LB är billigare än myresjö.
 
Vi valde Duvhöken från LB-hus eftersom de hade platta på mark (jämfört med Smålandsvillan som vi oxå tittade på), totalentreprenad samt var billigare än motsvarande Eksjöhus/Myresjöhus). Hittills har allt fungerat bra med säljkontoret, grunden läggs prel. i Juni, Huset kommer i Augusti och inflyttning i November.
 
Har just letat efter Duvhöken på LB-hus hemsida men inte hittat den. Är det ett 1-plan eller 1.5-plans hus?
 
Duvhöken har utgått nyligen.
 
Hej!
Vi kommer att bygga LB-hus Jorduggla, bygglov är inlämnat. Så fort bygglovet är godkänt så gör vi avrop på huset. Har vi tur så kanske vi kan flytta in till jul.
Än så länge tycker jag att LB-hus känns som ett prisvärt alternativ. Grundstandarden känns helt OK, givetvis vill man göra en del tillval men det vill man ju oftast oavsett vilken leverantör man väljer.


/ Anna
 
Duvhöken var ett 1 1/2 -plans "budgethus" (118 kvm nere, oinredd ÖV) som bara fanns i ett år, det utgick strax efter vi skrivit på, varför vet jag inte. När vi jämförde med en Smålandsvilla av motsvarande storlek så var prisskillnaden marginell.

/Jerker
 
Har just fått redan på (av säljaren) att Myresjöhus lägger på ca 100 000 på priset för att dom erbjuder Total entreprenad. Gäller samma för LB-hus och de andra husföretag som erbjuder denna tjänst?
 
annaper skrev:
Hej!
Så fort bygglovet är godkänt så gör vi avrop på huset. Har vi tur så kanske vi kan flytta in till jul.
Vi fick bygglov 15/3 och har avropsdatum 23/3 och prel. slutbesiktning 1/12, så har ni inget bygglov än så räkna 32 veckor plus 3-4 veckor för semester från avrop till slutbesikning. Tror tyvärr inte på inflyttning före jul för er del. :-[

pessimistkonsult
Patric
 
ante100 skrev:
Har just fått redan på (av säljaren) att Myresjöhus lägger på ca 100 000 på priset för att dom erbjuder Total entreprenad. Gäller samma för LB-hus och de andra husföretag som erbjuder denna tjänst?
LB-hus kör normalt med Total entreprenad, ev pålägg för denna entreprenad-form ligger i grundpriset och diskuteras inte. Vill man ha annan delning så finns vad LB kallar Nästan NyckelFärdigt, dvs du målar, kalklar och lägger golv etc själv men prisavdraget gör det knappast lönsamt.
 
Vi ska bygga ett "Svalan special". Det är i princip två LB-Hus (1 1/2 plan + en 1 plan vinkeldel) som är ihopsatta till ett. Planlösningen är helt omgjord med bla gavelentre. Vi fick arkitekthjälp från början och det har fungerat bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.