F
Hej! Vi har gjort en tillbyggnad med nytt badrum, däri byggde vi en bastu enl. entreprenörens rekommendationer. Vi har haft två besiktningsmän här som anser att bastun inte är tillräckligt byggt "rum i rum" och således bör rivas och byggas om. Jag själv skulle vilja ha lite mer kött på benen innan vi börjar riva hela bastun i det nya badrummet. Glasmästaren har inte heller lyckats riktigt så där skall glaset bort i vilket fall, men åtgärderna den ena byggingenjören föreslår är att ta ner all panel och slå på en 45, därtill isolering mot ytterväggen och sedan på med panelen igen. Detta ger oss en mindre bastu och vi tycker att den är fint gjord inuti så vi skulle vilja slippa riva om det går. Kan någon kunnig inom bastu hjälpa oss lite med hur vi skall hantera detta och vilka risker som finns med nuvarande konstruktion? Det är inte någon speciell bastufolie satt. Jag _tror_ konstruktionen är yttervägg isolering- plast - kortling - osb - kortling - panel. Se bilder.

Sedan finns det en fråga till, i dagsläget har vi en huvudentreprenör, som har en underleverantör som är glasmästaren. Avståndet i "brytet" är 13mm vilket gör att mycket värme kommer ut, vad jag har förstått så är 3-4mm att önska i ett liknande bryt. Glasmästaren hävdar att det inte går att komma närmare med dörren då det inte är byggt i 45 grader, utan 55 grader, vilket gör att det inte finns några gångjärn som kommer närmare, huvudentreprenören hävdar att det är upp till glasmästaren att lösa det och så har det pågått i 8 månader nu. Finns det några idéer på hur vi kan komma vidare?
 
  • Bilden visar en bastu med träpaneler, glasdörr och en vedeldad bastuugn i ett modernt badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en oavslutad bastu med öppen takkonstruktion och osynlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggnadsfas av en bastu med öppen takstol, isoleringsmaterial synligt och träpaneler på väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre hörn av bastu med OSB-skivor och träpanel samt synlig isolering och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av bastuväggens panel mot en osb-skiva som kan ha konstruktionsbrister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en oavslutad bastubyggnad med öppen isolering och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ofärdig bastukonstruktion med OSB-skivor i ett rum med kaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anne-maaria
  • Laddar…
F
Inser att jag behöver förtydliga här, när jag skriver att "Vi" har byggt, så menar jag att entreprenören har byggt. Vi har inte byggt någonting här utan det är huvudentreprenör som har helhetsansvaret.
 
Nja, man kan ju säga at detta är varken rum-i-rum eller etter finsk standard. Om det skapar problem är jag inte säker på.
Du har intakt och tät dampspärre mot ytterväggsisolation, så några skador där får du inte. Det som jag tycker är konstigt är att de har valt att lägga kortlingene horisontalt bakom OSB:n. Hadde dom lagt de vertikalt så hadde det ju varit en ventilerad spalt bakom OSB, du har ju ett rum över takisolation som jag hoppas är öppen mot angränsande rum.
OSB är ju relativt ängtätt och spalten mellan panel och OSB ser ut att vara öppen uppåt, så både panel och OSB torkar.
Så om det rummet över bastutak är ventilerad så tror jag att skadepotetialet är begränsat.
Men det är inte "riktigt" byggt oavsett vilka instruktioner man ser på.
Största problemet är nog att du har två tätä eller nästan täta skikt i samma vägg utan ventilerad spalt mellan.
Om man känner att detta måste åtgärdas så är det väl bara panel och OSB som ska bort, samt kortlingarna som ska ersättas med vertikala dito i iaf 25mm tjocka och så att spalten är öppen överst.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Fixedgear
  • Laddar…
tommib
Svårt att se exakt vad som är gjort där men är där någon ångspärr eller liknande mot ytterväggarna? Ni är helt beroende av att den är intakt för att undvika skador i yttervägg. Det ser också väldigt märkligt ut att det är uppvikt tätskikt på OSBn. Hur är det gjort bakom kaklet i badrumsdelen? Är det satt direkt på OSB? Eller är det någon träfiberskiva? Är det ens ett duschutrymme?

Jag tycker taket ser väldigt riskabelt ut om där inte är någon folie. Det är öppet till ovanliggande bjälklag och således stor risk för fuktskada. Utrymmet ovan ser inte ut att vara ventilerat, det är ju till och med tätskiktat ut mot "rummet" på den lilla kanten. Det finns visserligen ett frånluftsrör men det kommer inte hindra varm vattenånga från att tränga upp ovan bastun.
 
  • Gilla
Fixedgear
  • Laddar…
wildeside
Jag skulle lyssna på besiktningsmännen dom är till för att du ska få en bra och tät konstruktion av tillbygget.
Själv skulle jag inte godkänna den där varianten, finns för många riskmoment.
Samtidigt när dom gör ändringarna för att det ska bli en bättre konstruktion så kan glasmästaren vara med och bestämma hur det ska bli en tätare dörr.
Som huvud entreprenör räcker det inte att skylla på en under entreprenör,
utan han bör lösa problemet så att kunden blir nöjd inom rimliga gränser förstås.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Näst sista bild så visas det ju tydligt at det är plastat på vägg. Kortlinger och OSB är monterade på detta. Men helt enig, konstruktionen är märklig, OSB lagt så under panel tror jag fungerer OK men jag skulle också ha monterat folie i tak så som det är byggt nu.
Som sagt utrymmet över bastutak måste ha minst ett par ventiler ut mot angränsande rum
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Fixedgear
  • Laddar…
tommib
Jo, det är plastat. Frågan är vilken kvalitet den där plasten håller samt hur noga man har varit att inte skada den. OSB är inte särskilt ångtätt och just nu är den där plasten det enda skyddet ytterväggen har mot ångtrycket från bastun (som kan vara väldigt högt). Dessutom kommer plasten påverkas av uppvärmning från bastun pga avsaknad isolering på insidan vilket sannolikt förkortar dess livslängd än mer.

Varför har man byggt så från början? Det känns som en dum konstruktion från start...
 
  • Gilla
Fixedgear
  • Laddar…
Ja, det är en ngt märklig konstruktion. Nästan som att de har sett på alla olika byggmetoder/rekommendationer och så försökt att bygga så att de inte träffat ngn av de. Inte ens delvis.
Men tror inte värmen är ett problem för plasten, det är ju panel, liten luftspalt, OSB och liten spalt til, så temperaturen stiger nog inte så mycket vid plasten.
Ja man får verkligen hoppas på att spärren är tät och tejpat.
Ang. Ångtätheten, jag vet ärligt talat inte hur mycket en 10-12mm OSB släpper vid "vanlig" användning, är ju träflis med relativt stor andel lim. Men hadde ju inte byggt så själv.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Fixedgear
  • Laddar…
Det finns ju duschdörrar som är täta, de har ju då metallgångjärn som går hela vägen, frågan är om de funkar med det glas som används till bastudörr? Annars är väl alternativet att vända på dörren, så att gångjärnet är åt andra hållet, då bör det gå att få det mycket tightare.
 
  • Gilla
Bowser och 1 till
  • Laddar…
F
Tack för alla svar! Bilder längst ner där jag har försökt redovisa nuvarande konstruktion. Vi vill ju såklart inte minska bastun mer än nödvändigt. Vad är smartast i detta läget? Skall väggarna kläs in i bastufolie också och bygga en tät "låda" kring de 4 väggarna?

tommib tommib skrev:
Svårt att se exakt vad som är gjort där men är där någon ångspärr eller liknande mot ytterväggarna? Ni är helt beroende av att den är intakt för att undvika skador i yttervägg. Det ser också väldigt märkligt ut att det är uppvikt tätskikt på OSBn. Hur är det gjort bakom kaklet i badrumsdelen? Är det satt direkt på OSB? Eller är det någon träfiberskiva? Är det ens ett duschutrymme?

Jag tycker taket ser väldigt riskabelt ut om där inte är någon folie. Det är öppet till ovanliggande bjälklag och således stor risk för fuktskada. Utrymmet ovan ser inte ut att vara ventilerat, det är ju till och med tätskiktat ut mot "rummet" på den lilla kanten. Det finns visserligen ett frånluftsrör men det kommer inte hindra varm vattenånga från att tränga upp ovan bastun.

När jag försöker reda i detta så är detta konstruktionen jag kommer fram till. Det är ingen bastufolie utan någon slags plast i taket. Detta tror jag är "låst" längs kanterna med kortlingar eller liknande. Två av bilderna är tagna in i det högra ventilhålet som luftar utrymmet ovan. Det vänstra ventilhålet är ett rör som går från taket längst i bastun och ventileras ut i badrummet för att få till diagonalt luftflöde. Som det är nu så är utrymmet ovanför plasten i taket helt öppet in mot bjälklaget med isolering och ovanför innertaket i badrummet

tommib tommib skrev:
Svårt att se exakt vad som är gjort där men är där någon ångspärr eller liknande mot ytterväggarna? Ni är helt beroende av att den är intakt för att undvika skador i yttervägg. Det ser också väldigt märkligt ut att det är uppvikt tätskikt på OSBn. Hur är det gjort bakom kaklet i badrumsdelen? Är det satt direkt på OSB? Eller är det någon träfiberskiva? Är det ens ett duschutrymme?

Jag tycker taket ser väldigt riskabelt ut om där inte är någon folie. Det är öppet till ovanliggande bjälklag och således stor risk för fuktskada. Utrymmet ovan ser inte ut att vara ventilerat, det är ju till och med tätskiktat ut mot "rummet" på den lilla kanten. Det finns visserligen ett frånluftsrör men det kommer inte hindra varm vattenånga från att tränga upp ovan bastun.
Duschutrymmet är på andra sidan den lilla gråa väggen. Nej precis, det känns inte som att det blir tätt detta. Jag tror dom har tänkt att reglarna skall ha någon slags tätande förmåga också.

tommib tommib skrev:
Varför har man byggt så från början? Det känns som en dum konstruktion från start...
Lite orutin på reglerna tror jag.



. 3D-modell av bastukonstruktion med olika lager av material som panel, plast, och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastutak under konstruktion med isolering och synliga träreglar, täckt delvis av plastfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utrymme ovanför ett bastutak med synlig isolering, plast, rör och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-konstruktionsritning av en bastu med synligt taklager, ventilationsrör och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Anna_H Anna_H skrev:
Det finns ju duschdörrar som är täta, de har ju då metallgångjärn som går hela vägen, frågan är om de funkar med det glas som används till bastudörr? Annars är väl alternativet att vända på dörren, så att gångjärnet är åt andra hållet, då bör det gå att få det mycket tightare.
Tack för svaret. Det är inget dumt alternativ faktiskt. Man skulle då kunna göra dörren snäppet mindre (Den är i största laget nu) och ha två fasta skivor som möts i brytet.
 
Bowser
Uppviket av tätskiktet mot osb är fel, schönox tillåter inte träbaseradskiva som underlag för deras duk.
 
  • Gilla
Fixedgear
  • Laddar…
F
Bowser Bowser skrev:
Uppviket av tätskiktet mot osb är fel, schönox tillåter inte träbaseradskiva som underlag för deras duk.
Tack för svaret.
Tror du det kan bli problem i framtiden? Utrymmet är sällan blött utan egentligen bara när vi rengör och har vatten på aggregatet.
 
F
D drsakke skrev:
Om man känner att detta måste åtgärdas så är det väl bara panel och OSB som ska bort, samt kortlingarna som ska ersättas med vertikala dito i iaf 25mm tjocka och så att spalten är öppen överst.
Mvh
Sakke
Du tänker att ångan som kommer ut genom panelen stiger upp till det ventilerade utrymmet ovanför bastun och sen ut genom ventileringen? Behöver man klä in med plast på ovansidan mot bjälklaget då så att ångan inte kommer någonstans? Hade man gjort det rakt av bara som det är nu så hade väl ångan hamnat i bjälklaget som jag förstår det och det är väl det dom hade tänkte förhindra med plasten på taket och brädorna som ligger som en ram runt.
 
Stickan56
Jag förstår inte diskussionen.
Om besiktningsmannen inte godkänner bygget
så finns det bara en sak för leverantören att göra.

Gör om gör rätt.

Stickan
 
  • Gilla
Fixedgear
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.