BirgitS
Att ha kökshalvön som i senaste förslaget tror jag inte är bra eftersom det blockerar passagen mellan matbordet och vardagsrummet, man får snirkla sig förbi och öppningen mot vardagsrummet blir för smal för att man ska kunna mötas där obehindrat. Det känns inte som en öppen planlösning utan som att man har försökt stänga till om köket så att inga gäster ska ta sig in där. Finns liksom ingen anledning till att några gäster ska sitta där heller eftersom de bara ser ryggen på dem som gör klart maten.

Om ni vill ha köket i högra delen kanske dörren till groventrén kan placeras nära vardagsrummet så att raden av köksskåp inte behöver brytas av för en dörr utan kan bli sammanhängande..

Dusch i tvättstugan?
Då blir det ett våtrum och vattenrören får inte komma upp genom golvet. Kräver väl även en tröskel som tätskiktet kan vikas upp mot och så bäst att kolla att det finns skjutdörrar som fungerar med tröskel.
 
Redigerat:
Jag har en enkel fråga.

Hade en köksö med plats för 3-4 personer funkat som frukostbord?

Har fått en tanke nu....
 
J Jarlsgård skrev:
Jag har en enkel fråga.

Hade en köksö med plats för 3-4 personer funkat som frukostbord?

Har fått en tanke nu....
Vi gjorde ett kök med stor köksö med plats för fem då alla barnen ff bodde hemma. Fungerade utmärkt. Hade då middagsbordet i rummet utanför köket, men vi åt nästan alla måltider vid den ön (2000x900 med 300 överhäng). Valet av barstol är viktig så man sitter bekvämt men då funkar det bra.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Jag har en enkel fråga.

Hade en köksö med plats för 3-4 personer funkat som frukostbord?

Har fått en tanke nu....
Ja det skulle fungera om helheten i övrigt blir bra. Vad har du för tanke? =)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Att ha kökshalvön som i senaste förslaget tror jag inte är bra eftersom det blockerar passagen mellan matbordet och vardagsrummet, man får snirkla sig förbi och öppningen mot vardagsrummet blir för smal för att man ska kunna mötas där obehindrat. Det känns inte som en öppen planlösning utan som att man har försökt stänga till om köket så att inga gäster ska ta sig in där. Finns liksom ingen anledning till att några gäster ska sitta där heller eftersom de bara ser ryggen på dem som gör klart maten.

Om ni vill ha köket i högra delen kanske dörren till groventrén kan placeras nära vardagsrummet så att raden av köksskåp inte behöver brytas av för en dörr utan kan bli sammanhängande..

Dusch i tvättstugan?
Då blir det ett våtrum och vattenrören får inte komma upp genom golvet. Kräver väl även en tröskel som tätskiktet kan vikas upp mot och så bäst att kolla att det finns skjutdörrar som fungerar med tröskel.
Nej jag håller med om att det inte känns 100 att ha det på det sättet, därför jag är så tacksam för alla nya ideer och infallsvinklar ni kommer med. Huset är ett arv så man har ju en bild av hur det har sett ut tidigare och då fastnar jag tyvärr i tankebanorna av hur det har varit tidigare. Så jag försöker ha ett öppet sinne och tror att det finns jättemycket bättre lösningar än det vi kom med. Som sagt L-kök i den vänstra delen känns som något man kan laborera kring. Det är som sagt lite mer bänkyta vi känner att vi skulle behöva.

Ja vi skulle vilja ha en dusch i tvättstugan, då vi är ute och grejar mycket både i trädgården och skogen. Vore då skönt att slippa ta sig upp till övervåningen för att ta en dusch. Så en duschkabin känns som en bra lösning i tvättstugan. Men det blir kanske som du säger massor av merarbete för att få det att fungera.
 
Charlie2 Charlie2 skrev:
Vi gjorde ett kök med stor köksö med plats för fem då alla barnen ff bodde hemma. Fungerade utmärkt. Hade då middagsbordet i rummet utanför köket, men vi åt nästan alla måltider vid den ön (2000x900 med 300 överhäng). Valet av barstol är viktig så man sitter bekvämt men då funkar det bra.
Okej ja det skulle kunna vara ett bra alternativ. Ska fundera lite kring hur man skulle kunna få till det.
 
J Jarlsgård skrev:
Jag gillade inte den sista layouten alls faktiskt.. tyckte den kändes rörig :thinking:

Satt alla fönster på samma höjd?

Jag hade nog gjort ett U vid den vänstra delen, satt kyl/frys bredvid murstocken och sedan haft en grundare hylla längs med murstocken.

Om ni lagar mat och bakar såpass mkt som du säger kanske ni ska överväga att ha ugnen i ett bänkskåp under hällen istället för att vinna 60cm i bänkyta?

Jag finner rummet lite lurigt, hade det varit 20cm bredare så hade det varit mycket lättare ! :rolleyes:
Jag känner att jag måste kolla upp höjden på fönstren, var ett tag sedan vi var i huset men vill minnas att det var 80 cm, är dock säker på att dem sitter på samma höjd allihop.

Ja vi har inga problem med att ha ugnen i ett bänkskåp om det inte går att lösa på annat sätt.

Att det är klurigt kan jag absolut hålla med om!
 
Okej, jag har inte stenkoll på alla måtten så ta denna skissen med en nypa salt!

Skiss av husplan med markerade rum som kök, vardagsrum och badrum, ej exakta mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Är fönstren utåtgående?
Annars blir det svårt att ha bänkskåp framför dem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är fönstren utåtgående?
Annars blir det svårt att ha bänkskåp framför dem.
Skulle tro det. Tror tom det är kopplade 2 luft fönster med tanke på utformningen av huset.

Farstun, dubbla murstockar och symmetrisk fönstersättning gör att jag skulle säga att detta huset är byggt absolut senast 1920-talet :thinking::)


Så med den bilden av huset, så slänger jag in en till tanke!

Istället för att ha tvättstuga i utbyggnaden (om ni fortfarande vill göra den) så varför inte göra en typ glasveranda till köket istället med frukostbord?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är fönstren utåtgående?
Annars blir det svårt att ha bänkskåp framför dem.
Ja fönstren är utåtgående som @Jarlsgård säger.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Skulle tro det. Tror tom det är kopplade 2 luft fönster med tanke på utformningen av huset.

Farstun, dubbla murstockar och symmetrisk fönstersättning gör att jag skulle säga att detta huset är byggt absolut senast 1920-talet :thinking::)


Så med den bilden av huset, så slänger jag in en till tanke!

Istället för att ha tvättstuga i utbyggnaden (om ni fortfarande vill göra den) så varför inte göra en typ glasveranda till köket istället med frukostbord?
Du har rätt i att huset är byggt innan 1920-talet, för på ena murstocken uppe på vinden är det skrivet år 1911.

Angående ditt första förslag så kanske det är åt det hållet man ska gå och försöka låta köket vara ett del av det stora rummet.

Jag tänker mig dock att det är skönt att ha en groventre eftersom det är den vägen vi kommer använda som ingång till vardags eller hur man ska säga.

Tanken med glasveranda har vi redan tänkt på och då vi planerar att ha en träaltan utanför dörren på den västra fasaden alltså ut från stora rummet så kanske vi skulle vilja ha en inglasad del där som man kan utnyttja med plats för matbord.
 
Arkitektoniska ritningar av husets fasader och planlösningar, indikerar plats för träaltan med inglasat parti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag klistrar in en bild på hur vi har tänkt att fasaderna ska se ut. Det är på baksidan av huset vi har tänkt att ha en träaltan med ett parti som är inglasat då det är där vi kommer ha kvällssol.
 
Var är/kommer parkeringen vara i förhållande till huset?
 
J Jarlsgård skrev:
Var är/kommer parkeringen vara i förhållande till huset?
Garaget ligger ca 50 meter från huset från den norra fasaden. Men vi kommer ställa/ha bilen utanför den tilltänkta utbyggnaden alltså utanför tvättstugan ganska ofta, den ytan används som parkering för stunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.