Som konkret svar på din fråga så spelar det ingen roll hur man gör. Det kommer aldrig att bli en "godkänd" lösning. Det du kan göra i det här läget är väl att fråga om du får bygga in rören och sen bara kalla det en kosmetisk uppsnyggning om du kaklar eller vad du nu gör.
 
S Stefan1972 skrev:
Som konkret svar på din fråga så spelar det ingen roll hur man gör. Det kommer aldrig att bli en "godkänd" lösning. Det du kan göra i det här läget är väl att fråga om du får bygga in rören och sen bara kalla det en kosmetisk uppsnyggning om du kaklar eller vad du nu gör.
Tack för ett bra svar. Men om man då bortser från godkännandet. Vilket inte kan vara helt ovanligt i gamla badrum och de rekommendationerna ändras ju titt som tätt. Vad bör göras för att göra det så säkert som möjligt?
 
Säkert och säkert. Man får göra skillnad på kraven och vad som fungerar och inte. Som det är gjort idag fungerar det antagligen utmärkt. Vill man renovera fullt ut så blir det antagligen ihop med stamrenovering och man får då allt enligt gällande krav. Det är ju dock inget som säger att det blir bättre men det uppfyller som sagt kraven.
 
S Stefan1972 skrev:
Säkert och säkert. Man får göra skillnad på kraven och vad som fungerar och inte. Som det är gjort idag fungerar det antagligen utmärkt. Vill man renovera fullt ut så blir det antagligen ihop med stamrenovering och man får då allt enligt gällande krav. Det är ju dock inget som säger att det blir bättre men det uppfyller som sagt kraven.
Med säkert menar jag en lösning där man snabbt upptäcker om det är problem. Lite vatten har ingen dött av. Men om det står i dagar eller veckor och smårinner utan att man vet om det kan det bli värre.
 
Jo du kan bygga in rören i en låda eller slits, som det ofta kallas. Du sätter tätskikt på utsidan, som om det vore en vägg. Botten på slitsen skall vara vattentät, med läckageindikering. Indikeringen löser man oftast med ett skvallerrör ut mot golvet, så man ser om något börjar läcka där inne. Sätt en inspektionslucka på slitsen i höjd med rörkopplingarna.

Det där med tätt golv i slitsen. Det skall ju då vara manschetter även inne i slitsen. Det problemet löser "alla" med lite fusk. antingen tillverkar man en manschett av lite tätskikts folie eller kantband. Eller så målar man bara upp en bit på rören med tätskikts "gummi". Det är inte en godkänd metod, och det skulle definitivt inte vara lämplig där man har regelbunden vattenbegjutning. Men ingen skulle demontera stamledningarna bara för att kränga på en manschett. Jag tror att det ibland löses genom att man tar en manschett och skär upp den, limmar och tätar efter konstens regler, sedan en till som man sätter med skarven åt ett annat håll.

Men här i slitsbotten kommer det aldrig något vatten förrän en koppling börjar läcka, och det skall man upptäcka snabbt. Så även om det skulle bli en liten spricka i gummit mellan röret och golvet, så är det mikroskopiska mängder vatten som kan läcka ut. Och en mikroskopisk mängd efter 30 år behöver man inte bry sig om. Det är en annan sak om man hade ett mikroskopiskt läckage dagligen i 30 år.
 
S stefand skrev:
Tack. Men hur gjorde dom med vattnet? Det är vattnet som är problemet för mig. Ser ut som om du också har vatten precis vid avloppsröret? Men det är inte så tydligt på bilderna vad som hände med det.
Jag frågade badrumsgubbarna idag och de sa att det inte behövdes någon lucka för det tjocka röret. Ska komplettera mitt inlägg med fler bilder idag när de gått hem.
 
Som jag sa i första inlägget, och hempularen skrev är en lämplig metod för detta ”problem” stäng av vattnet gör nya avsättningar på vattnet som sticker ut utfrån den bygga slitsen då kommer de bli kopplingar där inne därav att luckan skall finnas där, då kan man även ha ballofixer(avstängningar) till vattnet där så slipper man stänga hela huset för att slå av vattnet i sin lgh. Gjut en botten, med skvallerrör som mynnar ut min 6 cm över badrumsgolv pensla med tätskickt. Bygg in med plyfa och gips , sen blir de tätskickt och kakel över de som resten av badrummet , dunka dit plåtluckan när plattsättaren är klar(y) lägger in en bild på hur ja menar, här går stammen i innerväggen mellan lgh men samma princip .
 
  • Installation av vattenrör och avstängningsventiler i en väggöppning före tätskikt och kakling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fast att göra det för bra blir ju bara fånigt om det är en stamrenovering på gång i framtiden. I det där läget så skulle jag nog hålla det på en budgetnivå och om de går med på det bara bygga en låda och sen kakla och måla och snygga till.
 
P Patzie skrev:
Som jag sa i första inlägget, och hempularen skrev är en lämplig metod för detta ”problem” stäng av vattnet gör nya avsättningar på vattnet som sticker ut utfrån den bygga slitsen då kommer de bli kopplingar där inne därav att luckan skall finnas där, då kan man även ha ballofixer(avstängningar) till vattnet där så slipper man stänga hela huset för att slå av vattnet i sin lgh. Gjut en botten, med skvallerrör som mynnar ut min 6 cm över badrumsgolv pensla med tätskickt. Bygg in med plyfa och gips , sen blir de tätskickt och kakel över de som resten av badrummet , dunka dit plåtluckan när plattsättaren är klar(y) lägger in en bild på hur ja menar, här går stammen i innerväggen mellan lgh men samma princip .
Tack. Den bilden hjälpte mig att förstå. Men det är okej att använda plyfa eller ska man kanske ta något våtrumsgips?
Funderat också om det är bättre med plåtreglar än trä?
 
S stefand skrev:
Tack. Den bilden hjälpte mig att förstå. Men det är okej att använda plyfa eller ska man kanske ta något våtrumsgips?
Funderat också om det är bättre med plåtreglar än trä?
Du har plyfa mot reglar sen gips på plyfan asså regel/plyfa/gips/tätskickt /kakel blir väggen vad gäller plåt/ trä tror ja de inte spelar så stor roll i detta fall men ja hade kört plåt då de är rakare och gör fort att montera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.