Jonas Persson
Jag har mer än fem batteridrivna borrmaskiner och skruvdragare, men utöver dem bara en ficklampa för samma batterityp och den lilla smidiga batteridrivna handöverfräsen från Bosch (GKF 12V-8). Den är ypperlig för att fasa av kanter med.

Som någon skrev tidigare, håll dig till ett märke så att du kan återanvända batterier.

Spänningen är verktygsbranschens svar på megapixelracet på kameror eller megahertz på datorer. Alla vill köpa maskiner med 18 Volt eller mer. Men det är inte spänningen som är det avgörande då en bra maskin är starkare än många billigare med högre spänning. Resultatet när man väljer ett billigt märke är istället att man ofta får en tung, klumpig och obalanserad maskin. 18 V istället för 14,4 V innebär att batteriet behöver lämna mindre ström för att ge samma styrka, men en bra maskin klarar det. Nackdelen är att du inte kan skruva hundratals skruvar utan batteribyte då energiinnehållet i batteriet kan vara mindre. Men det är inte ett problem förutsatt att du har två batterier och en laddare i närheten som alltid har laddat upp det andra batteriet innan jag förbrukat det andra. Ska du ut i vildmarken och skruva utan tillgång till 230V är det en annan sak. Ska du skruva mycket 6 mm träskruvar eller grövre behöver du 18 V.

Batteri eller sladd handlar även om vad du ska göra.

En borrhammare används inte så ofta eller länge och med sladd blir den billigare. Ska du bila med den måste du troligtvis i alla fall ha kabel.

En vinkelslip används oftast vid en arbetsbänk, eller på ett annat stationärt ställe. Stora undantaget måste vara de som är ute på fältet och kapar hänglås:cool:

Har inte lusläst specifikationerna på alla modeller, men i princip så är varvtalet alltid mycket lägre för batteridrivna maskiner. Kan vara ett problem, men inte alltid.

De som arbetar ute på fältet har ofta glädje av batteridrivna verktyg. Om du ska till ett antal olika kunder under en dag måste det vara underbart att slippa leta efter eluttag och släpa på skarvsladdar.

Så, batteri använder man för verktyg man använder ofta, mycket och över ett stort område, där det är ont om 230 V eller på "knepiga" platser som uppe på ett tak eller i en krypgrund. Kabel fungerar bra och är billigare för maskiner där man är mer stillastående och inte använder så ofta. Det fullständiga vansinnet är gersågar med batteri, en stationär maskin...

När man får upp arbetstempot märker man att man behöver två maskiner (eller fler:p). T ex en för att förborra och den andra för att dra i skruven.

Igen, jag tycker man ska lägga pengarna på bra maskiner istället för att se sig blind på batterimaskiner som är dyrare än en likvärdig med kabel.
 
Sticksåg är det värsta verktyg jag vet. Vibrerar som fan och svårt att följa ens uppritade linjer med (visst, kvalitetsverktyg gör saken bättre, men bara lite). Samtidigt går den att såga annat än raka linjer med, vilket också gör den oumbärlig.

Ändå, finns det ett alternativt verktyg som funkar istället utan att det tar ohemult mycket längre tid så väljer jag det.
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sticksåg är det värsta verktyg jag vet. Vibrerar som fan och svårt att följa ens uppritade linjer med (visst, kvalitetsverktyg gör saken bättre, men bara lite). Samtidigt går den att såga annat än raka linjer med, vilket också gör den oumbärlig.

Ändå, finns det ett alternativt verktyg som funkar istället utan att det tar ohemult mycket längre tid så väljer jag det.
Enig. Används mest på brädgården när släpkärran inte är med.
 
Hm. Jag känner att min utveckling av kvalitetsverktyg och i vilken ordning jag skaffade skiljer sig från normen.
Hammare -hultafors
Japansåg och vinkelhake -razorsaw och bahco
Ixo -bosch
Skruvdragare 18v -AEG
Rätstege -hultafors 180cm
Cirkelsåg -bosch 95mm
Sticksåg -festool
Penna -pica
Fogsvans -bacho
Dragsåg -bacho
Vissa saker hade jag kvar sedan min morfar i flera år innan jag orkade/behövde byta ut dem.
Det mesta annat har jag dock köpt begagnat. Vissa saker som spårmejslar var helt enkelt snyggare på 30-talet.
Men lek runt med verktygen lite innan du sätter in dem i skarpt läge för att veta hur de beter sig.
Det mesta är inte omöjligt förutsatt att du övar och testar och utforskar hur verktygen interagerar med virket.
Jag har mycket handverktyg men det är en bra grund.
Med det sagt har jag fräs, slipmaskin, rondellslip, multiverktyg och mycket mer men det är inhandlat långt senare.
 
Fulkemisten
VidarH VidarH skrev:
Ixo -bosch
Skruvdragare 18v -AEG
Gjorde samma sak med ordningen. Fick en Ixo i julklapp av morsan för 15 år sedan. Blev först glad, sedan arg, sist fattig då jag köpte min första 18v Makita. Ixon huserar numer där den passar - i ungarnas leksakslåda. :crysmile:
 
IXOn är bra att ha till vissa saker. Jag har inte haft den till att bygga hus med. Dra klena skruvar, bygga ikeamöbler och bygga datorer. Jag har den och skruvdragaren stående tillsammans ute i snickeboa för att de gör olika saker. Förborrar med ena och skruvar med andra. Man behöver inte vara orolig för att dra sönder något ömtåligt. Dessutom är det den enda maskinen som jag har köpt tre av... Den första gick sönder efter 7 år, köpte en ny. Husfrun ville ha en till att ha själv (skruva upp tavlor etc) vilket man måste uppmuntra! Så de enda verktyg som "får lov" att bo inne i huset är den, en hammare, en polygrip och hultafors minibräckjärn. Husfriden är viktiga grejer vet ni. ;)
 
Jonas Persson
Storebror till IXO:n är en ulv i fårakläder. GSR 12V är stark, liten och billig (mindre än en tusenlapp).

Har använt den otroligt mycket, Har även modellen som bara klarar av bits (utan chuck) som är väldigt kort och kommer åt på trånga ställen.
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte man kan ha för många sågar.. ;)

Skämt åsido!
Den som används mest här hemma är kap&gersågen, listning, reglar och uteprojekt såsom altaner och panel.
Sänksågen används också flitigt, så även 18V batteriklingan.
Sticksåg har sina fördelar, satsa på en "bra" om en köps, jag själv föredrar "limpmodell" framförhand "handväska".
Multimaster/FEIN/GOP blir användbar vid renoveringar där det ska sågas på plats i något.

Tigersågen används mest i trädgården, går fort att ta ner en buske som ska bort tex. (y)
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Det kan bli för många sågar om man inte slänger de som var orsaken till att man skaffade nya. Jag har säker fem dåliga fogsvansar och tre bra. Jag har även två gamla blad till japansågen. Samma fenomen gäller skruvmejslar... :/
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
P
FredrikR FredrikR skrev:
Jag tror inte man kan ha för många sågar.. ;)

Skämt åsido!
Den som används mest här hemma är kap&gersågen, listning, reglar och uteprojekt såsom altaner och panel.
Sänksågen används också flitigt, så även 18V batteriklingan.
Sticksåg har sina fördelar, satsa på en "bra" om en köps, jag själv föredrar "limpmodell" framförhand "handväska".
Multimaster/FEIN/GOP blir användbar vid renoveringar där det ska sågas på plats i något.

Tigersågen används mest i trädgården, går fort att ta ner en buske som ska bort tex. (y)
Håller med! Kan aldrig bli för många sågar.. jag köpte Festools SSU 200 såg,ser ut som en motorsåg som går på skena.. ett impulsköp såklart men jösses vad jag använt den! Så kul att bygga timmerstugor nu :)
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Det kan bli för många sågar om man inte slänger de som var orsaken till att man skaffade nya. Jag har säker fem dåliga fogsvansar och tre bra. Jag har även två gamla blad till japansågen. Samma fenomen gäller skruvmejslar... :/
Fogsvansar, då är Bahcos 2600XT eller va den nu heter som Jula brukar rea ut ett par gånger per år ett klockrent alternativ.
Jag har nog iaf 3st sådana liggande, allt från "såga i leca" till nyskick.

Prisvärda! ;)
 
  • Gilla
pleqtiz och 1 till
  • Laddar…
Det är en trevlig såg. Jag har en. ;)
Det jag listade var sådant jag köpt när jag bodde i hyreslägenheter till stor del.
(fråga inte men jag gissar på impulskontroll...)
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Jag har inte den stora erfarenheten av husfixande som många andra men min syn på sågar är denna:

En bra fogsvans
Som nämnts tidigare går det ofta snabbare att bara spänna fast en regel och kapa den med handsågen är att trixa med att lyfta fram kapsågar. Och lär man sig att hålla rakt och vinkelrätt (jag är medveten om att jag lutar åt höger axel samt lite inåt åt vänster när jag sågar) så kan man även göra fina urtag och fogar.

En japansåg
Sågar snabbt och ger också finare snitt än en fogsvans. Jag tycker dock det är lite svårare att såga "rakt" när jag skall göra en fog. Träning träning...

En kap/gersåg med gejder (teleskoparm)
När jag var färdig med vårt nya staket på 25 meter där allt kapades med fogsvans köpte jag en kap/gersåg. När man jobbar själv på korta stunder efter jobbet är den tid man sparar guld värd.
Gejdrarna gör det också möjligt att såga urtag för... ...gissa vad... Just det, fogar.
Att kunna kapa snabbt och rakt och även i bestämd vinkel uppskattar jag.

En cirkelsåg
En batteridriven sådan använder jag ofta för att kapa skivor och reglar/plankor. Skall jag välja en maskin så blir det nog en cirkelsåg. Och skall man göra en planka smalare är cirkelsågen guld värd.
Jag har till och med använt den för att skapa egen panel när jag behövde byta fem stycken, garagets gamla panel går inte att hitta på Bauhaus så jag sågade upp profilen själv med cirkelsågen. Inte så krångligt som det kan verka. (Bilden från nätet som exempel på vad jag menar.)

Träprofil med urtag gjort av såg, illustrerar egen tillverkning av panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sticksåg
Använder sällan men glad att jag har den. När jag byggde grillbordet var det smidigt att såga hål i borddskivan för att kunna sänka ned weberklotet.

Tigersåg
Kändes som ett onödigt köp. Men, jag använder den av och till för att kapa grova grenar, rötter (med gammalt blad) kapa gamla stolpar med mera. Behövs inte men vill man lägga pengarna gör den nytta...
Glad att ha den när jag skulle demontera den gamla leksaksbåten på tomten, byggd av sliprar och reglar.

Bågfil
Någon gång när ett rör skall kapas.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Storebror till IXO:n är en ulv i fårakläder. GSR 12V är stark, liten och billig (mindre än en tusenlapp).

Har använt den otroligt mycket, Har även modellen som bara klarar av bits (utan chuck) som är väldigt kort och kommer åt på trånga ställen.
IXO har även en något mindre storebror, den blå Mx2. En fantastisk liten maskin att ha i fickan när det tex ska skruvas ikea-gångjärn i stommar.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag har mer än fem batteridrivna borrmaskiner och skruvdragare, men utöver dem bara en ficklampa för samma batterityp och den lilla smidiga batteridrivna handöverfräsen från Bosch (GKF 12V-8). Den är ypperlig för att fasa av kanter med.

Som någon skrev tidigare, håll dig till ett märke så att du kan återanvända batterier.

Spänningen är verktygsbranschens svar på megapixelracet på kameror eller megahertz på datorer. Alla vill köpa maskiner med 18 Volt eller mer. Men det är inte spänningen som är det avgörande då en bra maskin är starkare än många billigare med högre spänning. Resultatet när man väljer ett billigt märke är istället att man ofta får en tung, klumpig och obalanserad maskin. 18 V istället för 14,4 V innebär att batteriet behöver lämna mindre ström för att ge samma styrka, men en bra maskin klarar det. Nackdelen är att du inte kan skruva hundratals skruvar utan batteribyte då energiinnehållet i batteriet kan vara mindre. Men det är inte ett problem förutsatt att du har två batterier och en laddare i närheten som alltid har laddat upp det andra batteriet innan jag förbrukat det andra. Ska du ut i vildmarken och skruva utan tillgång till 230V är det en annan sak. Ska du skruva mycket 6 mm träskruvar eller grövre behöver du 18 V.

Batteri eller sladd handlar även om vad du ska göra.

En borrhammare används inte så ofta eller länge och med sladd blir den billigare. Ska du bila med den måste du troligtvis i alla fall ha kabel.

En vinkelslip används oftast vid en arbetsbänk, eller på ett annat stationärt ställe. Stora undantaget måste vara de som är ute på fältet och kapar hänglås:cool:

Har inte lusläst specifikationerna på alla modeller, men i princip så är varvtalet alltid mycket lägre för batteridrivna maskiner. Kan vara ett problem, men inte alltid.

De som arbetar ute på fältet har ofta glädje av batteridrivna verktyg. Om du ska till ett antal olika kunder under en dag måste det vara underbart att slippa leta efter eluttag och släpa på skarvsladdar.

Så, batteri använder man för verktyg man använder ofta, mycket och över ett stort område, där det är ont om 230 V eller på "knepiga" platser som uppe på ett tak eller i en krypgrund. Kabel fungerar bra och är billigare för maskiner där man är mer stillastående och inte använder så ofta. Det fullständiga vansinnet är gersågar med batteri, en stationär maskin...

När man får upp arbetstempot märker man att man behöver två maskiner (eller fler:p). T ex en för att förborra och den andra för att dra i skruven.

Igen, jag tycker man ska lägga pengarna på bra maskiner istället för att se sig blind på batterimaskiner som är dyrare än en likvärdig med kabel.
Spänning är som hastighetsgränsen på vägen.

Högre spänning ger bättre elektrisk verkningsgrad och du kan få ut samma effekt ur en mindre motor. Sen är det klart att en mer välgjord motor alltid är att föredra men det finns egentligen inte någon begränsning att inte även de små lätta verktygen skulle kunna ha 18v eller högre. Lite batteritekniskt fix bara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.