• Gilla
GustavNilsson
  • Laddar…
På min lista står vatten ganska långt ner, men det beror väl på att jag bor relativt nära Sveriges största sjö ..
Jag har också vedeldad kamin ihop med direktverkande el och LLVP, så jag har marginellt behov av ett elverk ..

Min största "oro" för ett längre strömavbrott är främst behovet av kontanter .. jag har ju liksom aldrig det hemma ...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Min största "oro" för ett längre strömavbrott är främst behovet av kontanter .. jag har ju liksom aldrig det hemma ...
Hur svårt är det att lägga några tusen i mindre valörer hemma i något vrå i förrådet? De flesta blir nervösa inför tanken (Usch, kontanter) och tror att tjuvarna plötsligt ser att där i detta hus finns det kontanter. Som om dom lyser radioaktivt genom väggarna.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur svårt är det att lägga några tusen i mindre valörer hemma i något vrå i förrådet? De flesta blir nervösa inför tanken (Usch, kontanter) och tror att tjuvarna plötsligt ser att där i detta hus finns det kontanter. Som om dom lyser radioaktivt genom väggarna.
Det är väl inget stort problem, mera att jag aldrig får fingrarna ur och faktiskt gör det ... därav citationstecken runt oro ... :)

(men, jag tror jag ska göra det .. snart... )
 
Vi har dubbelpanna och så har vi en liten generator som vi kan ställa ute på bron och driva cirkulationspumpen och båda frysboxarna med. Eftersom vi ofta köper matvaror i större mängder och fryser in så har vi alltid mat för någon vecka i frysarna. Vi eldar med ved för ungefär halva det årliga värmebehovet så ved finns alltid hemma så det räcker till att värma huset i minst ett år. En full flytgasflaska med kokplatta finns alltid hemma men det beror på turen om det råkar vara 5kilos eller 10kilosflaskan som är full för tillfället. Oljelampor och stormlykta finns. Stearinljus finns. Kontanter finns hemma.

Vi har ingen egen brunn men det finns flera källor och bekantas fungerande brunnar inom bekvämt cykelavstånd eller gångavstånd. Blir krisen långvarig får man väl gå i hop med grannen om att sätta hans brunn i skick så den ger dricksvatten. Den borde rengöras och ger bara disk-tvätt-vatten i nuläget.

Bränsle till traktorn finns hos grannen i vår gemensamma farmartank ifall det blir nödvändigt med evakuering eller räddningsarbete i någon form. Man vet ju inte om vägarna är i skick men en traktor med kärra som har samma spårvidd som traktorn brukar kunna ta sig fram för det mesta.

Problem som jag ser är ficklampsbatterier och bensin och tvåtaktsolja. Alla de här är färskvaror som brukar finnas hemma men med otur kan elavbrottet inträffa när de är nästan slut. Lampolja tror jag att vi borde köpa hem mera av. Vi blev utan potatiskällare då det bytte generation i en granngård så vi tvingades sluta odla egen potatis för hela året. Dålig rygg har hindrat mig från att bygga jordkällare. Brist på potatis är en överhängande risk som vi borde göra någonting åt. Potatis är ju grunden för mänskligt liv.

Vår beredskap är långtifrån god men vi är inte helt oförberedda.
 
Vi har vedkamin med kokplatta och rejält med ved så matlagning går bra men det är det där med vatten.
Har planer på att köpa ett par dunkar och ställa mörkt i uthuset för att sen föröka komma ihåg att byta vatten då och då.
Några dunkar diesel så bilen alltid är beredd för transporter samt att jag kan ladda telefonen där (om nu telenätet funkar)
 
H heimlaga skrev:
Vi har dubbelpanna och så har vi en liten generator som vi kan ställa ute på bron och driva cirkulationspumpen och båda frysboxarna med. Eftersom vi ofta köper matvaror i större mängder och fryser in så har vi alltid mat för någon vecka i frysarna. Vi eldar med ved för ungefär halva det årliga värmebehovet så ved finns alltid hemma så det räcker till att värma huset i minst ett år. En full flytgasflaska med kokplatta finns alltid hemma men det beror på turen om det råkar vara 5kilos eller 10kilosflaskan som är full för tillfället. Oljelampor och stormlykta finns. Stearinljus finns. Kontanter finns hemma.

Vi har ingen egen brunn men det finns flera källor och bekantas fungerande brunnar inom bekvämt cykelavstånd eller gångavstånd. Blir krisen långvarig får man väl gå i hop med grannen om att sätta hans brunn i skick så den ger dricksvatten. Den borde rengöras och ger bara disk-tvätt-vatten i nuläget.

Bränsle till traktorn finns hos grannen i vår gemensamma farmartank ifall det blir nödvändigt med evakuering eller räddningsarbete i någon form. Man vet ju inte om vägarna är i skick men en traktor med kärra som har samma spårvidd som traktorn brukar kunna ta sig fram för det mesta.

Problem som jag ser är ficklampsbatterier och bensin och tvåtaktsolja. Alla de här är färskvaror som brukar finnas hemma men med otur kan elavbrottet inträffa när de är nästan slut. Lampolja tror jag att vi borde köpa hem mera av. Vi blev utan potatiskällare då det bytte generation i en granngård så vi tvingades sluta odla egen potatis för hela året. Dålig rygg har hindrat mig från att bygga jordkällare. Brist på potatis är en överhängande risk som vi borde göra någonting åt. Potatis är ju grunden för mänskligt liv.

Vår beredskap är långtifrån god men vi är inte helt oförberedda.
Bra tips, tycker ni låter bra förbereda.
 
Jag tänker såhär kring vatten, det finns färskt vatten på tre ställen i mitt hus, i två toalettcisterner och i varmvattenberedaren. Det räcker gott och väl till dricksvatten för en familj på 4 personer under en ganska lång tid. Tvätta sig gör man med våtsvervetter vilka är enklare att lagra ...

I nästa steg tror jag att det är bättre att veta hur man kan rena vatten, dvs. ta tillvara på regnvatten/sjövatten, än att lagra vatten ...
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Jag är förberedd.
Jag har såg, hammare, spik, virke, najtråd, navare, rep, tejp, penslar, färg, olja, sandpapper och alla maskinbatterier laddade.
För det var väl så du menade?

(jag har även full basutrustning med värme, mat, vatten, ljus i och med friluftsliv)
 
  • Haha
Lill72
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är väl inget stort problem, mera att jag aldrig får fingrarna ur och faktiskt gör det ... därav citationstecken runt oro ... :)

(men, jag tror jag ska göra det .. snart... )
Fast banken kan vara väldigt förvånad om du går in och vill ta ut så lite som 20 papp kontant. Och då menar jag inget bankrån utan uttag från ett konto. Man blir betraktat som antingen brottsling, knarkhandlare, senil gamling som inte kan bankkort eller helst allt på en gång.
 
I så fall har banken totalt missuppfattat sin uppgift. Det är helt normalt att ta ut pengar.

Själv tog jag ut 4800 euro på en gång då jag köpte traktorn. Det var ingenting konstigt.
 
Vad för man med vattenburen värme om elen går länge på vintern? Kan värma upp delar av huset med kamin men inte hela. Ska man tömma det vid frysrisk?
 
H heimlaga skrev:
I så fall har banken totalt missuppfattat sin uppgift. Det är helt normalt att ta ut pengar.

Själv tog jag ut 4800 euro på en gång då jag köpte traktorn. Det var ingenting konstigt.
Tycker jag inte heller det är konstigt. Men i Sverige är bankerna och folk skiträdd för pengar.
 
hsd
Nuförtiden måste man , hos de flesta bankena, meddela uttag över ett visst belopp dagen/dagar före uttag
En del banker har kontantmaskiner som ska vara rånsäkra
En del kallar sig bank men hanterar icke kontanter
Värre är om man ska sätta in sextiotusen kontant , då måste man redovisa vad det är för pengar
 
Jag fick nyligen en testomgång. Efter Alfrida var jag i ett hus som saknade el i 3 dagar. Många andra i närheten var mindre lyckligt lottade och var utan el betydligt längre. I huvudsak förflöt det ganska smidigt. Man fick vara lite kreativ med matlagningen och komma på något vettigt att göra med det i frysen som hade sämst hållbarhet. Om man vill komplettera med en till vattendunk, någon batterilampa och lysfotogen så skall man inte som jag komma till Biltema när strömmen redan varit borta i över ett dygn. För då är allt sådant slutsålt. Det är mycket bättre att ha tänkt på det innan. En annan sak som jag hade nytta av var en akustisk gitarr för att ha något att göra när inte internet fungerade.

Hemma har jag tidigare brukat ha ett par strömavbrott om året och för detta ändamål försett mig med ett bilbatteri och en växelriktare för att kunna ha el till lite belysning i några timmar. Jag har även en gammalt bullrig bensingenerator. Men efter att högspänningsledningen i närheten grävdes ner har det inte varit några fler avbrott när jag varit vaken hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.