hej, har idag uppvärmning med ctc luft/vatten pump och ventiler i väggar för tilluft. Frånluft i form av fläkt som suger från badrum och ett före detta tvättrum.
Denna varma luft blåser rakt ut genom ytterväggen. Jag skulle gärna återvinna denna värme och undrar om det finns någon värmeväxlare som kan återvinna värmen in i ctc. ?
 
Ventilationsaggregat på vägg med anslutna rör och elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
C Crayo skrev:
hej, har idag uppvärmning med ctc luft/vatten pump och ventiler i väggar för tilluft. Frånluft i form av fläkt som suger från badrum och ett före detta tvättrum.
Denna varma luft blåser rakt ut genom ytterväggen. Jag skulle gärna återvinna denna värme och undrar om det finns någon värmeväxlare som kan återvinna värmen in i ctc. ?
 
JanneJanne123
Pax EOS kanske?
 
Men den går väl inte koppla till ctc pumpen?
Ctc har En dom kallar ecovåf som är en värmeåtervinning som kopplas till. Bergvärmepump. Men går de även till luft vattenpump
 
JanneJanne123
Förlåt, läste allt förutom sista meningen :D
 
Skulle ju kunna sätta en eos men då blåser varmluften bara ut i teknikrum/tvättstugan där den är placerad
 
JanneJanne123
Går ju koppla på ett spirorör på EOS:en och leda luften till något annat rum.
 
Ja men då måste jag dra rör. Därför hade det varit skönare att kunna koppla till pumpen så den hjälper värma golvvärme eller tappvatten
 
Jag har en renovationsprojekt runt hörnet och hoppas att denna thread dör inte. Att återvinner värmen från forcerad frånluft in i en vattenburen system eller en bergvärmepump borrhål låter intressant!

Jag tänker att använda såna system med ett vattenburen golvvärmare tex.
 
Redigerat:
Till bergvärmepump finns det lösning.
 
  • Gilla
Apple68
  • Laddar…
C Crayo skrev:
Till bergvärmepump finns det lösning.
Låter bra. Har du ett namn eller sitter lösning i ett annat thread?
 
Ctc s lösning heter ecovåf. Tror jag läste att inne har nån med
 
  • Gilla
Apple68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.