Hej,

jag har nyligen köpt en bostadsrätt som ska renoveras från grunden och uppåt.

Den del av lägenheten som är fräschast idag är badrummet som renoverades 1998 av förra ägaren (som anlitade en firma), det är kakel/klinkers för hela slanten.

Fråga: golvet under duschen har lyft sig, knackar man på plattorna hörs att det är luft under.

Hur orolig bör jag bli? - arbetet är utfört enligt norm, vilket förhoppningsvis betyder ordentlig fuktspärr..

Kan man lyfta berörda plattor och lägga om dem förutsatt att fuktspärren är intakt?

Om fuktspärren ej är intakt, innebär det upprivning av hela badrummet, eller kan man begränsa sig till golvet?


//Andreas
 
Jag skulle nog bli orolig.

Det är nog bäst om du kontaktar den förre ägaren innan du börjar lyfta på plattorna. Främst för att inte förstöra "beviset". Lyfter du på plattorna och får med dig fuktspärren och halva golvbrunnen (nu överdriver jag) så kanske den förre ägaren anklagar dig för att ha varit oförsiktig och själv orsakat skadan.

Skulle det vara så att det är hål på fuktspärren under plattorna som släppt är det nog bara att riva bort hela golvet. Annars går det inte att torka ut materialet som är undertill.
Är fuktspärren intakt så borde det gå att lägga ny fix under plattorna och sedan foga.
 
Ganska vanligt problem ifall bruket är för torrt. I vårt trapphus reste det sig med en smäll. Som föregående talare påpekat så är det omöjligt att veta hur fuktspääen mår, men som en skadegranskare sa: "Det är alltid värre än det ser ut"

Börjar man riva och du har otur slutar det nte förrän du bytt allt tom stammarna...
 
AndersG skrev:
"Det är alltid värre än det ser ut"

Börjar man riva och du har otur slutar det nte förrän du bytt allt tom stammarna...
Härligt med en sann optimist! ;)
 
det där med torr bruk (i badrum?) köper jag inte så biligt.
Förklara närmare, varför händer detta?
nyfiken gaia
 
Tack för svaren, jag får utöka verktygssamlingen med kofot, för sån tur att det bara är att lägga om enstaka plattor har man ju knappast..

Nu följdfrågan: Att plattorna höjt sig kan man ju upptäcka, men det är omöjligt att förutse vilka skador som finns under - är detta då en dold skada?


/Andreas
 
Det här fallet kan inte anses som dolt fel utan borde upptäckts av köparen vid besiktning.

Det första man bör göra när man kollar badrummet när man letar bostad är just att knacka försiktigt med fingertopparna på ytor kring dusch och golvbrunnar och oavsett om det är plastmatta eller kakel kan man snabbt konstatera så pass tydliga skador som beskrivs.
Dolda fel är sådant som inte kan upptäckas vid normal besiktning.

Kontakta ditt (hem)försäkringsbolag till att börja med och hör vad de säger.
 
Man tackar ytterliggare, för svaret!

Fler fråga: Ok, golvet är förmodligen illa däran och behöver göras om, men: hur mycket måste jag byta ut? -väggarna också?


---------------------------------------------------
Från expertsvaren Badrum:

FRÅGA:
Jag har en bostadsrätt med en plastmatta, troligen inlagd när huset byggdes 1989 i badrummet. Jag undrar nu om det är möjligt att lägga klinkers ovanpå denna matta? Om jag måste ta bort den går det då att skära bort mattan från nedre delen av väggen så att jag slipper ta bort det nedersta kaklet från väggen?

SVAR:
Det är olämpligt att lägga klinkers ovanpå plastmattan. Man har funnit att läggningsmassan för klinker har en ogynnsam effekt på plastmattans täthet. Ta bort plastmattan och förse golvet med ett tätskikt av specialmassa för tätskikt i badrum.
/Bengt Bengtsson
---------------------------------------------------------------

- Betyder detta svar att det räcker att endast renovera golvet?

(jag frågar både för att värdera kostnaden och kunna ta en diskussion med hantverkare/försäkringsbolag....)

mvh Andreas, frågvis..
 
Benno skrev:
Det här fallet kan inte anses som dolt fel utan borde upptäckts av köparen vid besiktning.
Hur kan du vara så säker på det? Plattorna kan ju ha suttit som berget när lägenheten köptes.
 
Hur kan du vara så säker på det? Plattorna kan ju ha suttit som berget när lägenheten köptes.
jag har nyligen köpt en bostadsrätt
OK, "nyligen" är relativt. Jag tolkade det som om att lägenheten köptes för någon månad sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.