Var på banken i går för att diskutera lån till fritidshus.

Döm om min förvåning när bankmannen upplyser oss om att vi inte kan ta ett vanligt bolån (SPINTAB) till vårt tilltänkta fritidshusköp. Detta på grund av att huset saknar toalett och vatten.

Huset måste vara i åretruntstandard, även om det bara ska användas som fritidshus. Det betyder att det måste finnas indraget vatten och toalett i huset.

Vi fick därmed ordna lånet på annat sätt till något högre ränta.
 
Det är nog bara för att de skall kunna "undvika" att någon skaffar lån på skjul, eller baracker. Toalett och vatten garanterar väl någon form av värde på ett enkelt sätt.
 
Konstigt. Är fastigheten friköpt kan man ju i högsta grad belåna en obebyggd tomt!
 
Fritidshuset i fråga har blivit värderat, så banken är ju medvetna om att det inte är ett skjul eller ruckel.

I vilket fall var villkoret för ett Spintab-lån att fritidshuset har vatten.
 
Hmmm, skumt.. Vi köpte ett fritidshus i höstas, taxeringsvärde 65000. Lånade av spintab till vanlig boränta...
Har varken vatten eller avlopp. :D
Kolla med nån annan bank...
 
Tror kanske också att det kan ha att göra med att bankmannen råkade fråga om det var vatten, och vi svarade nej och då berättade han att då kan man inte ta lån hos Spintab.
 
Prova att byta bank.
 
Kan meddela att efter samtal med Spintab så är det så att det är inte Spintab som sätter reglerna, utan det gör respektive bank(kontor).

Spintab har inget särskilt förbehåll om att man måste ha toalett, men å andra sidan är det inte de som bestämmer. Utan det är alltså respektive bank som avgör vilka regler som ska gälla hos just dem för ett Spintablån.
 
Då har alltså ditt lokala kontor valt att ge dig sämre villkor än vad skulle behöva. Byt bank!

Kravet är ju löjligt, du har en värdering som förhoppningsvis tar hänsyn till att det inte finns vatten. Den värderingen kan ju banken låna ut till. Jag tror att tjänstemannen tog en rövare för att tjäna mer pengar på dig. Det verkliga skälet är sannolikt att ditt lån är för litet, så deras provision blir för låg.
 
Tidigare, för några år sedan (kommer inte ihåg hur länge sedan) fanns det ett krav som sa att för att kunna lägga lån i "Bottenlåneinstitut" (Spintab osv) så måste fastigheten ha en viss standard, bl.a vatten & toa. Jag tror inte att bankerna/bottenlåneinstituten hade bestämt detta utan jag tror det var ett krav från ngn myndighet.

Din bankman kanske inte vet att reglerna ändrats?
 
När kan dessa regler ha ändrats?
 
Hej
Jag vet inte. Jag jobbade med sånt (lån) för 6-7 år sedan och då fanns det bestämmelser bl.a fick inte huset vara mindre än xx m2 osv. Jag kommer inte ihåg reglerna, men tror det var en myndighet som låg bakom, någon byggnadsnämnd eller nåt sånt. Husen som skulle få belånas med bottenlån skulle ha viss standard annars fick lånen läggas som vanliga topplån.

Sedan dess har det hänt en del inom låneområdet och jag har inte följt förändringarna (vad/varför/hur osv).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.