F FDT skrev:
Läckert!
Jag kör med snedtak och hoppas slippa dropp i nacken..
Jo det blir säkert mycket bra, kan bara vara svårt att beräkna vinkeln. Om du har tex har mosaik i taket så lär varje mosaikbit vara en potentiell risk att orsaka en droppe. Jag letat efter någon som skrivit om detta utan att framgång. Har man ett målat slätt tak så krävs naturligtvis inte samma aggressiv vinkel för klara sig från takdropp.
Vad väljer du för tak?
 
Spännande! Följer tråden :)
 
Tätskiktat taket och målat med våtrumsfärg.
Lutning ca 24 cm på metern.
Får se om man blir blöt :rofl:
Våtrumsgips.
 
F FDT skrev:
Tätskiktat taket och målat med våtrumsfärg.
Lutning ca 24 cm på metern.
Får se om man blir blöt
Det borde räcka gott o väl!
Jag skall ha mosaik även i taket, spännande och se hur jag klarar mig från takdropp.
 
Redigerat:
F FDT skrev:
OK, kommer nog utmana mig själv med ett litet enkelt bygge :)
Glöm inte att sitsen bör luta typ en grad utåt. Annars blir det vattensamling på sitsen, inte så fräscht att sitta i en pöl.
 
D Deblen Hang skrev:
Glöm inte att sitsen bör luta typ en grad utåt. Annars blir det vattensamling på sitsen, inte så fräscht att sitta i en pöl.
Jo - har tänkt på det då jag nyligen njöt ångbad på ett hotell där man missat det..
Man badar med andra ögon, då man är mitt uppe i ett eget litet projekt :)
Hur aggregatet fungerar/arbetar, ångutsläppets placering m.m.
 
F FDT skrev:
Jo - har tänkt på det då jag nyligen njöt ångbad på ett hotell där man missat det..
Man badar med andra ögon, då man är mitt uppe i ett eget litet projekt :)
Hur aggregatet fungerar/arbetar, ångutsläppets placering m.m.
Tätskiktet runt ångröret är ett problem pga av den höga temperaturen som inte är helt lätt att lösa, hur har du tänkt där?
 
D Deblen Hang skrev:
Tätskiktet runt ångröret är ett problem pga av den höga temperaturen som inte är helt lätt att lösa, hur har du tänkt där?
Hehe, inte tänkt:giggle:
Men nu efteråt får man väl låtsas tro att manschetten tål det, eller smeta på lite packningssilikon innan väggplattan åker dit.
Annars ingen panik då det där bakom finns vägg av typen ”massiv konstruktion”.
 
Inbyggd bastubänk i mosaik med integrerad ventilation nederst, mot en vägg med mosaikmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
F FDT skrev:
Jo - har tänkt på det då jag nyligen njöt ångbad på ett hotell där man missat det..
Man badar med andra ögon, då man är mitt uppe i ett eget litet projekt :)
Hur aggregatet fungerar/arbetar, ångutsläppets placering m.m.
Om du bygger sisten själv och den inte är homogen så rekommenderas ventilation. Går att lösa på flera sätt tex som på bilden.
 
  • Gilla
Våga
  • Laddar…
Person sitter i ångbad med mosaiktäckta bänkar, för inspiration av Tylö 9kw aggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
F FDT skrev:
Jo - har tänkt på det då jag nyligen njöt ångbad på ett hotell där man missat det..
Man badar med andra ögon, då man är mitt uppe i ett eget litet projekt :)
Hur aggregatet fungerar/arbetar, ångutsläppets placering m.m.
Du nämner aggregatets funktion, vilket fabrikat har du valt? Själv valde jag Tylö 9kw.
Jag vet inte hur långt du kommit i ditt projekt, men om du vill ha lite inspiration så har K-RAUTA i Arninge Täby byggt ett snyggt ångbad (såg att du bor i Stockholm).
 
  • Gilla
Myrrdin
  • Laddar…
Till mitt lilla 2-personers bad kommet jag köpa Tylös Steam Home och koppla det 6 kW.
Ångutsläpp kommer bli Bahia Home.
Ångrör draget 18 mm.
Någon vägg i glas.

Kastade iväg några frågor tidigare till Tylö och fick dessa svar
”Yes det fungerar med 18mm.
Sensorkåpa till termistor går att beställa på art nr 90908049.
Glasväggar är alltid av härdat glas. Så det skall inte vara någon fara.”

Tack för tips om Täby.
Fredells/Bauhaus vid Hammarby har ett enkelt fungerande bad i utställningen.
 
Värmetåligt silikon i förpackning och justerbart rostfritt möbelben för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
F FDT skrev:
Till mitt lilla 2-personers bad kommet jag köpa Tylös Steam Home och koppla det 6 kW.
Ångutsläpp kommer bli Bahia Home.
Ångrör draget 18 mm.
Någon vägg i glas.

Kastade iväg några frågor tidigare till Tylö och fick dessa svar
”Yes det fungerar med 18mm.
Sensorkåpa till termistor går att beställa på art nr 90908049.
Glasväggar är alltid av härdat glas. Så det skall inte vara någon fara.”

Tack för tips om Täby.
Fredells/Bauhaus vid Hammarby har ett enkelt fungerande bad i utställningen.
Sensorkåpa, ja det var en liten underlig pryl man fick med. Skicka gärna en bild på kåpan om du tänker köpa den. Jag har lagt in ett 25mm rör, kommer inte ihåg vad det var för innerdiameter men det är isolerat för att inte tappa efftekt.
Nämnde ångröret och tätskiktet tidigare, nu har jag i varje fall en plan. Ett rostfritt möbelben som sätts över ångröret och kapas så att det precis slutar innan glaset på ångspridaren. Fyller därefter mellanrummet mellan rören med silikon 300 grader. Tätskiktet ligger då mot möbelbenet som har betydligt lägre temperatur än ångröret.
 
Sensorkåpan..
Artikelnummer fick jag efter denna uppgift från Tylö:
”Det medföljer ingen kåpa till sensorn. Den är väldigt liten och märks mindre utan kåpa.
kåpan kan dock köpas till.”
Inte köpt några ångprylar ännu.
BTW blir det enkla kontrollpanelen PURE.
Längtar till ett värmande ångbad efter att ha sågat klinker utomhus ikväll :worried:
 
F FDT skrev:
Sensorkåpan..
Artikelnummer fick jag efter denna uppgift från Tylö:
”Det medföljer ingen kåpa till sensorn. Den är väldigt liten och märks mindre utan kåpa.
kåpan kan dock köpas till.”
Inte köpt några ångprylar ännu.
BTW blir det enkla kontrollpanelen PURE.
Längtar till ett värmande ångbad efter att ha sågat klinker utomhus ikväll :worried:
Jo vem gör inte det
Du skrev att det räckte med 6kw ånggenerator hos dig, ett tips då är att köpa en äldre version av Tylö Steam för att spara drygt 5tkr mot den nya på 9kw. Aggregatet finns inte kvar på hemsidan Tylö men den finns fortfarande kvar på marknaden (https://www.buildor.se/s/Tylö/).
 
  • Gilla
Oskaria
  • Laddar…
Elrör och kablar monterade på en vägg, förberedelse för anslutning till en ånggenerator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan tro att det skall monteras en elcentral här när man ser alla elrör, men alla rör skall faktiskt in i ånggeneratorn (utom ett som är i reserv).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.